• Neah

Vart sätta gränsen för vilka man bjuder?

Vad svårt att hitta en passande kategori...
    Men tror att det här är den bästa.

Vi har ännu inte satt något datum för vårat bröllop, men har så smått börja fundera och planera.
    Jag tycker det verkar vara en bra idé att göra en budget tidigt, för att hinna spara ihop pengarna... *suck*

Jag kommer att plugga ett år till och min m2b är bilmekaniker, vilket inte ger så mycket pengar till övers... HUR får man till ekonomin?

Kan man be gästerna bidra till bröllopsresan eller festen istället för att köpa massa presenter?

Men till den egentliga frågan:
    Vart sätter man gränsen när det kommer till att skriva inbjudningslista?
    Jag är redan uppe i drygt 60 gäster. Men jag har en känsla av att m2bs stora släkt blir väldigt besvikna om alla inte får komma. Vart drar man gränsen och hur motiverar man det??

För att få till en budget måste man nästan börja med att bestämma vilka man ska bjuda och hur "fint" bröllop man vill ha?

Alla tips motages tacksamt!!

• Svar på tråden Vart sätta gränsen för vilka man bjuder?
  • Mirri

Vi pluggar också och har deltidsjobb så vi fick inte heller ihop mycket pengar men vi valde att inte snåla på gästerna utan på annat iställe och har en budget på ca 50000 kr. Vi satte gränsen vid kusiner med respektive. Gamla famljevänner och så sa vi nej till. Men det är jätte svårt. Alla har åsikter om vilka som ska komma. Vi blev många men det känns viktigt att familjen är med för vi har en bra relation till nästan alla även om vi inte ses så ofta. Vi sparar pengar på att få så många som möjligt att hjälpa oss med det de kan tex fotograf, laga mat, köra gäster osv. och vi kommer önska oss pengar till resa istället för presenter så reser vi dit pengarna räcker.

• Liinda_e

vi gjorde som så...vi bjöd ALLA...
    kunde inte dra ngn gräns.

• Neah

MEN.... då blir det föräldrars kusiner och gamla kompisar man inte ens umgås med.

Vi vill ju ändå dela den här stunden med människor vi älskar och tycker om. Samtidigt som att vi vill hålla kostnaden ganska låg...

Men sätter man en gräns vid kusiner och absolut inte överskrider den, eller diskuterar man igenom alla och väljer ut...

• 071201

Vi har med de släktingar och vänner som betyder nåt för oss och som vi betyder nåt för.

Varför ha med en massa folk bara för att...?

Vi har struntat i vad folk tycker och tänker och gått på hur vi vill och vad vi känner.

• Liinda_e

oj,asså vi bjöd inte massa folk bara för att.
    vi bjöd alla vi umgås med dvs hela båda släkterna + alla våra vänner
    därimot inte ytligt bekanta

• bumblebee jonis

Vi har bjudit 44 personer. Då är det alla min sambos släktingar med farbror, morbror och kusiner. Från min sida är det min moster och morbror (2 av 5 då bjudna) och min faster och farbror. Inga kusiner då de inte bor hemma. Det gör de på min sambos sida därför valde vi att de skulle få vara med. Sen är det ju våra föräldrar, syskon, syskonbarn och mor och farföräldrar, alla med respektive.

Vi bestämde tidigt att inga vänner skulle bjudas för då skulle det inte gå att hålla nere antalet gäster. Tufft beslut men ni vet hur det blir - bjuder vi den så ska vi bjuda den och....

• 071201

Jag menade inte dig Liinda_e, jag bara menar varför bjuda en kusin man aldrig träffat eller en moster man såg när man var 5. Jag menade oxå vänner man inte träffat eller haft kontakt med på flera år. Vi kände verkligen efter vilka vi ville ha med. Till oss bjöds 75 och 75 kommer, känns kul.

• mooogn

Vi bjöd de vi umgås regelbundet med (och nej, då räknas inte släkten som man träffar "regelbundet" vid begravningar...). Det slutade med våra föräldrapar, syskon samt vänner *S*

• Fresa78

Om man vill bjuda många men känner att man inte har råd att bjuda på allt kan man ju ta en kuvertavgift och skriva i inbjudan att man inte vill ha presenter...

• Neah

Fresa78
    Är det vanligt att man gör så?

Jag har ju tänkt tanken, men ses inte det som lite snålt?

Jag tycker att det är en jätte bra idé! Jag vill inte ha massa presenter iaf. Vi bor ju redan ihop och har allt vi behöver. Och har för tillfället inte plats med mer prylar, glas, serviser osv *ler*

Fler klurigheter:

Min mormor har tre bröder med fruar. Och de står mycket nära min familj. Vu umgås regelbundet och jag gillar dem allihop.
    Men om vi bjuder dem så måste vi bjuda m2bs mormors och farfars syskon?? Som vi i stort sett aldrig träffar och som m2b inte har någon nära relation med. Som någon skrev; de ses när någon fyller jämt eller när det är begravning.

Min pappa har två kusiner. En som vi umgås mycket med och som vi tycker mycket om, semestrar ihop osv... Dem vill vi ju bjuda. Men:
    Den andra har jag inte träffat på säkert 8 år. Hennes son, min syssling, gifte sig förra året, vi var bjudna med tackade nej. Bör vi bjuda pappas kusin och min syssling med fru om vi bjuder den första kusinen?

Hur är det med vett och etikett?

Svar på tråden Vart sätta gränsen för vilka man bjuder?