• Nancy81

Klarar man sig utan tärna/marsalk?

Hej!
    Har funderat lite kring det här med tärna/marsalk och till skillnad från tidigare inlägg där de vill ha flera, undrar jag om man måste ha det? Inbillar mig att de säkert kan underlätta en hel del och vara till stort stöd. Sen å andra sidan, blir det inte två till som man ska "hålla reda på" tillsammans med allt annat på bröllopsdagen?!? Dela med er redan gifta av era erfarenheter. Både ni som har haft tärna/masalk och -om det finns några där ute- som inte har haft det.
    Tjing

• Svar på tråden Klarar man sig utan tärna/marsalk?
  • Ickaflicka

Hej, har inte gift mig än, men varit tärna förut! Tanken med tärna/marskalk/värdpar och andra är ju att brud och brudgum inte ska behöva ha koll på allt! Sedan vad man kallar dessa änglar, som gör att man själv kan slappna av och hinna njuta och prata med alla, spelar väl ingen roll! Det är bra att ha någon mer som har koll på tiden, schemat, gästerna, och allt annat som ska ske, has med, göras och ätas!

• Fru Cinderella

Jag hade nog klarat mig utan mina tärnor, men det var lite kul med samhörigheten något jag absolut inte hade velat missa med mina systrar. Men se det inte som något att hålla reda på, de höll snarare reda på mig

Marskalken var ju inte med mig så mycket, utan mned min man så honom såg jag inte av så mycket

• FrökenKär

Eftersom jag själv inte är gift ännu så kan jag inte svara på hur det är rent praktiskt, men jag var på ett bröllop i pingst där brudparet inte hade några tärnor eller marshalker. Under själva vigseln så var det faktiskt fint att det bara var de två och prästen framme vid altaret och det var första gången jag började fundera på att göra detsamma. Sedan när det gäller den praktiska delen så kan man ju ändå ha några vänner/systern/mamman som hjälper till :) Men som sagt, jag har ju ännu inte gift mig med min fästman så jag har inte den erfarenheten.

• matildaochniklas

Vi har inte tänkt att ha varken tärnor, marskalkar eller näbbar. Men jag vet inte om det blir konstigt, va tror ni?

• 31 maj 2008

Vi ska inte ha tärnor eller marskalkar, eftersom vi vill att det bara ska vara vi. Vi vigs på en brygga, och alla kommer att stå upp. Däremot ska jag ha med mig en eller flera hos frisören, för att dela min dag, för det tror jag inte är så roligt att göra själv.

• stinakina

Min 18 (snart 19) åriga dotter ska vara tärna på vårt bröllop, Bara för att jag vill det, är kul at se henne uppklädd för det första, sen kommer hon att få passa sin då 1½ åriga lillebror!

• Lavendelblomma

Vad bra! Jag har också funderat på att skippa det här med tärna och marskalk.. SKönt o höra att fler är i dessa tankar! Givetvis så skulle jag vilja att ngn hjälpte/stöttade mig lite innan och under denna stora dag, men det kanske man kan be ngn nära vän göra ändå..?

• Äntligen dax!

Vi klarade oss fint utan både tärnór och marskalkar... Det enda vi hade var barnen som näbbar - sötungar...

Den hjälp vi behövde med saker o ting, fick vi utav min syster och min mamma till största delen.

• Tooticki

Vi ska inte ha några tärnor/marskalker el liknande. Min väninna som hjälper oss med planering och liknande kommer komma fram och hålla buketten vid ringväxlingen, men det är allt. Annars är vi ensamma vid altaret med prästen, det känns bäst för oss.

• Smillerill

Vi ska ha värdar, men troligen ingen tärna eller marsalk. Jag själv har varit tärna och hade inget som helst ansvar för nåt annat än att hålla buketten under ringcermonin. Tärna/marsalk behöver ju inte vara detsamma som värdar, vilket är väldigt bra att ha så att man slipper ha all koll själv. Det är ju brudparets dag, ni ska bara njuta!

• Fenixx

har hört många som inte haft det. är ju inget krav så att säga.

jag har det för jag vill dela det lilla extra med min tärna och så ge det som en hederssak för dem som ska vara det.

• miinimonster

Vi kommer inte heller att ha någon tärna eller marsalk. Men jag kommer nog också att be någon kompis följa med mig runt den dagen för att få lite sällskap och hjälpa mig hålla mig lugn... hur nu det ska gå till

Svar på tråden Klarar man sig utan tärna/marsalk?