Toscana, Pisa, Lucca, Florens?
Vi funderar på att resa till Pisa som ett huvudmål i maj-juni 2008.
Några tips på boende, restauranger, sevärdheter, osv.
Tacksam för svar!
Vi funderar på att resa till Pisa som ett huvudmål i maj-juni 2008.
Några tips på boende, restauranger, sevärdheter, osv.
Tacksam för svar!
åker till Florens maj 2008
hjälper till att puffa lite!
Ta er till Siena dar ni kan besoka det berömda rådhustorget Piazza il Campo och rådhuset Palazzo Publico från 1300-talet och den imponerande svartvita marmorkatedralen. Lucca ar ocksa val vart ett besok dar de gamla gatorna är anlagda som i en romersk militärförläggning och San Gimignano med sin stadsmur och 14 torn. Sjalvklart maste ni aven ta er in till Florens som har en massa sevardheter, bl a bron Ponte Vecchio, Piazza della Signoria och den mäktiga katedralen Santa Maria del Fiore.
Mitt basta tips ar att bara ta det lugnt, strosa omkring och njuta av omgivningen!! Restauranger och cafeer finns det gott om, hall er bara borta fran de stora turiststraken, sa kan ni hitta jattegod mat till mer rimliga priser.
Nu blev jag sjalv sugen pa ett nytt besok till Toscana!!
Puffar upp! Piffar till!
Hallå alla Italien-älskare var är ni någonstans?
Här är en Italienälskare! Toscana: Sydost om Sienna ligger en liten superfin stad som heter Cortona. Vi hittade den av en slump förra sommaren. Jag är SÅ dålig på att minnas namn på restauranger men i Cortona ligger en av de bästa jag varit på i Italien. Om man går på gågatan med stadsmuren åt vänster och kommer fram till ett torg så ska man titta uppåt till höger - där, med utsikt över torget, ligger en restaurang med en delvis av hustak täckt uteservering. Bäst!!!
Råkade av en händelse se filmen "Under Toscanas sol" häromkvällen och den var inspelad i bl a Cortona och några scener på restaurangen!!!
Annat fint i Toscana: Området Chianti och då byn Greve in Chianti. Urmysigt.
hej, var i toscana juli 06, hann med att se både pisa, florens och lucca. tycker nog att florens hade mer sevärdheter än pisa, och inte lika turistigt (även om kön till ufficierna var helt sjuk, förbeställ biljetter om ni vill dit, e säkert lugnare på våren/försommaren, men ändå). bortsett från tornet och katedralen i pisa så tyckte jag att det var en lite halvtrist studentstad faktiskt, men lucca var väldigt trevligt, kan rekommendera att hyra cykel och ta sig runt ringmuren på det viset. i florens ocg pisa var allt väldigt dyrt, ca. tre ggr priserna jämfört med i Barga där vi bodde, en annan mysig liten stad.
Vi reser också till Pisa i maj
Har någon tips på mysigt (oavsett prisklass), fräscht, romantiskt boende lämpat för bröllopsresa med Pisa som utgångspunkt?
Någon?
Har inget tips på boende i Pisa, men däremot om boende på en vingård i Toscana; kolla på www.poggioalvento.net
Vi bodde där för några år sedan, det var fantastiskt bra! Man hyr rum i nedervåningen på ett äldre pars hus. Deras son Roberto driver en vingård där, en riktigt skön snubbe! Vill man kan man få äta middag med familjen, 7-rätters varje kväll och fantastisk mat! På morgon dukar mamman upp jättefrukost i trädgården, med utsikt över Toscanas kullar... Man har även tillgång till eget kök, åtminstone i någon av lägenheterna. Man måste ha egen bil för att ta sig dit, ligger på landet några km utanför en by, men ändå så pass nära så att man kan göra dagsutflykter till Florens, Siena och Pisa.
Rekommenderas starkt! Vi flög till Milano, hyrde bil och körde först ner till Cinque Terre vid kusten innan vi åkte till Toscana. Allt var underbart!
Vi bodde i en gammal by i Pignano utan for Colle Val d' Elsa. Byn overgavs ngn gang pa 50-talet och de gamla husen har gjorts om till lgh och smahus som man kan hyra. Har kravs dock att man har bil men byn ligger helt underbart mitt ute pa den toscanska lantbygden. Vi hyrde via La Villa - www.lavilla.se
La villa har boende i alla prisklasser runt om i Toscana.
Tack för tipsen, längtar hem från jobbet för att kunna kolla mer på detta