• Robbans tjej

Titan+vitguld=lyckad kombination?

Hej allihop!
    Mitt första inlägg här på BT...tycker det verkar som om alla här gillar att tipsa varandra om allt möjligt så därför tänkte jag höra vad ni tycker om följande...

Jag och min sambo har tittat lite på förlovningsringar och är väl lite inne på titan... Jag är dock något gammalmodig när det sedan kommer till vigselring och vill nog då ha en i guld. Min tanke var då att ha en matt titanring som förlovningsring och en blank vitguld ring med vita stenar (typ alliansring el solitär) sedan vid vigseln.

Vad tror ni om detta? Är det någon som har den här kombinationen och kan dela med sig av sina erfarenheter av detta? Har någon dessutom köpt titanring med "text på sidan" av ringen från Titanringar.com och har något att säga om dem så vore jag tacksam för kommentarer även om detta...

Tack på förhand och ha det bra!

• Svar på tråden Titan+vitguld=lyckad kombination?
  • Kakan Mascha

Hej!

Vi har titanringar just nu som förlovningsringar och är nöjda med dem! De är blanka och blir då väldigt glansiga men gråa i färgen. Att kombinera med guld skulle jag nog tycka att med vittguld är det snyggast, eller kanske palladium för att få en skillnad som syns!

Dock har vi nu precis beställt nya förlovningsringar i orodinerat vittguld. Detta för att titan inte går att ändra storleken på om det skulle behövas, plus att jag vill ha lite
    "tyngd" i ringarna. Och att den formen vi har nu på ringarna är vi inte helt nöjda med... Att vi har valt orodinerat är för att få just den gråa nyansen som är så snygg! Då blir ringarna väldigt lika titan-färgen och det vill vi ha.

Men, helt klart tror jag att titan kombinerat med vitt guld är en jätte lyckad kombination! Eller kanske platina som också är väldigt snyggt!

• Duchess

Jag är tveksam till kombinationen titan + vitt guld av flera skäl. Det största skälet är att titan är en väldigt hård metall och guld är en mjuk metall. Titanringen kommer därför att nöta väldigt hårt på guldringen, och riskerar att skada den med åren.

Titan och platina kan jag tänka mig fungerar bättre ihop, om din plånbok tillåter den kombinationen?

• Kakan Mascha

Har kollat med guldsmed tidigare och titan kommer inte nöta på guldet enligt honom. Men det kanske beror på formen av ringen?

Och titan och platina, titan är så pass biligt att man kan unna sig platina tycker jag! =)

• Robbans tjej

Tack för tipsen!

Har funderat på platina men det är ju ganska dyrt...men som sagt är titan billigt så den kombinationen går ju...

Funderar också på hur det skulle vara att köra båda ringarna i titan...blir ju mer pengar man kan lägga på stenarna då!

Aja, får fundera vidare...finns ju så mycket att välja på och så ska man ju ha ringarna för alltid (förhoppningsvis!)

• Kakan Mascha

Prova prova prova! =) Ett bra tips. Kolla runt så mycke tni bara kan på olika material och former.

Lycka till!

• Darwina

Hej! Våra förlovningsringar är också av titan och vi planerar att ha vitguld i vigselringarna.
    När vi designade och beställde förlovningsringarna testade vi att kombinera de med ringar i vitguld med stenar i, det blev jättesnyggt. Så jag tycker det är en väldigt vacker kombination.
    Men prova runt lite och se vad ni trivs i, det finns så mycket att välja bland :)

Lycka till!!!

• Addiz

Vi har förlovningsringar i titan, enkla släta, och vi ska ha vigselringar i vitguld. Jag kommer få en alliansring (typ), med en större sten som går ut i en snibb/ett V och 6 mindre stenar (3+3 på var sida om den större). Min m2b kommer ha en tunn slät vitguldsring utanför sin titanring.

• Duchess

Allvarligt talat, den guldsmeden skulle jag gärna vilja ha ett samtal med. Det är självklart så att titanringen skadar guldringen - titan är jättehårt, guld är mjukt.

Om man väljer att löda ihop ringarna så kan det funka. Men annars skulle jag verkligen avråda från kombinationen guld+titan.

Kakan Mascha skrev 2007-11-08 10:35:42 följande:

Har kollat med guldsmed tidigare och titan kommer inte nöta på guldet enligt honom. Men det kanske beror på formen av ringen? Och titan och platina, titan är så pass biligt att man kan unna sig platina tycker jag! =)
  • Robbans tjej

Hallå igen!

Jättekul att få lite olika åsikter om detta men nu har jag själv varit i kontakt med Mikael på Guldsmed Kalling/Titanringar.com. Han har ju stor erfarenhet av både titanringar och vitguldsringar (övriga material med för den delen) så det känns som att hans utlåtande borde vara tillförlitligt...givetvis är jag medveten om att han också har en viss "säljarinstinkt" när han svarar på frågor men det känns som man kan lita på honom.

Han har i alla fall förklarat att titanringen inte sliter på/förstör vitguldsringen trots att det ena materialet är hårdare än det andra. Skillnaden blir dock att vitguldsringen repas lättare än titanringen av smuts och damm i omgivningen vilket gör att den snabbare kan se sliten ut. Han avrådde dock inte från denna kombinationen så nu känner jag att jag tryckt kan köpa en förlovningsring i titan. Om vigselringen sedan blir vitguld, titan eller platina får vi se men nu kan jag åtminstone ha alla alternativen öppna!

Känns bra!

• rasmus och lina

åååh tack för tipsen
    vitt guld får det bli! (har titanringar nu)

ska släpa liten stackars bakis-karl på festlokal-letande imorgon fm. tycker synd om han redan....själv har jag helgens stora fest lördag o planerar en söndag i sängen hihihi

Svar på tråden Titan+vitguld=lyckad kombination?