• Linda 2008

Namnbyte

Hejsan!

Ni som gift er och bytt efternamn, kostade detta någonting? Har hört både att de skulle göra de och att de inte skulle göra de....undrar för budgetens skull...:)

Linda

• Svar på tråden Namnbyte
  • cronqvist

Min man bytte efternamn och det i sig kostade ingenting, men nytt pass, körkort och lite annat kostade pengar. Sen beror det på om ni tar ngns eller ett gammalt släktnamn. Det beror i så fall på hur ni gör.

• Linda 2008

De e meningen att jag ska byta till hans efternamn. Jag läste nämligen nånstans att de skulle kosta 1500 kr att byta efternamn och om man skulle göra de före vigseln skulle de kosta 3000....men detta stämmer alltså inte?

Linda

• cronqvist

Nej. Är det hans efternamn kostar det ingenting, men skulle det vara ett gammalt släktnamn som ingen av er heter kan det kosta pengar, men det kan man undgå genom att den ene byter till det efternamnet gratis och sen i samband med vigseln tar den andre samma efternamn och då kostar det inget.

• *Lilla M*

Jag bytte till min mans efternamn, kostade inte ett öre!

• Lilla My

Det kostar ingenting om man byter till släktnamn eller makes namn (utöver kostnad för nytt pass, id-kort etc).
    Om man däremot vill byta till ett nytt efternamn som man har hittat på måste man registrera hos patent- och registreringsverket och de tar ut en avgift.

Svar på tråden Namnbyte