• Krystal

Ljus för att hedra

Min m2b farmor dog idag, inte helt oväntat, men hon var den sista av hans far och morföräldrar som levde. Själv har jag kvar en pigg mormor.

Jag har haft sedan tidigare en tanke om att när vi gifter oss att ha i kyrkan ett ljus som representerar våra far och mor föräldrar som inte är med oss personligen. I dagens läge blir det då fyra på hans sida och tre på min.

Nån som haft något liknade?

• Svar på tråden Ljus för att hedra
  • AoM

Jag tycker att tanken är jättefin! Min pappa gick bort för några år sedan och jag tror att jag absolut tänker ta med mig dina tankar till vårt eget bröllop, att ha ett ljus i kyrkan för pappa.

• Maurit

Det var verkligen en bra tanke, jag skulle göra vad som helst för att min morfar kunde vara med. Jag kommer oxå att tända ljus för de som inte kan närvara.

• Bloomsterflikkan

Hej

Vi gjorde en grej for att hedra de som inte langre var med oss. Vi ville att vara aldre slaktingar som dott tidigare ocksa skulle vara en del av var ceremoni.

Prasten kom pa att vi kunde namna dem och tanda ljus i forbonen (da vi ligger pa kna) efter sjalva vigselakten.

Prasten hade skrivit ihop nagot liknande som ....vi ber ocksa for de som inte langre ar med oss ...brudens farmor XX och farfar YY och brudgummens farmor och farfar XX och YY..... Vid varje namn tande var best man ett ljus och satte i ljushallaren.

Det blev fantastiskt vackert och stamningsfullt och alla visste varfor ljusen tandes. Foraldrarna fallde en och annan tar och vi vart valdigt glada for att vi gjorde det. Det kandes som farmor och farfar var med aven om det inte kunde vara med kroppsligen.

Ett litet tips
    Lycka till!

• mooogn

Åh, vilken vacker tanke

Bloomsterflikkan: Det låter härligt att ni fick med dem i förbönen

• scottishwife

min mans båda föräldrar är döda, hans mamma dog för 3 år sedan och hans pappa för 9 år sedan. vi bad vår präst att nämna dem och sen tände hon 2 ljus för dem och vi fick en liten tyst stund att tänka på dem som inte var med.

det var väldigt känsloladdat och det var en del tårar både hos oss och våra gäster men jag ångrar inte att vi inkluderade dem i vår ceremoni. efter att vi tänt ljusen så sjöng vår solist kärleken är och jag tror inte ett öga var torrt i kyrkan.

• Heleneli

Hej!

Min mormor gick bort en månad innan vårt bröllop och min morfar gick bort tidigare i år. Makens farfar och morfar har dött under den tiden vi har varit tillsammans. För att hedra dem hade vi ett tänt ljus i festlokalen och en liten "skylt" med texten:

"Vi vill skänka en tanke till våra nära och kära som inte finns i bland oss längre. Vi saknar er. Ljuset brinner för er." (eller nåt i den stilen. Minns inte riktigt.)

Vi var först inne på att ha det i kyrkan men dels kom vi inte på nåt bra sätt att lösa det på och dels tyckte mamma att det skulle bli för känsloladdat för henne. Och det hade det no blivit för mig med...

Svar på tråden Ljus för att hedra