• sandra_jostein

Present vid maginfluensa!!!

Min vännina ligger hemma och har kräkts hela natten. Hon mår bättre nu men hon bor också med 2 killar som inte vet hur man tar hand om en som är sjuk. Tänkte nu åka ner med något till henne men har total idètorka. Någon som har tips på lite presenter och/eller mat jag kan ta med till henne??

• Svar på tråden Present vid maginfluensa!!!
  • Pärlplattan

En tidning eller flera kanske? Eller en bok som är rolig, som man kan mysa med, har hon något speciellt intresse kanske du kan hitta något där?

Mat är väl kanske svårare - jag brukar börja med blåbärssoppa och vitt, ljust bröd när man känner att det går att äta igen. Avslagen cola är ju också alltid bra. Banan kanske? Mjukt för magen iaf.

• Nymåne

Hmmm, är det så klokt att åka till henne? Du kanske blir smittad?

• lilltjejan

banan är inte så bra då det är slembildande å kan hjälpa kräkningarna på traven, likaså mjölkprudukter...

nyponsoppa å blåbärssoppa är det bästa å dricka massvis med vatten...

köp en bok eller ett par tidningar eller varför inte nån rolig DVD film så blir hon säkert glad..

• Ann242

Coca Cola för tusan! Är man magsjuk blir man bättre om man stoppar i sig skedar av cola (gärna avslagen)

• *Lilla M*

Har inga bra skäl varför egentligen, men när jag var liten och hade varit magsjuk skulle man äta och dricka; rostat bröd, ris och te. Alltså inte nödvändigtvis samtidigt.

Jag skulle också säga, ge nåt lättläst, typ en tidning eller nåt sånt. Man kanske inte har världens bästa koncentrationsförmåga när man varit mitt uppe i kräkkalaset. Eller en fin blomma?

Personligen skulle nog bli glad för vad som helst, typ bara omtanken allså.

• snö vit

coca cola & salta pinnar!!! Colan är bäst avslagen så öppna korken lite, salta pinnar är bra för de är salta & lite kexiga, godare än typ rostade mackor utan pålägg eller skorpor.

• Lady o Lufsen

En tub Zovirax- eftersom munsår brukar komma som ett brev på posten efter en maginfluensa...

Vätskeersättning från apoteket- då man lätt blir uttorkad både av diarré och kräkningar...

Coca-Cola- som är bra för att släcka törsten och lindra den upproriska magen med...

En tub mjukgörande kräm- mycket bra att smörja in "rumpen" med som gör ont efter ett tags torkande...

En liten flaska handsprit från apoteket- kan vara bra att ha både till händer och toalettring så att hon slipper bli omsmittad när hennes grabbar också har fått det...

Tidningar eller böcker- kan ju vara bra att ha mellan sovstunderna...

...hoppas vännen kryar på sig!

• *Lilla M*

Tja... det där med att bli omsmittad är inte särskilt troligt. Kroppen bygger ju upp ett försvar och en immunitet mot just den bakterien eller det virus som man precis har haft. Det krävs en mutation för att man ska kunna drabbas av precis samma sjukdom igen. Och det brukar ta rätt så lång tid, och att sjukdomen gått runt hos många människor innan en mutation sker.
    Så hon kan nog vara lugn.
    Däremot kan det ju vara bra med att sprita av toaletten och handfat och sånt, så att hennes grabbar INTE smittas.
    Det är bara om man har fått magsjukan av matförgiftning som man kan bli sjuk igen. Och då är det dags att rensa i kylskåpet!

• liz_s

hej hadde magsjuka nyligen min vän kom med Coca Cola (ligh dock bara de gillar ingen vanlig) men sen skorpor mm
    skorpor svag te Coca Cola är bra kanske du kan göra en liten korg med skorpor Coca Cola te tidning bok¨skirva någon fint till din vän... =)

Svar på tråden Present vid maginfluensa!!!