• helenas83

På kant med tärnan (lite långt

Vi ska gifta oss i feb och den jag har valt till tärna e sen länge en god vän. Nu e det så att hennes syster har precis haft 30 års kalas/dop/förnyat vigsellöfterna, så allt jag planerar, kommer hon och säger. ja men annars kan du göra så här, det gjorde *** och det blev bra. allt e om hennes j**la syrra. + att även hon ska gifta sig i september-08 (det va därför jag valde henne, iom att hon stog näst på tur av de 8 möjliga tärnor jag hade, till att gifta sig) 2 veckor Efter att jag hade frågat henne om hon ville vara tärna, ko mhon och frågade om jag ville vara tärna på hennes tillsammans med en annan tjej. hon hade tänkt att fråga den dagen jag frågade henne, men hon kände då att vänta lite. Till saken e att hon redan har bestämt vad jag och den andra tjejen ska ha för typ av klänningar och vilken färg, vilket jag tycker e helt ok, iom att det e hennes bröllop. Men nu försöker hon även bestämma mitt. jag hittade en klänning jag ville att hon skulle ha. men den dög inte. och dum/snäll/korkad som jag e, låter jag henne hållas och få vad med och bestämma.

• Svar på tråden På kant med tärnan (lite långt
  • helenas83

hopps. jag skriver färdigt här....
    Idag ska vi åka och köpa tyg och jag kan ge mig tusan på att jag inte ens får säja vilken färg hon ska ha.. hon fullkomligt kör över mig och jag blir både arg, sur och lessen...
    Va tvungen att skriva vad jag kännde...

• Julienne

Jag tror det är jätteviktigt att du tar upp med henne hur du känner, annars kommer det "ligga och gro" hela vägen fram till, och kanske även under, bröllopet! Vet att det är svårt men tänk på att du gör dig själv en otjänst om du inte säger nåt.

• Lady o Lufsen

Låter onekligen som att du måste sätta stop- nu!

Skriv ner vad det är ni förväntar er av henne i hennes roll som tärna ,för det kan ju vara så att hon (i sina egna bröllopsplaner) har en helt annan inställning till hur uppdraget av tärna ska se ut...
    Lycka till

• Lady o Lufsen

...kom ihåg att hon bara kan kliva på dig så länge du tillåter det!

• helenas83

Men det e just det att hon har så svårt att lyssna.. jag ångrar redan att jag tog henne till tärna iom att vi e så olika. men hennes kille e likadan som henne och det har bara blivit värre och värre ju längre dom har vart ihop.. Vi e som natt och dag och har sagt att vi ska acceptera varandra, men mer och mer med tiden så har hon försökt att köra över mig..

• Lady o Lufsen

Tycker du tyst att hon inte lyssnar eller har du sagt det till henne?

• helenas83

Tyst.. jag e en sån. jag vet att jag måste säja ifrån ,och kommer säkert göra det idag i tyg affären.. men bara 1 av sakerna e: vi ska bara ha murgröna liggandes på borden, inga blommor. jag sa detta till henne 4-5 gånger, men hon fortsatte ändå att prata om hur hennes syrra haft det och vilka blommor och hur vi då skulle ha det.. Jag blev tokig och surade i det tysta. det märkte hon!

• Lady o Lufsen

Nu kommer jag att låta hård men...det är inte hennes fel att du inte säger vad du tycker, det är ditt eget ansvar. Telepati funkar sällan!
    Du kan inte bli sur på henne för att du tycker att "hon borde förstå"...

Risken är nu att du har samlat på dig en del åsikter om ganska mycket och vid tillfälle så kommer du att leverera dessa i en klump, trots att det just för den stunden "bara" rör sig om tyget egentligen...det kan komma att leda till en mycket större konflikt än vad nöden kräver!
    TALA UT TYDLIGT är mitt råd- säg till henne hur du tycker att hon gör, tala om för henne att du undrar om hon lyssnar osv...

Det krävs ganska mycket mod att göra det men det kommer att löna sig i längden.

• helenas83

Lady o lufsen: Tack jag vet.. Jag ska verkligen försöka idag.. detta kan inte fortsätta. men jag ska göra mitt bästa..

• Julienne

Fast det är ännu bättre om du säger något än surar i det tysta! Då får hon ju veta vad du tycker och det kommer leda till att hon respekterar dig bättre.
    Ofta kanske vi låter bli att sätta gränser av rädsla att inte bli omtyckta osv, men grejen är den att vi framstår ju faktiskt som mer tydliga personer i andras ögon om vi säger ifrån när vi känner att något inte är rätt.
    Jag tycker du ska prata med henne idag!

Svar på tråden På kant med tärnan (lite långt