• Novemberbrud2007

Totalt OT - men please jag behöver era åsikter!!!

Vad ska jag göra!

Jag jobbar på en avdelning på sjukhuset som är i oro, vi har inga läkare kvar nästan och vi ska troligen gå från Akutvårdsavdelning till Äldrevårdsavdelning. Eller nedläggning. Eller ingen större förändring alls - jag vet inte - för inga berättar för oss hur det kommer sluta!!! Suck
    Dessutom har jag de bästa arbetskamraterna i världen och kommer gråta om jag slutar. Men många verkar vara på väg bort eftersom allt är osäkert - men det vet man ju inte vart det slutar!

Nu har jag sökt en avdelning Palliativ Vård (vård i livets slutskede) och får det troligen. Men vet inte om jag ska ta det eller inte. Det är ju en tuff avdelning!

Sedan vill jag söka jobb på lungavdelningen på vårat grannsjukhus som kommer bli akutsjukhus. MITT sjukhus kommer i slutändan bli elektiv vård. Jag har stor chans att få jobb där också! Hit måste jag dock pendla cirka 2 mil - med buss.
    Eftersom min M2B oxå pendlar kommer det kosta oss ca 1600 kr/månad. Vi kan inte åka tillsammans! Ok nu - men dyrt när man får hus och barn!

Hur ska jag göra? Ångest - kan inte tänka på något annat på hela helgen! Bra åsiker från er är guld värda!

• Svar på tråden Totalt OT - men please jag behöver era åsikter!!!
  • grabbarna

planerar du barn inom en snar framtid?eftersom du redan nu fungerar över pendlingen?är det 1600:- per person eller för båda?är det för båda tycker jag inte det är en så farlig summa faktiskt jag har både hus och barn och ett lågavlönat jobb och hamnar på den summan eftersom jag måste ta bilen till jobbet, man ställer ju matsäcken efter plånboken, bättre då att redan ha den utgiften när man skaffar hus och barn än att lägga på den senare när ekonomin kanske redan är belastad av ex lån.

allt beror ju eg på vad du trivs bäst med för det är sååå viktigt att man trivs på jobbet. en Palliativ avdelning kan som sagt vara mycket jobbit men samtidigt utmanande och nåt som ger väldigt mycket men orkar du det?

• jenba

beslutsångest känner jag verkligen igen.... men det jag brukar göra då är att först skriva ned de alternativ som finns, sen skriva ner alla för och nackdelar med respektive alternativ. och så får man då se över dem och prioritera vad som känns viktigast, men också vad som känns mest rätt.

det är mycket lättare att ta beslut när man har allt klart och tydligt framför sig!

fungerar det inte så hittar vi på något annat sät istället. :D

• Novemberbrud2007

Tack så mycket för era råd..

En pos/neg lista får jag nog knåpa ihop tror jag!!!

O fundera lite till. Men det är ändå skönt att få lite infallsvinklar från andra. TACK!

• *Lilla M*

Om det känns som det bästa alternativet annars, om man inte ser till att det kan vara jobbigt psykiskt, så tycker jag att du ska ta jobbet på den palliativa avdelningen.

Du måste ju kunna kräva samtal med någon, åtminstone inom teamet, om du går och bär med dig patienternas historia och mår dåligt av det. Stöd måste ju ingå i arbetet, när det är på en sådan avdelning. Jag vet inte alls vilken yrkeskategori du tillhör, men jag tror att det jobbet verkligen kan kännas meningsfullt och vackert i rätt sammanhang. Jag har bara träffat en sjukgymnast som jobbat inom palliativ vård, men hon trivdes toppenbra.

Hoppas du får en känsla i magen för vad som är bäst och "rätt". Och kör på magkänslan, och inte på logiskt tänkande. Det tror jag att man vinner mest på i längden.

• vendelassk

Palliativ vård kan vara jobbigt men många tror jag glömmer att är det någonstans man får mycket tillbaka så är det just på en palliativ avdelning, både från patient och anhörig.

Man får styrka att jobba där genom att det är en så pass viktig uppgift att man "glömmer" att tänka så mycket. Dessutom är min erfarenhet att läkarna som väljer att jobba inom palliativ vård är så fantastiska, lugna och tar sig tid för patienterna.

Våden på en palliativ avdelning är ofta av mycket hög klass och ingenting man som ssk får skämmas för.

• Novemberbrud2007

Oh, så kloka tankar...

Jag är sjuksköterska och har ju jobbat en del med palliativ vård i och med att jag har jobbat med lungsjukvård när vi hade det på vår avdelning. Men jag vet in

Ska kanske testa det på palliativ avdelning iaf???
    Början kännas bätte o bättre när man får grubbla en stund på det.

Men jag får lite ångest för det är såååå snart! Det är redan den 3e December & jag reser om 1 vecka till Mauritius och sedan kommer jag hem o har bara typ 3 pass kvar på min egna avdelning... Usch!

Förr har man fått ta tjänstledigt i 6 månader för att prova annan tjänst - osäkert om man får det nu eller om man kan kräva det?!?!

Jag önskar man fick lite mer tid på sig.
    Men jag får grubbla imorgon också

• Ljungfru

Svårt att svara då jag inte känner dig.
    Jag hade dock testat palliativ vård om jag fått chansen och hade rätt utbildning. Ingenting säger att du måste stanna för alltid.
    Jag tycker att det ger en styrka att möta människor, både sjuka och anhöriga i det svåra en obotlig sjukdom innebär.
    Tror också att arbetet är betydligt lugnare med mer tid för eftertanke och omsorg om "hela människan"

Lycka till!

• Novemberbrud2007

Uppdatering om någon vill veta...

Jag har fått jobbet på Palliativ avdelning och har bestämt mig för att ta det! Som ni säger det är nog en tuff avdelning men samtidigt kommer man få mycket stöd i det man gör. Plus att man får nog mycket tillbaka av de patienterna man vårdar...

Dessutom som ljungfru säger så måste man ju inte stanna för evigt.

Men trots detta är det jobbigt. Jag ska lämna mitt första fasta jobb där jag har vart i 5 år & jag älskar mina arbetskamrater. Men vi blir 7 st sjuksköterskor + några undersköterskor från min gamla avdelning så helt ensam blir jag ju inte direkt!

Tack för alla kloka ord...det har hjälpt mig igenom helgen med grubblerier fram o tillbaka!!!!

Nu ska jag koncentrera mig på mitt bröllop om 2 veckor - åker om 6 dagar!!!

• grabbarna

lycka till med både jobbet och bröllopet.jag tror du valde rätt som satsar på det palliativa, jag vill själv jobba inom det men här där jag bor finns ingen sådan möjlighet.

• *Lilla M*

Lycka till! Hoppas du får två veckor fria från oro, så att du verkligen kan njuta nu av det stundande bröllopet!

• be happy

Måste bara rekommendera en kurs som jag läst i Palliativ vård. Krävde inte så mycket, men gav desto mer! Finns som nätbaserad...
    Borde du ju kunna få gå på arbetstid dessutom:

mars.ws.hj.se/kat/kurs.asp

• Novemberbrud2007

Tack!!!!

Be happy..Tack för tipset. Har läst Palliativ vård 7,5 hp på vår högskola här i närheten. Mycket intressant men mycket nya infallsvinklar. Det finns ytterligare 3 kurser i ämnet som jag kommer vilja gå senare...

• be happy

Måste förresten säga att jag tror du gjorde helt rätt val! Inom den palliativa vården finns det gott om samtalsstöd. Man vet ju liksom att det finns mycket som personalen måste berarbeta där. Den hjälpen får man tyvärr inte alls på "vanliga" avdelningar med mycket palliativ vård...

Svar på tråden Totalt OT - men please jag behöver era åsikter!!!