• fru Link

    nyår -08

    Är det fler än jag som ska gifta sig på nyårsafton -08?
    Min mamma tyckte det var en konstig dag vi hade valt eftersom folk brukar ha annat för sig då. Men om man skickar ut inbjudan i god tid...?
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden nyår -08
  • Miisen

    Många har ju traditionellt något de gör den dagen, träffar en viss familj eller så varje år. Och så kan man ha resor inplanerade långt i förväg, som jag och pojkvännen iår. Men om ni skickar ut save the date-kort långt innan borde det inte vara några större problem, då hinner folk vänja sig vid tanken på att bryta sina traditioner Det är ju verkligen en mysig och speciell dag att gifta sig på.

  • Lajsan

    min kille är lite inne på det datumet men jag har sagt tvärt nej då jag vill ha det på sommaren, varför har ni valt den dagen, nyfiken

  • fru Link

    Min m2b friade till mig nu i aug. Vi ville först ha det på sommaren men min bästis som jag dessutom ska va tärna till ska gifta sig i på sommaren. och eftersom jag har tänkt att hon ska va tärna till mig plus att jag inte vill stjäla uppmarksamheten då dem var först ut så tyckte vi att ett vinterbröllop kunde va mysigt. Jag yckte att nyår verkade kul. folk gifter ju sig på midommrar så varför inte nyår. Då får jag tid att planera för min kompis, plus att får tid på sig inför mitt.

  • linil

    Hej!

    Är den här tråden helt borta?

    Jag är nämligen också lite nyfiken på vad ni tycker om att gifta sig på nyårsafton?

    Vi har lite funderingar på det, men inte riktigt bestämt oss.

  • mooogn

    Vi gifter oss på nyårsafton i år och skickade ut std med julkorten förra året Och är det gäster som prompt inte kan komma p.g.a. traditioner kring nyår så får man ju välja att a) köra utan dem eller b) välja en annan dag.

    Barnvakt är också svårt att få denna dag...

    PS. Välkomna in att ställa frågor till oss i Nyårsbrudar-07:

    www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m2560727.html

  • linil

    Antar att std = save the date?!

    Det blir det nog inte. Bestämmer vi datum så kommer jag nog inte hålla mig från att prata så då känns det lite meningslöst med save the date.

    M2be har lagt förslaget på att vi ska gifta oss nyår08 men jag är lite tveksam.
    * Det behövs ju en bra lokal då man är inne nästan hela tiden. På sommaren/hösten kan man ju vara ute mer under festens gång.
    * Känns lite mycket när det är bara dagarna efter jul.
    * Kan vara väldigt charmigt en sån dag. Lite annorlunda men ändå häftigt.

    Tack för tipset - ska läsa lite av tråden för er som gifter er nu i nyår.

  • Karga81

    Jag tycker att gifta sig på nyår kan vara en jättebra idé! Det är ju en chans att samla familj och släkt och vara tillsammans. Visst brukar man göra nått "speciellt" på nyår och vad kan då vara bättre än att få gå på bröllop :)
    Det är ju inte så som på jul att nyår är associerat med en viss årlig fast tradition (iallafall inte i min familj) och är man bara ute tillräkligt tidigt så är nog ert bröllop först alternativet!
    Lycka till!

  • Karga81

    blir lite sugen på ett vinterbröllop när jag läser detta :) men vi har satt datum: 2Aug.
    Men det man får som bonus när man gifter sig runt jul är en jul-inredd kyrka, det är såå fint i de flesta kyrkor nu :)

  • linil

    Nej, vi brukar inte heller har några speciella traditioner på nyår. Det har blivit lite olika varje år.

    Tänkte inte på det där med inredningen som får som bonus.
    Kyrkorna är ju oftast väldigt fina nu i jultider.

    Sen är ju de flesta automatiskt lediga på nyårsdagen, vilket är en fördel.

    Jag hade nog velat helst i september, höstarna är ju oftast fina, men det är ju totalt opraktiskt att kunna ta sig ledigt då.

    Få prata med min m2be under julen. Känns som om vi borde fundera på att boka kyrka och lokal snart.

    Karga81 - vad skönt att ni bestämt datum. har det varit bestämt länge? varför just aug?

  • Karga81

    linil:
    Det var ett datum som passade bra, många har ju möjlighet att vara lediga då och så är ju 2 Aug karin-dagen :) (heter så)
    antar att inget hindrar ju gifta sig på vintern men man vill ju inte vänta hur länge som helst, och min fästman friade 1:a november.
    Lycka till med planerandet!

  • linil

    Tack!

    Lycka till med ert planerande!

    Vi förlovade oss också i november men tycker det blir ltie hastigt att ordna med bröllop redan till sommaren.

Svar på tråden nyår -08