• aircondition

    Myom utan operation?

    Har idag varit på andra ultraljudsundersökningen av livmodern. Man har konstaterat att jag har myom som ger symtom i form av smärta (hela tiden molande "mensvärk") + urinträngningar p g a att livmodern trycker mot urinblåsan. Ändå säger läkaren att det inte behöver opereras... detta för att så små myom som 4,3 cm i diameter, tre till antalet, inte brukar ge smärta...?!
    Någon med erfarenhet som har nå´t råd att ge?

  • Svar på tråden Myom utan operation?
  • snöflake

    Men va f-n. Har du ont ska du väl inte behöva acceptera detta!!
    Jag själv har fått diagnosen endometrios för 1,5 år sedan och fick reda på att jag skulle få lära mig leva med detta, kronisk sjukdom. Träffar en läkare för några veckor sedan för att jag inte håller tätt och berättar samtidigt om mitt endometrios och han säger då självklart ska jag hjälpa dig med din endometrios och att det kan till och med vara det som gör att jag läcker eller en bidragande orsak. Paff var jag men väldigt glad och optismistisk för min framtid. Stå på dig eller byt. Finn dig inte i att ha smärtor. Sök en läkare till du hittar en som är villig att hjälpa dig. Lycka till!

  • aircondition

    Jag letar just nu på nätet efter någon läkare/klinik och även info. om myomer. Det jag hittar står det att man tar bort livmodern/myomen om man har besvär!
    Vet du hur det är om man kan söka ett annat landsting och få samma pris på vården, om du förstår. Det finns ju privatkliniker. Dit vänder jag mig om jag inte får hjälp av landstinget.

  • snöflake

    Tyvärr hopplöst dålig på hur man faktiskt söker hjälp eller kunskapen om vad man kan kräva av vården. Men som sagt efter mitt besök hos läkaren för några veckor sedan förstår jag att man inte bara ska godtaga vad den första läkaren säger. Blir förgrymmad över mig själv eftersom jag under denna tid fått värre smärtor. Tänk om jag sökt vidare tidigare och fått hjälp då, då hade jag kunnat ha mindre problem idag.

  • gymflickan
    aircondition skrev 2007-10-11 19:36:13 följande:
    Har idag varit på andra ultraljudsundersökningen av livmodern. Man har konstaterat att jag har myom som ger symtom i form av smärta (hela tiden molande "mensvärk") + urinträngningar p g a att livmodern trycker mot urinblåsan. Ändå säger läkaren att det inte behöver opereras... detta för att så små myom som 4,3 cm i diameter, tre till antalet, inte brukar ge smärta...?!Någon med erfarenhet som har nå´t råd att ge?
    Hejsan jag svara lite sent ,men har du blivit opererad nu för myomen? jag har ju buksmärtor och så ,sen riklig menstration ,jag har en myom på 5 cm ,men läkaren vill inte operera bort den på mig heller fastjag ha besvär
  • MaddeW

    min kusin fick ett ganska stort myom när hon var gravid (med tvillingar) hon hade SUPER ont hela tiden men fick inte operera. Blev sjukskriven hela graviditeten

Svar på tråden Myom utan operation?