• Christian F

Vilsen man behöver hjälp.

Så här ligger det till, min flickvän har börjat kasta in ordet bröllop i allt fler meningar det senaste året och jag har givetvis fattat vinken. Då vi båda läser på högskola så har jag använd det som en undanflykt..inga pengar..inte tid till planering etc. etc.
    Givetvis vill jag gifta mig med henne, jag skulle även göra det imorgon om det var möjligt. Det jag undrar över är detta med frieri. Är det fel att köpa en slät "enkel"förlovninsring och fria med den och sedan när bröllopet närmar sig så köps det en till ring som bruden skall bära. Jag har nog sett för många filmer där frieriet består av en ring till samma värde som ett större jetplan.
    Det är ingen stor brådska, det förmodrade frieiet sker i nov. Alla förslag och tankar tas tacksamt emot. Detta måste vara nått av det svåraste jag varit med om , så många tankar och funderingar.
    Lägg ner den allmänna värnplikten och lär oss män hur frieri och allt runt det ska gå till, det är bra mycket hårdare och svårare än att sova i tält och springa runt med vapen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-26 08:08
    Stort tack för all hjälp! Det blev lite tidigare än planerat men nu är allt klart. Ringar köptes gemensamt på guldfynd/Eva Attling. Allt gick så bra det bara kunde göra.

• Svar på tråden Vilsen man behöver hjälp.
  • MrsFellerA
    Du kan inte tänka dig att fira med något annat än en ring? Ett "frieri smycke". Fast det är klart...kanske vill hon ha en ring på sitt finger från dag 1...och inte vänta tills dess att bröllopet närmar sig.

Ang. ring - självklart kan du köpa en inte allt för dyr variant. Jag och min blivande förlovade oss när vi fortfarande var studenter och har relativt billiga ringar båda två. Dessa ringar ska vi nu använda och göra om till vigselringar. Vi lägger till en del gul och lite diamanter i min. Gör en egen design och kommer på så sätt att ha varsin vigselring istället. Jag känner inte att jag behöver ha två ringar...men om din blivande vill ha det så är det ju bara att fixa det sen!!!

LYCKA TILL!!!

//Från en som inte har gjort lumpen, men som skulle kunna tänka sig att sova i tält i ett par nätter för att komma bort från bröllopsplanerandet.
  • Skimra

Jag tycker absolut att du kan fria med en förlovningsring. Att förlova sig är ju nästan som ett frieri. Dessutom så kan jag nog tycka att tjejen vill vara med och välja vigselring. Det är lite enklare med förlovningsring eftersom den i stort sett alltid är slät.

Vi har bokat kyrka och präst men sambon har inte friat än. Dock så kommer han att göra det
    Vi har gemensamt bestämt att vi ska gifta oss men han vill ändå fria. Och då förväntar jag mig nästan att han gör det med förlovningsringar.

Lycka till!

• bröllop gbg

Om du vet exakt vilken typ av smycken hon gillar så kan du mycket väl fria med en ring tycker jag. Dock finns det ju en risk att hon skulle vilja ha en annan typ av ring. Gillar hon guld, vitguld, silver eller kanske nåt lite mer annorlunda som titan? Vill hon ha en bred eller smal ring? det är en del val att göra... Ofta har paret var sin förlovningsring och sen får hon en vigselring vid själva bröllopet, men de ska ju liksom passa ihop också så det kan vara bra att fixa ringarna gemensamt från början. När jag friade till min blivande man hade jag inga ringar. De gick vi ut och tittade på tillsammans vid ett senare tillfälle. Jag tycker det är viktigare att frieriet är genomtänkt, personligt och överraskande. Om man vill kan man ju ha två lite billigare skojiga ringar som symbol tills man köpt de riktiga. Men allt är ju som sagt beroende på hur väl du känner din tjej och hennes smyckesmak.

Vi var för övrigt och beställde min vigselring igår och den summan hade vi verkligen inte fått nåt jetplan för. Men som du säger, i filmer verkar de gå efter devisen att ringen ska kosta mannens årslön. Men det ska ju framförallt vara en ring som man kan ha i alla sammanhang och genom alla trender som kommer att komma. Kanske din tjej gillar stora maffiga diamanter och då blir det ju helt klart lite dyrare. Min ring är av titan och har tre diamanter och den kommer att kosta 2000:-. Och den är jättesnygg. Stilren och diskret men med snygga detaljer.

Lycka till, hoppas du fått nåt tips av mitt svar.

• PennyJenny

Jag tycker du kan fria till henne utan ring! Gör det till en speciell dag/kväll/morgon och fråga henne om hon vill gifta sig med dig. Bara för att du inte har ringen i handen betyder det inte att du inte är uppriktig och seriös. När hon sagt ja, säg då att ni kan gå och titta på ringar så fort som möjligt. Och när ni gör det så får ni ju oxå ta en diskussion om vad ringarna kan kosta.

Släng vad du sett på film åt skogen, de där ringarna är sällan det som genomsnitts tjejerna får på sitt finger.

• Yllo

Kul att du tänker fria till din flickvän!!

Mitt tips till dig är att du planerar ett riktigt romantiskt frieri, köper ringen i en leksaksaffär och sedan går ni tillsammans och väljer ut era ringar... Du ska ju också få en
    Ringen kan mycket väl vara en slät ring (våra är det). Amerikanerna och engelsmännen överraskar sina fästmöer med en ring som ska kosta minst tre månadslöner men så är ju inte traditionen här i Sverige... Vill du ge henne en ring som kostar som ett jetplan och har råd med det så kan du göra det, men det är inget måste

Lycka till!

• Waersta

Firerismycket är jättefint! En liten ask med ett hänge och en kedja, på hänget står det "vill du gifta dig med mig"

Ett sånt skulle jag velat fått av min m2b.

• Adamia

Det svåra är nog att försöka lista ut vad din flickvän skulle tycka vore det "ultimata" frieriet. Min sambo gissade sig till att jag inte ville veta någonting, det skulle vara en överraskning och han hade fixat en ring som han designat själv. Han är för övrigt engelskman... Men det viktigaste för mig var inte att det var en underbar ring (vilket det var) utan att han verkligen hade lagt ner så mycket tid och även hade ringen vid frieriet. Annars hade det _för mig_ kännts lite halvt. Men det där är ju så olika och det är svårt att gissa hur just din tjej förväntar sig att frieriet ska gå till. Kanske en medelväg är att köpa en fin ring som inte nödvändigtvis behöver vara förlovningsringen eller vigselringen, inte heller så himla dyr - och sedan välja ringar tillsammans? Hur som helst tror jag till 100% på överraskningsmomentet och gör det inte för tillkonstlat typ ring i efterrätten på fin restaurang à la Hollywood, utan på något sätt som känns romantiskt för just er!

• Akvavit

Min sambo friade med en enkel billig slät silverring, och billig menar jag under 100-lappen, en till mig och en till honom. För att vi skulle få något på fingret direkt och kunna gå och glänsa med dem. Sen valde vi förlovningsringar tillsammans, det blev släta guldringar i rött guld, fast gjorda av guldsmed, så lite bredare och tjockare än många i butik.
    Vigselringen sen väljer vi också tillsammans, sambon har inte bestämt sig om han ska ha, men för mig blir det antagligen en något smalare än förlovningsringen, i vitt guld och med några få nersänkta stenar.

Så gjorde vi...och kommer göra. Jag tyckte det var kanonbra att få en ring på fingret direkt, men ändå få vara med och välja den riktiga.

• Ickaflicka

Jag håller med! Vi höll förlovningsringarna väldigt enkla för att spara pengar och för att min m2b inte ville ha något extravagant. Min m2b friade till mig utan ring sedan valde vi tillsammans.Det viktiga var att det var ett speciellt ögonblick och att vi visar att vi hör ihop. Sen kommer vi att lägga mer pengar på min vigselring, med stenar och sånt. Man kan även lägga till stenar i efterhand på den enkla förlovningsringen. Däremot tycker jag helt klart att en ring ska ingå, jag hade inte velat vara utan! Men du känner din flickvän bäst! Lycka till!

• Ernhake

Man kankse kan fria på morgon till champagnefrukost för att sedan bege sig ut på stan och köpa ringarna tillsammans??
    Det hade iaf passat mig bra för jag vill gärna vara med och bestämma vilken ring jag skall bära resten av livet (kontrollfreak). Men alla blivande brudar är olika. Tänk hur din tjej är och utgå ifrån det. Hur du än gör så kommer eran dag att bli speciell!!

• lanovia 08

Jag tycker inte du skall köpa den riktiga ringen själv. Dels kan det ju vara svårt att veta exakt vad hon vill ha. Sedan så är det bra att prova den på det fingret den skall sitta hela livet. Tjocklek o bredd kan ju vara bra att prova ut på rätt finger. Ialla fall om man har sådana fingrar som jag har där de flesta ringar ser malplacerade ut.
    Ett alternativ är ju att (men då försvinner ju lite av det stora överaskningmomenet)se ut ringarna tillsammans först men lämna förlovningsdatumet öppet. Så gjorde vi, köpte ringarna tillsammans men sedan var det upp till min sambo att fria. Och jag lovar att även om jag visste att det kunde ske någon gång under de närmsta månaderna så lyckades han överraska mig totalt ändå.

Jag tror de flesta har enkla förlovningsringar. De kostar tillräckligt mycket ändå.

• thalia82

Tycker absolut inte att man måste göra som i alla filmer och fria med en jättediamant. Löftet om att vilja leva med sin parter hela livet är värt mer än alla diamanter i världen.

Jag och min man pluggade båda när vi förlovade oss, och våra förlovningsringar är så enkla de kan bli. 2 mm höga i slätt rött guld. Dels för att ingen av oss gillar när det blir "för mycket", och dels var det ju den ekonomiska faktorn. Älskar min förlovningsring!

• Höstbrud 2008

Min blivande friade ute i vildmarken med en slät bronsring. Och fastän vi stank rök, satt i gummistövlar och blev halvt uppätna av mygg så var det ändå det ultimata frieriet...

så själva frieriet är det nog du som vet bättre en någon annan vad din flickvän skulle tycka om, även om det cirkulerar en massa tankar i ditt huvud och du inte vet vilken du ska följa just nu

Vad gäller ringen...som andra redan har sagt, som också gällde mig, en enkel ring fungerar (om du hellre vill ha en ring än ett smycke)och sedan kan ni tillsammans välja riktiga förlovningsringar samt diskutera om hon vill ha en eller två.

Lycka till och hur frieriet än går till så kommer hon bli lycklig garanterat!!

• Höstbrud 2008

en eller två vid vigseln alltså

• Danielaa

Nu har du visst redan fått 100 svar!

Givetvis kan du fria me en förlovningsring, den finare ringen ska ju va vigselringen tycker jag!

Sen en annan idé, min pappa friade till sin blivande fru för inte länge sedan, han hade specialdesignat ett halsband i guld me två händer som höll varandras.. frågan blev naturligt, "vill du gå med mig hand i hand genom livet, vill du gifta dig med mig?"
    Så, de jag menar e att de måste ju inte va just en ring, de an ju egentlign va va som helst, eller inget alls! Bara FRÅGAN gör nog henne lyckligare än något i världen!

LYCKA TILL!

Svar på tråden Vilsen man behöver hjälp.