• trassel

Servering av mat

Hej!
    Har hittat en kanon catering som jag vill anlita, men de har tyvärr ingen möjlighet att servera. Maten kommer i fat och det behövs alltså några som lägger upp maten på tallrikarna till gästerna när de sitter till bords. Är det vanligt att man får maten upplagd när man sitter eller är det vanligare att man får en tallrik med mat bärandes till bordet? Har inte varit på så många bröllopsfester, så är nyfiken så det inte känns som vi snålar för att vi inte bär ut tallrikar med maten på till bordet.

Tänkte annars att man kanske kunde höra med syrrans kompisar om de ville agera serveringspersonal och gå runt med faten och lägga upp.. Eller blir det svårt för dem tt göra det snyggt? Vad tror ni?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Servering av mat
  • Liinda_e

ähh dom kan säkert lägga upp på faten oxå om dom kan hjälpa er med servera

• valkyriana

fatservering är svårt att få till snyggt på tallriken. dessutom öker risken för spill. Man vill ju inte ha en oxfilé på klänningen

• trassel

Nej jag vet, det är så jag tänker också.. Ahh blir tokig! Vill bara att allt ska klaffa!

• september22

Fatservering kan vara lite svårare än tallriksservering om man inte är van. Om personalen ska lägga upp maten till gästen serverar man från höger sida och om gästen själv ska ta maten från fatet serverar man från vänster. Det är viktigt att det inte är för trångt mellan borden eller att gästerna sitter för trångt. Men det är inte snålt med fatservering, ofta är det på "finare" tillställningar man använder sig av fatsevering (nobelmiddagen tex).

• valkyriana

Men det är skitjobbigt för personalen... Vi hatade fatservering då jag jobbade i den branchen.
    Ont i ryggen för man ska böjja sig och så blir det massa onaturliga rörelser + att man är orolig att något ska spillas någonstans.
    Dessutom tar det lång tid. Särskilt om gästerna ska ta själv, gammelmorbror Gösta ska pilla ut den finaste biten Och Eva försöker att inte få någon grönsak på sin tallrik.
    Då du fixar uppläggningen i köket går det fortare då maten kommer ut. Bam bam bam klart!

• trassel

Känns mer och mer som min första känsla stämmer, jag vill ha ut det på tallrikar.. Men egentligen, kan man inte ha ex antal personer i köket som lägger upp och ex antal som går ut med maten? Maten kan ju ligga på faten i köket.. Kanska blir lite lättare..

• valkyriana

Maten kommer nog i kantiner. Så lägger någon upp och arangerar snyggt (förhoppningsvis) medan de andra springer som ekorrar

• trassel

Känns som det alternativet jag vill ha faktiskt.. Tack alla för era svar! Men det är en dum risk att ha fatservering känns det som.. Som sagt inte kul att få sås på klänningen eller så.. Men det går ju att ordna ändå, hoppas jag, man måste bara tänka lite ibland.. haha! Nu ska jag sova en stund innan min lille knodd vaknar, så god natt! och tack igen!

• mandm

På ett bröllop som jag var på så hade förrätten kall, färdig på tallriken när man kom. Sedan var det en bensträckare mellan förrätt och huvudrätt när de fixade fram tallrikar med maten. Det var jätteskönt att få en halvtimmes paus att mingla lite, ta lite luft, innan man satt ner igen. Då skulle de kunna lägga up maten från stora fat utan gäster där - så att spillrisken är borta. De tog dessutom hjälp av släktingar för detta moment - på baksidan av placeringskortet hade de skrivit tex 'ta bort förrättstallrikar på detta bord och bär in i köket'. På så sätt visste personen vad han/hon skulle göra. Kändes inte alls snålt och släktingarna tyckte bara att det var kul att hjälpa till. Lite OT kanske men idé om hur man kan göra.

Svar på tråden Servering av mat