• Danielaa

Guldpläterade smycken om man är nickelallergiker?

Funderar på om man kan använda guldpläterade smycken om man är nickelallergiker? Tänkte köpa ringar i present till mina tärnor, men de är "bara" "täckta" med guld... Å mina tärnor e båda nickelallergiker...?

• Svar på tråden Guldpläterade smycken om man är nickelallergiker?
  • cellabella

Om de är allergiska kan de inte ha annat än titan, 18 k guld eller nickelfritt silver. Även om det är guldöverdrag är det en annan metall under som kommer att ge utslag om man är känslig.

• Danielaa

Okej! Tack för snabbt svar! Då måste jag alltså te reda på va som finns under då...!

• cellabella

Ja men det kan vara svårt på bijouterier då det ofta är blandmetall. Men alla smycken som säljs i Sverige följer nickelreglering som hela EU följer och den halten är liten. Så om man tål Sterlingsilver brukar bijou också gå bra, det är om man verkligen är känslig som man bara ska ha titan och 18 k.

• Ann242

Fråga i butiken om smycket är nickeltestat. Då har du i alla fall gjort ditt bästa.

Jag (som är nickelallergiker) brukar klara ringar, halsband och armband som är nickeltestade, däremot örhängen... *ynk*

• oss två

jag har till och med svårt för nickelfritt silver då det alltid finns liiiite nickel ändå...

Svar på tråden Guldpläterade smycken om man är nickelallergiker?