• mrsD

att ändra i en PDF-fil

om jag har en PDF-fil öppnad i acrobate reader, hur kan jag ändra i den?
    måste väl ha nåt annat program, men vad??? vill bara ändra lite småsaker..

• Svar på tråden att ändra i en PDF-fil
  • DetOrdnarSig

Du måste ha något speciellt program från Adobe/Acrobat som kostar massor vill jag minnas. Det är inte ens säkert att det går utan filer kan vara låsta för ändringar tror jag. Så om du inte har källan som PDFen skapas från blir det nog svårt.

• mrsD

ahh.. tack för hjälpen!

började skriva i word, laddade hem en fin font bara så blev d skitsnyggt! *hihi*

• PennyJenny

En pdf görs ofta just för att man inte ska kunna ändra. Om du ska kunna ändra behöver du endera Adobe Acrobat Professional men för att du ska kunna ändra i den filen krävs det oxå att den inte är låst på ett eller annat sätt för ändringar, samt att texten inte är formaterad som en bild. Text som scannats in och sedan lagts i en pdf går inte att ändra på.

• Fru Villa Solglimt

Det kan vara lite trassligt att redigera pdf-filer .
    Men visst går det. Lättast är, som det redan sagts, om man har fullversion av Adobe Acrobat. Man kan också redigera dokumentet om man har Adobe Illustrator.

Annars så får du öppna upp pdf-filen och bestämma om du vill kopiera bild eller text, välja det verktyget i Acrobat reader och sedan kopiera. Därefter kan du klistra in det kopierade i tex Word eller annat program som du arbetar med. Lite pyssligt blir det då du bara kan kopiera text för sig och bilder för sig.

• Akvavit

Du kan gå till download.com som är en säker nerladdningssite med massor med fri mjukvara och provversioner av andra.
    Sök på PDF word covrter så får du upp massor med alternativ, plocka en och omvandla dokumentet till word. Där kan du sen redigera det mesta, kanske inte formatet blir 100% men det kan ju vara värt ett försök.

Många av provversionerna konverterar bara första sidan. Är det ett stort dokument?
    Här finns en som låter dig konvertera upp till 5 sidor, men jaghar inte testat denna själv, så jag garanterar inget.
    www.softpedia.com/get/Office-tools/PDF/PDF-to-Word-Converter.shtml

Svar på tråden att ändra i en PDF-fil