• Nilsa in love

Hallelujah

Hej!

Nu har vi äntligen, kanske, hittat solist till kyrkan. Nu ställs vi inför nästa problem:
    Min blivande vill jättegärna ha Hallelujah (många som gjort den men bla Leonard Cohen...) och även jag tycker att den är jättehärlig och speciell. Men vad 17 handlar den om egentligen? har läst texten men har svårt för att tolka den? Och OM det är en opassande text: Finns det någon alternativ text? Har för mig att Peter jöback gjort en svensk version men det är väl en julsång? Uffe Lundell har också gjort en version men den är inte alls särskilt okej för kyrkan.

HJÄÄÄÄÄLP!

• Svar på tråden Hallelujah
  • liz_s

varför inte det är ju en härlig stund och varför inte göra den så speciell som ni vill =)

• Nilsa in love

Varför jag inte vill ha en passande text fastän melodin är vacker? Tja, vi vigs i kyrkan och där måste prästen först godkänna musiken man valt. Att välja Lundells version kommer inte på tal, har vår präst sagt. Så det är varför!

• Nilsa in love

Opassande text menade jag......

• Nilsa in love

Tackar, Monken. Vädigt fin text men passar nog inte på vårt junibröllop, hahaha =)
    Någon annan version, någon? Har försökt googla lite men hittar inget?

• Zozo

Cohens text:

Now I've heard there was a secret chord
    That David played, and it pleased the Lord
    But you don't really care for music, do you?
    It goes like this
    The fourth, the fifth
    The minor fall, the major lift
    The baffled king composing Hallelujah
    Hallelujah
    Hallelujah
    Hallelujah
    Hallelujah

Your faith was strong but you needed proof
    You saw her bathing on the roof
    Her beauty and the moonlight overthrew you
    She tied you
    To a kitchen chair
    She broke your throne, and she cut your hair
    And from your lips she drew the Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah
    Hallelujah, Hallelujah

You say I took the name in vain
    I don't even know the name
    But if I did, well really, what's it to you?
    There's a blaze of light
    In every word
    It doesn't matter which you heard
    The holy or the broken Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah
    Hallelujah, Hallelujah

I did my best, it wasn't much
    I couldn't feel, so I tried to touch
    I've told the truth, I didn't come to fool you
    And even though
    It all went wrong
    I'll stand before the Lord of Song
    With nothing on my tongue but Hallelujah

Hallelujah, Hallelujah
    Hallelujah, Hallelujah
    Hallelujah, Hallelujah
    Hallelujah, Hallelujah
    Hallelujah, Hallelujah
    Hallelujah, Hallelujah
    Hallelujah, Hallelujah
    Hallelujah, Hallelujah
    Hallelujah

• Nilsa in love

Mmm, har redan cohens version men tycker att den är så svår att tolka? Vad tycker ni att den handlar om? Enligt en uppslagsbok handlar den om David och salomon ur Bibeln, menn sen de sista verserna?
    Cohen har även gjort en lite mer sensuell version av låten som också är fin men som inte passar alls i kyrkan. Lite för snuskig, precis som Lundells. Hrm, hrm. Kan det inte komma någon superbra svensk artist och göra en vacker version?

• ~vinterbrud~

Jag tycker också att den här låten är helt underbar!
    Finns en ganska rolig sida där folk diskuterar vad texten i olika låtar betyder, dvs vad de själva tror, se nedan:
    www.songmeanings.net/lyric.php

Finns även lite mer seriösa analyser av Cohens text:
    www.leonardcohenfiles.com/appleyard.html

Texten är ju inte helt klockren på ett bröllop men det får väl prästen avgöra om han lyckas klura ut vad den handlar om

Jag tycker iallafall att man ha Halleluja på en kyrklig vigsel.

• MåM

Jag tycker också att denna låten är jättefin, men väldigt svår att tolka...Varför är det alltid så att de allra finaste låtarna har de sorgsnaste texterna?

• Waersta

Det är precis den låten vi också ska ha! Ryser bara jag hör den! Favorit versionen just nu är

Skitsamma vad den handlar om eller inte, underbar hur som helst. :o)

• Nilsa in love

Waersta!

Vad kul att ni också ska ha Hallelujah! Att ni också skiter i vad den månde handla om, viktigast är ju trots allt vilken känsla den förmedlar till er. Vi är numera helt 100% på att den ska finnas med under vigseln och vi har bokat en fantastisk kille som kommer göra den + en annan på piano. Vilken lår nr 2 kommer bli är desto svårare.... Min kille säger Springsteen, jag säger gamla härliga Glory of love.

Tänker ni ha alla verser? Det är vår tanke men vi måste lyssna med vår musiker hur han vill ha det.
    Läste i en Damtidning att prinseessan Victoria nyligen varit på ett bröllop där brudens bror framförde en specialskriven text till Hallelujah. Har dock inte hittat den men egentligen skiter vi i det. Det är orginaltexten vi vill ha.

Det kommer bli super! Håret kommer resa sig upp på mina armar.

Kram!

• Waersta

Ja visst är det härligt! Vi ska ha ett band som heter we gohsts på bröllopet, en på gitarr och en på sång, som framför den. Jag har inte hört dem spela just den låten än men de är underbara.

Det är inte så att din m2b gillar Neil Young, The Strokes, Ozzy osv?

Jag hade inte en aning om vem Leonard var innan jag träffade min m2b.. har tänkt att ha ett tack tal till honom om musiken, musiken jag inte visste något om. :o) Och så ska jag sjunga en låt, kan bara inte bestämma mig för vilken.

Nilsa in love skrev 2007-12-27 21:17:18 följande:

Waersta!Vad kul att ni också ska ha Hallelujah! Att ni också skiter i vad den månde handla om, viktigast är ju trots allt vilken känsla den förmedlar till er. Vi är numera helt 100% på att den ska finnas med under vigseln och vi har bokat en fantastisk kille som kommer göra den + en annan på piano. Vilken lår nr 2 kommer bli är desto svårare.... Min kille säger Springsteen, jag säger gamla härliga Glory of love.Tänker ni ha alla verser? Det är vår tanke men vi måste lyssna med vår musiker hur han vill ha det. Läste i en Damtidning att prinseessan Victoria nyligen varit på ett bröllop där brudens bror framförde en specialskriven text till Hallelujah. Har dock inte hittat den men egentligen skiter vi i det. Det är orginaltexten vi vill ha.Det kommer bli super! Håret kommer resa sig upp på mina armar.Kram!
  • Snart hans

Vi vill också ha med den på nåt vis så vi kommer nog dansa våran första dans till den istället. Har inte tid att lära mannen vals.,. ;)

• bridesilly

oh den här låten ger mig rysningar den är så fin Tänk inte så mycket på texten. Man lyssnar nog mest på halleluja...tänk va fint i kyrkan

• Nilsa in love

Tjena!

Har snokat upp en svensk variant av Hallelujah. Ni kan lyssna till den om ni goolar på jonas holmberg + hallelujah. Texten är lite mer religiös än Cohens. Ifall man får problem med kantorn, menar jag....
    Har nämligen hört flera brudpar som ABSOLUT INTE fått ha originaltexten då den inte ansetts som godkänd av präst och kantor.

Lycka till!

• Paeonia

Jättefin svensk text Nilsa in love. Men jag lyckas bara höra den första versen. Hur går resten?

Paeonia

• Nilsa in love

Paeonia: På hemsidan länkar han till sin my space-sida. Där finns hela "Hallelujah". Låten blir lite mer kärleksfull mot slutet.
    Självklart är originalet på engelska vackrast men, som sagt, det är långt ifrån alla kantorer som tycker att den är okej.

Kram.

• MissDoe

Oj vilken vacker röst Jonas Holmberg har! Sitter och lyssnar på hans version av min absoluta favoritlåt, Hallelujah. Man blir ju alldeles rörd! *gråter en skvätt*

• Paeonia

Ja, nu fick jag hela. Lite sorgsen text som ändå inger hopp, tycker jag.

Jättefin, tack.

Paeonia

• Nilsa in love

Ja, visst är den?
    Jag började genast fundera över vad den där killen har för sig det datumet vi gifter oss i sommar...
    Nu har vi ju redan fixat en annan kille men han ska ut på turné i sommar så man vet ju aldrig...

Kram och håll liv i denna tråden ifall det kommer några fler versioner! Vill ha ännu mer kärlek i texten!

Svar på tråden Hallelujah