• MiH

Kostnad för hemmalagad buffé

Hej på er alla!
    Sitter och försöker göra en budget på hur mycket pengar vi måste få ihop för att kunna ställa till med det bröllop som vi drömmer om. Inget superlyxigt och överdådigt, men vi vill slippa äta på papptallrikar och kunna bjuda dom som är viktiga för oss.

Det jag funderar lite på nu är hur mycket ni som lagat er egen mat till buffén har beräknat att maten kostar per gäst? Vår önskan är att kunna ha med 90 gäster på middagen.

Jag har kollat runt lite på vilka priser det ligger på bufféer från cateringföretag, och innan vi spikar en budget skulle det vara bra att veta hur mycket man skulle tjäna på att göra allt/delar själv.

• Svar på tråden Kostnad för hemmalagad buffé
  • Lilla My

Jag har sett beräkningen 100 kronor per person, för hemlagad buffé, men det lär ju variera en hel del beroende på om man bjuder på pastasallad eller oxfilé.

• MiH

Indiebrud: Tack, då vet jag på ett ungefär. Bra att ha något att utgå ifrån när jag jämför priser hos cateringföretag.

Någon mer som vill dela med sig av sina erfarenheter? Vad beräknar ni att er buffé kommer kosta, och vad bjuder ni då på?

• maljor

Våran buffé kostade drygt 5000:- och jag hade gjort mat till ca 120 pers. Dock var vi bara 67 st så alla åt rester en vecka efteråt
    Då hade vi ändå en hel del dyra ingredienser som prosciutto (200kr/kg), pastrami (180kr/kg), pepparsalami (160kr/kg), och sedan fläskfilé, kycklingfilé osv =)

• MiH

maljor - Förutsatt att maten räckte till 120 p så kostade ju varje "portion" drygt 40 kr. Nu blev det genast intressantare att leta fram kokböckerna och ställa till med storkok! =)

Måste vara svårt att veta hur mycket man ska beräkna, dels hur många rätter man ska ha och hur mycket av dom. Hur gjorde ni?

• Äntligen dax!

Nu har jag inte nedskrivet exakt vad vår mat till buffén kostade, då vi köpte på oss det vi behövde lite eftersom...
    Men... Har gjort en ungefärlig beräkning - och kommit fram till att vi lade ca 2500:- på maten. (Max alltså, inte mer, förmodligen lite mindre tom..)

Beräknat till 35 helportioner som var taget i rätt bra i mängdberäkning (förmodligen en bra bit mer än 35 "normalportioner" alltså, men jag räknade på "mina" portioner - har skräck för att folk ska behöva gå hungriga...)

Så vad blir det, ca 70:- per person enligt den beräkningen?
    Tar man dessutom med i beräkningen hur många det i slutänden räcker till, så blir ju kostnaden betydligt mindre :

Vi var 28 vuxna, 10 barn som åt - och dagen efter var vi 22 av de vuxna + några barn som åt av maten dagen efter... O sen hade även bara vi familjen mat ett par dagar in på veckan...

• Äntligen dax!

Ska kanske skriva vad vi bjöd på också då...
    Lagade allt själv förutom potatissalladen...

Potatissallad, kokt färskpotatis
    Dubbelmarinerad fläskfilé
    Citrus- & honungsmarinerad kycklingfilé
    Gravad lax
    Grönsallad med örtagårdsdressing
    Paprika- & zucchinisallad med röd lök
    Västerbottenpaj
    Köttbullar
    Tzatsiki, Creme fraichésås med fetaost och soltorkade tomater
    Sweeet chilisås, limesås
    Fetaost, cocktailtomater, gurkstavar
    Färska frukter - olika sorters melon, ananas mm
    Vallmobröd, bröd med feta och soltorkade tomater
    Smör och ost

• Karis Annelie

jag gjorde buffé på min 30årsfest som gick loss på ungefär 1200 kr för 40 personer. det blri alltså 30 kr per person. Då gjorde jag
    Fläskspett i chilimarinad
    Kryddiga färsbiffar
    Italiensk potatissallad med soltorkade tomater, parmesan, ruccola bl.a
    Bulgursallad
    Tzatziki
    chilisås
    Ost och kex
    vindruvor

Så, lägger man till lite finare råvaror o så, så kanske det kostar lite mer, men detta är en bra bas att bygga vidare på.

• AnnaochHenrik

Någon mer som har beräkningar på hur mycket er buffé kostade, och förslag på vad man kan servera? Vi är i valet och kvalet kring om vi ska göra egen buffé eller om vi ska anlita cateringfirma, eller om vi ska ha catering till viss del och bara komplettera med lite hemlagat...

• maljor

Vi hade rätt många rätter på vår buffé men ville att alla skulle finna något som de tyckte om.
    Våran medelhavsbuffé bestog av:
    Potatissallad (ej kletig)
    Pastrami
    Prosciutto
    Pepparsalami
    Kalla kycklingspett (hemmagjorda - gjorde succé)
    Kall marinerad fläskfilé
    Lasagne (gjorde oxå succé )
    Grönsallad
    Paprika
    Bönsallad
    Pastasallad med tonfisk
    Marinerade kikärtor
    Ostar (feta, brie, cheddar)
    Bröd
    Dressingar
    Oliver (3 sorter)
    Soltorkade tomater
    Sparrissallad med ruccola och pinjenötter
    Mozzarella och tomatsallad
    Pesto
    Hummus
    Melon

Vi räknade tex: 4 kycklingspett/p, 4 skivor pastrami/prosciutto/salami/p och sedan la vi till för några personer till.
    Det vi fick över delade vi ut till syskon, föräldrar, några av kompisarna och mor/farföräldrar och alla åt av det drygt 1 vecka.
    Men hellre för mycket än för lite.

• AnnaochHenrik

En fråga till om att göra buffé själva, slet ni om genomfört detta halvt ihjäl er, var det värt besparingen ekonomiskt jämfört med catering?
    Min tanke är att basera buffén på rätter man kan göra i förväg, bröd som man gör några dagar innan och fryser in etc. potatisgratänger för ett helt kompani som man gör dagen innan (med hjälp av familjen så att det inte blir alltför jobbigt), och kallskuret som levereras färdigskivat på fat...
    På ett vis tror jag att det skulle vara bra för mig att ha något konkret att ordna med de sista dagarna, annars går jag nog bara runt och biter på naglarna och tänker på allt som kan gå fel. Har inte tänkt ge mig på något recept som kan gå fel så att man får panik och vill ställa in bröllopet, bara beprövade saker som jag gjort 100 gånger förut. På själva dagen har jag tänkt delegera till 100% och inte göra något själv... Vad tror ni?

• Sosofofia

Du kan inte tänka dig en variant av catering? Jag hade tänkt mig så här iaf: Jag köper råvaror och ber mina närmaste göra varsin rätt till buffén

• Äntligen dax!
    AnnaochHenrik skrev 2007-10-04 17:35:39 följande:
    En fråga till om att göra buffé själva, slet ni om genomfört detta halvt ihjäl er, var det värt besparingen ekonomiskt jämfört med catering?Min tanke är att basera buffén på rätter man kan göra i förväg, bröd som man gör några dagar innan och fryser in etc. potatisgratänger för ett helt kompani som man gör dagen innan (med hjälp av familjen så att det inte blir alltför jobbigt), och kallskuret som levereras färdigskivat på fat... På ett vis tror jag att det skulle vara bra för mig att ha något konkret att ordna med de sista dagarna, annars går jag nog bara runt och biter på naglarna och tänker på allt som kan gå fel. Har inte tänkt ge mig på något recept som kan gå fel så att man får panik och vill ställa in bröllopet, bara beprövade saker som jag gjort 100 gånger förut. På själva dagen har jag tänkt delegera till 100% och inte göra något själv... Vad tror ni?
    *Skrattar hysteriskt* Jag slet som ett djur...

Och eftersom själva meningen med buffé för vår del var att hålla kostnaderna nere - så visst var det värt det... (Särskilt som jag fick sååå mkt beröm för all den goda maten )
    Förberedde så mkt som möjligt innan av det som gick frysa in - pajer, kladdkakorna, brödet...
    O sen hade jag hjälp hela veckan innan, som iofs inte behövde jobba ihjäl sig, men detta enbart pga mitt egna kontrollbehov... :P

Skulle jag göra om det? Nä... :P
  • AnnaochHenrik

Haha, nu kom min käre fästman med den ultimata lösningen! Vi har gemensamt en gång förut fixat god buffé för 30 personer (men det hade lugnt räckt till 50). Nu föreslog han att vi upprepar den bragden (som faktisk inte var sååå jobbigt) med hjälp av familj. Sen köper vi ungefär 50 bufféportioner via cateringfirma. På så viss håller vi nere kostnaderna något och kan ta med gamla höjdarrätter som vi vet blir bra, men slipper slava ihjäl oss. Det blir nog bra!

• cellabella

Vi ska göra buffé till ca 50 personer och gör allt själva med hjälp av våra familjer. Vi gör lite smågrejer, som sallad och såser/röror och de fixar resten. Det jag tänker på är att ha ett tydligt tema så att maten passar ihop, att nyttja de kontakter vi har och att det finns nåt för alla (kött, fisk och vegetariskt). Jag har räknat på 4000 i budgeten, men jag tror att det blir billigare (överskottet kommer förmodligen hamna på alkoholkontot istället )

Vi gifter oss på midsommarafton så det är ganska lätt att tänka mattema utefter det. Det blir förbuffé med sill, gubbröra, färskpotatis mm och sen en huvudbuffé med bl a tjälknul, lammfärsspett, laxspett, pajer, potatisgratäng, sallad, bröd, röror och kalla såser. Älg och lamm får vi via direktkontakt och en del kanske vi kan köpa via grossist, så det borde bli ganska billigt. Probemet är väl var man ska förvara allt innan, men det verkar som att vi får låna kylen dagen innan i lokalen vi hyr, så då borde det lösa sig.

Svar på tråden Kostnad för hemmalagad buffé