• lystroll

festlokal...hjääälp!!!

Hej!
    Idag bokade jag id i kyrkan, men skulle sen ringa och boka församlingshuset.
    Men dom sa att dom skulle flytta så dom hade inget att hyra ut!
    Jag gifter mig i enskedekyrka och vill ha en lokal i närheten, inte allt för dyr!

Är det någon som har nåt ips eller förslag?!
    Jag var inne lite på Enskedevärdshus, men jag vet inte!
    Har nån haft bröllopsfest där?!
    hjääälp...

Kram allihopa!

• Svar på tråden festlokal...hjääälp!!!
  • lystroll

snälla.... nån som kan hjälpa?!

• DetOrdnarSig

Jag har inte varit på bröllop där men jag har varit på Enskede värdshus och ätit och tycker att det är jättefint och de har jättegod mat. Jag har övervägt det för vår fest men jag tror att det ligger lite över budget för vår del.

• lystroll

Jaha!
    Ja det är för dyrt för mig också!
    vart ska ni ha eran fest?!
    Jag gifter mig inte förrän i sommar, men börjar redan känna mig rejält stressad över festlokal!
    Vi har en budget på ca. 25-30 tusen, så jag har inte riktigt råd med så mycket som enskedevärdshus!

Har du några tips i närheten?
    :)

• thalia82

har du kollat om det finns någon bygdegård i närheten? De brukar vara billiga, och porslin och möbler finns oftast i lokalen.

• lystroll

Jaha... åå, de ska jag kolla låter toppen!
    vad är igentligen en bygdegård? hehe... låter ur korkad, men är helt ny på det här!
    tack!!!

• DetOrdnarSig

Nej, jag har tyvärr inga tips i de områdena. Jag är inte så hemma där, utan var på Enskede värdshus med jobbet en gång.

Själva tittar vi i första hand på lokaler där man får ha med egen alkohol. Vi har tittat på Skeppsholmens folkhögskola, Mariahissen och ska kolla på Långholmens folkhögskola. De två sistnämnda ligger ju söder om stan men det är ju inte jättenära Enskede precis.

• thalia82

Bygdegårdar är samlingslokaler som vem som helst får hyra, kan man säga.
    www.bygdegardarna.se/ Här finns alla i Sverige samlade på ett ställe. Har sett hyror på allt från 600 kr till det tiodubbla för en helg, det beror på hur populär lokalen är.

• lystroll

Kollade just, men det verkar inte finns nån i närheten där vi gifter oss! synd!
    Men tack iaf!

• lystroll

DetOrdnarSig.
    Jaha!
    Vart ska ni gifta er nånstans?
    men mariahissen låter dyrt! vad har ni för budget?

• DetOrdnarSig

Vi kommer väl hamna på runt 35-40.000 för festen misstänker jag (ca. 65 gäster). Jag håller på och kollar upp vad det kan kosta med olika varianter men det lär väl hamna där någonstans.

Vi kommer att gifta oss borgerligt i den lokal vi väljer, vilket ställer lite ytterligare krav på lokalen men vi blir väldigt flexibla gällande datum.

• DetOrdnarSig

Mariahissen har mycket bra info på sin webbsida www.mariahissen.se/festlokaler/. Det är budget för att vara en festlokal som håller i det mesta och man får ha egen alkohol. Lokalerna är väl inte jättekul, men utsikten är underbar så jag tror det kan vara fint för ett vinterbröllop. När är det dags för er?

• lystroll

Jo jag var inne och kikade!
    Jätte billigt ju.
    Vi gifter oss i juli! Ni då?

• nicolina2008

Hej! Vår plan var först att gifta oss i Enskede kyrka och ha festen på Herrängens Gård. Vi har nu ändrat och valt något helt annat. Men det är jättefint på Herrängens Gård.

• lystroll

jaha...de ska jag kolla in på en gång! ;)

• DetOrdnarSig

Vi har inte bestämt datum utan det beror lite på vilken lokal vi väljer (och när den är ledig). Tar vi Mariahissen tror jag den är finare under vintern (februari-mars) när det är mörkt över staden och man kan ha vintriga dekorationer med mycket levande ljus osv. Tar vi Skeppsholmen eller Långholmen blir det lite senare, april-maj då jag i så fall vill ha vigseln ute om det går.

• nicolina2008

Glömde att skriva att det ligger i Älvsjö så det är en lite bit att ta sig. Sen finns ju Farsta Gård.

Svar på tråden festlokal...hjääälp!!!