• eveluscious

Bröllop för 15.000:-

Vi är båda studenter och har lite tajt budget...mamma sparar och fyller ut där det behövs men vi känner att vi vill inte lägga ut hur mycket pengar som helst på bröllopet.

En stel trerättersmiddag med långrandiga tal, fest fram till morgonen med inhyrt band och klädkoder är INTE vår grej.

Mina och brudgummens kläder kommer landa på ca. 10000:- med blommor, hår osv.

Är det möjligt att komponera en fest på bara 5000 ? (minst...kanske ett par tusen mer) En klassisk buffé där vi gör maten själva osv.

Kom hit och brainstorma med mig!

• Svar på tråden Bröllop för 15.000:-
  • BlivandeFruJangbåge

Hur många gäster har ni tänkt er?

• 6 okt 2007

Allt är möjligt! Buffé är bra, där kan ni få fram massa goda maträtter men ändå hålla ekonomin nere. Baka sedan eran egna tårta så spar ni lite där oxå. Vi väljer att ha ett släpp på vårat bröllop där vi bjuder våra vänner. Då får de vara med och dans och njuta av allt. Bara släkten äter med oss. Kankse ni oxå kan göra för att hålla ekonomin nere?

Lite ideér iaf!

LYCKA TILL

• eveluscious

Vet inte exakt men minst 30pers. Troligast runt 40

BlivandeFruJangbåge skrev 2007-09-30 13:32:15 följande:
    Hur många gäster har ni tänkt er?
  • eveluscious

ca. 80% av alla som kommer är närmase släkten Tårtan bakar min kusin som är konditor = riktigt bra pris och buketterna gör jag själv = florist

6 okt 2007 skrev 2007-09-30 13:38:49 följande:

Allt är möjligt! Buffé är bra, där kan ni få fram massa goda maträtter men ändå hålla ekonomin nere. Baka sedan eran egna tårta så spar ni lite där oxå. Vi väljer att ha ett släpp på vårat bröllop där vi bjuder våra vänner. Då får de vara med och dans och njuta av allt. Bara släkten äter med oss. Kankse ni oxå kan göra för att hålla ekonomin nere?Lite ideér iaf!LYCKA TILL
  • Fröken Figo

Bästa sättet att hålla kostnaderna nere är att ha festen hemma! Då blir det även mindre stelt så det blir 2 flugor i 1 smäll. Om ni är hemma kan ni fixa mat och dryck själva, slipper lokalkostnader och har FULL kontroll på budgetten! Om man hyr in sig på restaurang måste man ju acceptera deras kuvertpriser och kan inte ändra budget i sista min utan att ändra festplats.

Hemmabröllop tycker jag verkar såååå romantiskt... Man kan ju dekorera med handplockade blommor (om det är på sommaren) och göra egna gräddtårtor och dricka en massa god cider... så tänker jag mig det. Det kommer kännas så personligt och intimt. Om man bor trångt kanske man kan spänna upp ett enklare festtält så folk kan stå ute även om det regnar (om man har trädgård).

Serveringshjälp kan man kanske ta från några unga grannar (gymnasieelever som vill tjäna en liten slant) så nån plockar och fixar, kokar kaffe och lite sånt.

Ni kan ju ha en kall buffé som ni fixar dagarna innan. Kanske en varm rätt.

Musik kan laptoppen ta hand om med förberedda spelllistor.

Det går absolut att ha fest för några tusen... Och ändå få en underbar dag.

• Mrs Marley

vilken tid på året har ni tänkt att gift er?

• eveluscious

Fröken Figo:
    Vilka bra mysiga tips! Tyvärr bor vi i en lght på 67kvm

Musik i laptopen ska jag ta och kolla upp!

• eveluscious

Midsommarafton

Har tänkt göra dekorationen enkel med mycket björkar - bjuda på ljumma potatissallader och kallskuret osv.

Mrs Marley skrev 2007-09-30 14:00:41 följande:

vilken tid på året har ni tänkt att gift er?
  • Fru Nyberg

Jag tycker ni kan ha festen hemma fast ni bor i lägenhet. Om jag hade varit er hade jag satsat på cocktailmingel, dvs plockmat och kanske goda drinkar eller vin. Då kan ni ha lite utplacerade stolar så folk kan sätta sig ner men inte en traditionell "sittning". Alternativt kan ni försöka leta upp ngn billig bygdegård att hyra!

• eveluscious

Ja vi kan ev. hyra en lokal för 1500:- där allt ingår; litet kök, dukar, porslin osv. och vi får ha den över helgen.
    Men det är svårt då alla sådana lokaler ofta är upptagna på midsommar

Fru Nyberg skrev 2007-09-30 14:11:01 följande:

Jag tycker ni kan ha festen hemma fast ni bor i lägenhet. Om jag hade varit er hade jag satsat på cocktailmingel, dvs plockmat och kanske goda drinkar eller vin. Då kan ni ha lite utplacerade stolar så folk kan sätta sig ner men inte en traditionell "sittning". Alternativt kan ni försöka leta upp ngn billig bygdegård att hyra!
Svar på tråden Bröllop för 15.000:-