Känner igen mig ja.. Jag går i psykoterapi sedan några månader tillbaka och tycker att det är super, verkligen!
Jag äter inga mediciner då jag tycker att dom ger mycket negativa biverkningar men ganska få positiva effekter.
Skulle kunna skriva hur mycket som helst men...
Avslappning är viktigt. Flera gånger om dagen och vid ökad ångest. Att motionera jämnställs med effekten av antidepressiva mediciner.
Undvik aldrig saker pga ångest. Den är inte farlig och den går alltid över, så länge man inte har ett felaktigt beteende som gör att man fastnar i den. Att undvika ökar i längden ångesten.
Har man ångest utan speciell anledning så är det bra att göra en avslappningsövning, motionera, städa..aktivera sig helt enkelt. Undvik skadliga beteenden.
Om man tvångar, dvs tvångsbeteenden/tvångstankar så gäller motsatsen. Låt bli! Man kan anv samma tekniker för att vilseleda sig själv. Dvs avslappning, motion, osv osv..
Man kan även låta bli att göra saker och bara vara, låta ångesten komma och gå men det är kanske varken särskilt kul eller lätt. I dom fallen fokuserar jag på andningen, det fungerar jätte bra.
Det som hjälpt mig enormt mycket är att få förklarat hur ångest fungerar, fysiskt och psykiskt. Att börja se närmare på mina beteenden och hur dom påverkar mig. Att lära mig hur jag ska tänka/göra istället, för att bryta det dåliga mönstret och ersätta det med ett bra mönster.
Ångesten kanske alltid kommer att finnas där.. Då måste jag lära mig att leva med den helt enkelt. Fast en tröst är ju att den minskar när man lär om och ersätter det dåliga mönstret med ett bättre. Till slut kanske den försvinner helt, eller ja, är nere på en "normal" människas nivå. Det är målet så klart. Men det kommer absolut inte göras i en handvändning.
En bra bok som jag kan rekommendera är: Fri från oro, ångest och fobier.