• sandra_jostein

Lyxig frukost??

Är det någon som har några förslag om vad jag kan laga för en lyxig frukost..ska ha lite mys med pojkvännen (samt dricka champange).

Sen lite tips på vad man kan ta med sig i en korg när vi ska ha picknick på dagen??

Några mumsiga tips??

• Svar på tråden Lyxig frukost??
  • Novemberbrud2007

Ibland gör jag lyxig mysfrukost till min M2B - detta är hans favoritfrukost men det kanske inte är så romantiskt. Fast för honom är det nog det eftersom det är det bästa han vet...

Amerikanska pankakor med lönnsirap
    Knaperstekt bacon
    Ägg
    Stekta tomater
    Egenpressad juice eller Brämhults apelsinjuice (mums)
    Gott kaffe av nymalda bönor.

Till pankakorna kan man ju ha frukt om man vill också. Som en liten fruktsallad. Eller jordgubbar

Sedan har jag sett på www.dromtoget.se att de har en stekpanna så man kan göra äggen och pannkakorna hjärtformade - söt!

• Novemberbrud2007

Recept på amerikanska pankakor

2 ägg
    2 dl mjölk
    2½ dl Mjöl
    2 tsk bakpulver
    25 g smält smör
    1 msk socker
    ½ tsk salt

1:a skålen
    Blanda vetemjöl, socker, bakpulver och salt. (sikta gärna mjölet)
    2:a Skålen
    Blanda mjölk, smör och ägg

Blanda detta till en jämn smet.
    Stek på medelhög värme
    När pankakan blir helt bubblig på ovansidan är det dags att vända den.

Det finns ju massa olika recept.

• sandra_jostein

Ohh...så gott det låter...
    Inte så värst nyttigt men gott

Hur gör du dom amerikanska pannkakorna??

• sandra_jostein

är du en tankeläsare

• Novemberbrud2007

Nä verkligen inte nyttigt...

Men vi gör det så sällan, 3 gånger om året

1. Hans födelsedag
    2. En gång under semestern
    3. Annandag jul

Vi får väl införa en 4 dag nästa år - bröllopsdagen (o göra frukosten tillsammans) eller kanske ta bort annandag jul när man ändå ätit massa skräp! Haha

• Leah1
    Novemberbrud2007 skrev 2007-09-24 17:22:03 följande:
    Nä verkligen inte nyttigt...Men vi gör det så sällan, 3 gånger om året1. Hans födelsedag2. En gång under semestern3. Annandag jul Vi får väl införa en 4 dag nästa år - bröllopsdagen (o göra frukosten tillsammans) eller kanske ta bort annandag jul när man ändå ätit massa skräp! Haha
    Men din fördelsedag då?
  • Monken

Mmmmm... TACK för receptet!!

• Novemberbrud2007

Jo då, men då får jag välja vad jag vill ha...

Min M2B tar alltid ledigt på min födelsedag o fixar frukost till mig.

Men jag vill ha vitt bröd med god ost på (äter sällan bröd + ost).
    Fruktsallad
    Juice (brämhults - jordgubb/Lime)
    Pepparkakor & Lussebulle (fyller nära Lucia)
    Och Kanelte

Det är min lyxfrukost som jag ser fram emot!

• jennysnartfru

Jag tycker det är mysigt med gott bröd, kanske nybakta frallor eller köp croissants. Eller baka scones, gärna med choklad och hallon i-mums.
    Grekisk yoghurt med färska bär, pistagenötter och honung.
    God omelett
    Egentligen tror jag inte det viktiga är vad man äter på en lyxfrukost men oxå hur man lägger upp allt och hur det är dukat lite oxå. Levande ljus och någon fin löpare på bordet. Blommor oxå.

• sandra_jostein

tack för alla fina tips...

Men vad skulle jag kunna ha med i picknickkorgen då?? Tänkte ha en flaska med ett gott vin...men sen då??

• Awen

Bubbli funkar ju perfekt med frukt, choklad och kärlek.

I picknickkorgen....något gott riktigt krispigt vitt vin, gärna en fin chablis! Serranoskinka, melonbitar, några goda oliver, god baguette, någon god ost. Ett tips är att kolla någon mindre delikatessbutik där du bor... bor du i sthlm har jag ett mycket bra tips, chez albert på roslagsgatan i vasastan. Tänk goda delikatesser...män brukar också gilla kycklingklubba (tänk på att vira folie runt benstumpen), revben och sånt där "manligt stenålderskäk" Lägg gärna ner någon mysig liten present i korgen...

• sandra_jostein

tack för ett fint tips...gillar det där med en liten present i korgen. Har du nåt förslag??

• Awen

Om du vill vara riktigt, riktigt mysig...så är mitt förslag att ge honom någonting som du vet att HAN gillar. Låt honom känna sig speciell och visa att du vill dela hans favvoaktiviteter.

Exempelvis...gillar han sport...köp två biljetter till hans favorithockeylag...fixa bra platser och se till att pimpla vin hela kvällen om du själv inte tycker det är skoj. De flesta killar brukar uppskatta att göra någonting de själva gillar tillsammans med sin älskling. Annars...kolla upp om det finns några "småspa" där ni bor...kanske ett parbad, parmassage eller liknande? Eller varför inte bad hemma...med "tillbehör" från dig? Köp ett läckert set underkläder till dig själv och lägg i korgen med lite olika förslag på "aktivitete" som han kan få välja på sen? (förena nytta med nöje...shopping till dig, ögongodis för honom..) eller...det finns ju billiga presenter också...ett presentkortskit med aktviteter du kan göra för honom?

• Awen

skall du göra ett presentkortskit är ett tips att varva busigt med mysigt. Typ..."chef över fjärrkontrollen en kväll", "middag med valfri mat", "ryggkli tills jag somnar", "stryka fem skjortor"...eller liknande beroende på vad han gillar. (min sambo gillar "dammsuga naken" bäst...å andra sidan är det jag som brukar få ut mest av det sen.. )

• PennyJenny

Tror oxå på att ge honom något han vill ha/göra. Det är så lätt att man snöar in på vad man själv tycker är romantiskt, men det är ju ofta vad som anses vara "klassiskt romantiskt". Romantiskt är ju eg omtanken om den andra och visa att man tänker på de små sakerna kring de andra oxå.

Svar på tråden Lyxig frukost??