• Lakritsgrodan

Kan han ta illa upp om jag betalar ringarna?

Har just upptäckt det här forumet, finns massa intressant att läsa ju! Nu är det så att vi har pratat lite om förlovning, o vi har även kollat på ringar o mätt ringstorlek. Men nu verkar det som att det inte blir förlovning på ett bra tag, eftersom min sambo känner att han inte har råd (vi hade tänkt betala varandras ringar). Det blir inte heller någon höstresa till Rom som vi tidigare funderat på. Så idag slogs jag av idén att jag skulle kunna ordna en hemlig förlovning på hans födelsedag om några veckor, kanske bara ta med honom (med ögonbindel) till stranden o ta fram ringarna o så. Frågan är om han kan känna sig obekväm/ta illa upp om jag betalar det hela? (En vanlig födelsedagspresent brukar vi bara lägga några hundra på). Jag har tidigare föreslagit att jag kan betala ringarna så länge o att han betalar när han kan, men det nappade han inte på, inte heller vill han ha jättebilliga ringar. Behöver bolla det här med nån, vad tycker ni, ska jag fria, eller ska vi vänta tills han har råd? (oj, det blev en lång fråga, sorry)

• Svar på tråden Kan han ta illa upp om jag betalar ringarna?
  • tågjäntan

Det är du som känner honom bäst.
    Varför har ni bestämt att ni ska betala varndras ringar? Kommer det bli fireri i samband med förlovningen? KOmmer ni gifta er inom en bestämd tid efter det? För i så fall kommer ni ändå få gemensam ekonomi. Så tänker iaf jag även om man skulle skilda konton efter bröllopet.

• Ernhake

Är han taraditionsbunden?
    För enligt tradition skall man gifta sig inom ett år efter förlovningen så han kanske känner att bröllop är en för stor utgift för er just nu.

Min blivande hade nog inte uppskattat om jag betalat förlovningsringarna själv fast jag hade nog sagt att han fick stå för vigselringen istället och att det igentligen är den som räknas =)

Varför är det så viktigt för dig att ni ska förlova er just nu?
    När vi talade om förlovning och giftermål här hemma så kunde vi inte bestämma oss för vem som skulle göra vad så nu har vi valt att göra och planera allt gemensamt.

• Conina

Jag betalade förloviningsringarna i och med att att det var jag som friade. Dock så var det billiga titanringar men min m2b insisterar på att han ska betala vigselringarna, som definitivt kommer att bli dyrare. Visserligen kommer vi ha gemensam ekonomi då men men

• Strumpan.

Killar kan ju vara väldigt känsliga med sånt. Han kanske känner sig dum som inte kan betala din ring och kanske tycker att det viktigaste är att han står för din ring och inte när det blir. Men jag vet ju inte.

• Joo

Nej han borde inte ta illa upp //Joakim

• Lakritsgrodan

Tack för era funderingar! Nej det är inte en förlovning som ska leda fram till ett bröllop, det får vi se sedan. Idag har det knappt gått en minut utan att jag klurat på hur man i så fall kan fria, så nu lutar det nog åt att jag gör det. :) I planen ingår bl a ett litet kärleksbrev ihop med ringarna, o fick nyss en liten tanke att jag där kanske även kan "mota Olle grind" genom att skriva nåt om att till ringarna användes pengar jag en gång fått av farmor att användas till "speciella saker i livet" och att detta verkligen är en sådan, eller nåt sånt.. Som sagt, bara i spånstadiet.. Vad tror ni?

• Strumpan.

Låter ju jättebra. Lycka till.

• Zozo

Tja, jag betalde vara ringar med mitt kort, men a andra sidan har vi gemensam ekonomi sedan länge.. sa det kan ju kvitta

• susanne83

Jag och min sambo betaldade halva kostnaden var av våra förlovningsringar.
    vigselringen kommer vi betala från vårat gemensama konto.

• Fröken Figo

Du känner ju din pojkvän bäst... Jag skulle säga: kör på!! Fria du, eftersom det viktigaste är ju förlovningen och inte vem som betalar.

Men när jag tänker på min egen älskling tror jag INTE han skulle gilla det... Han är lite mer traditionell och han har ju tänkt sig hur det "ska" gå till. Han vill köpa min ring och överraska med en resa nån stans och gå ner på knä och fria. Just nu lägger han undan pengar för det här och om jag skulle komma före skulle han nog bara bli besviken att jag inte kunde vänta...

Det bästa är väl att försiktigt ta upp frågan och luska i vad han tycker är bäst. Så gör jag alltid med min m2b för han har sina små tankar kring det här med bröllop men uttrycker dem inte alltid.

Svar på tråden Kan han ta illa upp om jag betalar ringarna?