Hur många dagar har man på sig?
Jag undrar hur många dagar man har på sig att bli gravid runt ÄL? JAg vet ju att spermierna överlever i mig flera dagar, men hur många dagar kan ägget bli befruktat? Förstår ni min fråga?
Jag undrar hur många dagar man har på sig att bli gravid runt ÄL? JAg vet ju att spermierna överlever i mig flera dagar, men hur många dagar kan ägget bli befruktat? Förstår ni min fråga?
Jag har för mig att man har fyra dagar på sig.
Har för mig att när ägget väl har släppt överlever det max ett dygn.
Om ni har sex varje dag så behöver ni inte tänka på den saken. Som ett litet tips, alltså!
Spermierna överlever 24 timmar.
Hej!
Jag är expert på detta! Jag är nämligen fertil och har genomgått ALLA behandlingar. När du får mens räkna den dagen som dag 1. Mellan dag 13 och 19 bör du få ägglossning. Du ska ha sex dessa dagar. Du kan köpa ägglossningstest på apoteket om du tycker det är för dyrt kan du ta tempen. Tempen stiger när ägget har släppt då har du 24 timmar på dig... Annars är det så att spermierna kan leva upp til 4 dygn i din kropp så jag rekommenderar att ni har sex dag 13 - 19. LYCKA TILL!!!!!!!!!!!!!
Tack! Vad alla är snälla! Nu ska jag börja räkna lite... ;)
Efter att ägget lossat från äggstocken är det bara befruktningsdugligt i ca ett dygn. Så mer än ett dygn efter ägglossningen är sannolikheten att bli gravid ytterst liten. Däremot kan spermierna leva ett tag inne i dig, i väntan på ägget, om miljön där är den rätta, om sekretet är bra för spermierna osv. 3 dygn klarar sig i sådana fall spermierna i normala fall, men en del klarar sig ännu längre, upp till en hel vecka i ganska sällsynta fall.
Ägglossningen inträffar normalt 12-16 dagar före du får mens, så när den inträffar hänger på din cykellängd. Har man t ex en menscykel på 35 dagar, som inte är unikt på något sätt, inträffar ÄL troligen nån gång mellan dag 20 och 24.. är din cykel på 32 dagar inträffar den troligen någon gång mellan dag 17 och 21... har du en menscykel på 28 dagar inträffar den troligen mellan dag 13 och 17 osv.
PS. Eftersom tempen höjs EFTER att ägget släppts, för det mesta minst ett dygn efteråt, så är det då ofta för sent att bli gravid tyvärr....
Nu har jag en fråga...jag har lite mer flytningar osv. vid ÄL och på så sätt märks det när jag har det. Men, släpper ägget innan dom flytningarna...eller i samband med dom...eller rentav efter? Kanske en konstig fråga, jag vet inte?
det vanliga är att man har det fertila sekretet och således de lite halkiga flytningarna innan samt under själva ägglossningen. När dessa flytningar börjar dyka upp kan det vara god idé att börja försöka lite extra. Efter ägglossningen ändrar sekretet konsistens och utseende igen, ofta blir det torrare och mer vitt.
Tips! På föräldrarkanalen finns det en fertilitetsuträknare som man lätt kan använda för att räkna ut sina ägglossningsdagar.
www.kanalen.org/foraldrar/blandat/fertilperiod.php
Jag fick dessa klara ägglossningsflytningar i tisdags (dag10) och jag testar med stickor och har tom dag 13 inte fått något utslag på stickan... vilket är typiskt eftersom maken åkte iväg i jobbet imorse (dag14)