• booo

gifta sig on två, tre år?

Jo det är så att min pojkvän har frågat min om jag vill gifta mig med honom alltså inte friat utan bara frågat. Vi hat varit ihop i 6 år men bor inte ihop på riktigt då jag pluggar i en annan stad (vi bor ihop på helgerna,) och vi har bestänkt att inte flytta ihop innan jag har gått klart utbildningen (om ca 1 år). Nu vill han alltså gifta sig och det vill ju jag också. Men jag vill vänta i några år tills vi har bott ihop ett tag och fått bättre ekonomi.
    Han tycker att det låter som att jag inte vill gifta mig med honom när jag säger så.

Han tycker att det är slöseri med pengar och att det är lite löjligt att förlova sig när man ändå ska gifta sig.
    Men jag funderar ändå på att fria så att han förstår att jag menar allvar.
    Det jag undrar över är ifall ni tycker att det är en bra ide och ifall man kan fria och säga ?vill du gifta dig med mig om 2 år??

• Svar på tråden gifta sig on två, tre år?
  • Sister of the Night

Jaja, go for it!

Självklart kan man göra som du föreslår - en gång i världen ansågs detrent av "fint" att vänta mer än ett år på bröllopet efter ingången förlovning.
    Oftast anges ju ett år som lämplig tid att vänta, men det där är ju rätt olika idag och jag har svårt att se at något skulle vara fel.

Sen blir jag lite full i skratt över din killes idé om att det är slöseri med pengar att köpa förlovningsringar först "för man ska ju ändå gifta sig" - det är ju liksom det vanligaste sättet att göra det på
    Jag menar naturligtvis inte att han "har fel" på något sätt med det, givetvis kan man se det som han gör. Lite udda bara

Men man behöver egentligen inte byta ringar för att förlova sig. att lova varandra att man gifta sig är egentligen vad förlovningen går ut på, ringar eller ej.

• Sister of the Night

*Hm, läge att förtydliga tror jag:

I princip kan man säga att ni redan är förlovade om löftet avgetts. Just däför är din killes kommentar så kul, att "förlovning är lite löjligt".

• Danielaa

Ja, fria! Absolut! Sen behöver man ju kanske inte mitt i frieriet tillägga "om 2 år", men de kan du ju säga sen när ni börjar sätta datum osv... Vi har precis bestämt att vi ska gifta oss, men vi vill ha vårbröllop så de blir om 1½ år!

• Skottdagen2008

Vi är INTE förlovade även fast vi ska gifta oss. Vi tyckte inte det var nödvändigt, inte utav ekonomisk karaktär för ringarna utan för att vi hängt ihop i 12 år och det var stensäkert att vi skulle gifta oss, det har vi vetat länge. Vi har bara inte haft tid hittills.

• PennyJenny

Vet inte, tycker att frieriet förlorar lite av sin mening när man pratat om giftemål fram och tillbaka och sedan inte är överens om när man ska gifta sig.

Jag var lite i omvänd sists än du förut, jag ville gifta mig snart och han ville vänta och det hade vi pratat länge och väl om visste att vi inte såg på det på samma sätt. Om han då hade kommit och friat och sagt, vill du gifta dig med mig om två år så hade risken varit stor att jag klappat till honom. För han visste att jag ville gifta mig med honom, men nu, inte om två år och då hade det kännt som att han inte lyssnade till mig.

Om du vill visa att du menar allvar och visst vill gifta så tycker jag du ska hitta ett annat sätt att visa det för honom på än att fria.

• Morr

TS: vi ska förlova oss på fredag och det har vi kommit överens om gemensamt, vi vet också att vi ska gifta oss, och i princip har vi varit inofficiellt förlovade sen första gången vi sa till varandra "Vill du gifta dig med mig" men nu blir det alltså med ring o allt. Vad jag ska göra som han inte vet om är att köpa två champagneglas (vi har inga sedan tidigare) ur den serien vi vill börja samla på och lägga i en lapp där det står Vill du gifta dig med mig om runt två år? Ja Nej Kanske (i rutor) bara för att få det där frieriet.. för oss är nämligen förlovningen ett steg till giftermål men har inte tid eller pengar 2008 att göra det, men förhoppningsvis 2009... så för oss blir det två år kvar, minst. vet inte om jag svarar på din fråga, men visst kan man förlova sig och vänta två år!

• jåi

Min älskling har friat och vi ska gifta oss om 2-3 år.

• Karis Annelie

Vi har gemensamt bestämt att vi ska gifta oss, detta kommer ske om tidigast 1,5 år förmodligen om 2-3 år. Så det är klart man kan göra såååå!!!!
    Det handlar ju om pengar med, det kostar ju inte lite att gifta sig så man kan behöva spara ett tag...

• rosesarered

Vi är förlovade och har från början vetat att vi inte kommer att gifta oss inom ett år.
    Troligen så kommer det att ske om tre år då jag tagit examen.
    Karis Annelie har en bra poäng att det faktiskt är en kostnadsfråga också! Iaf om man vill ha ett klassiskt bröllop med fest och många gäster.

• PennyJenny

Men det är ju lite skillnad på om båda är överens om att man ska gifta sig om 2-3 år och som i det här fallet, när en vill vänta och den andra gifta sig snart....

• Hullda

Vi är överens om ATT vi ska förlova oss, men inte bestämt NÄR. Min sambo vet om att en förlovning för mig, betyder att jag vill gifta mig, så... JAG anser att när man förlovar sig/den ena partnern FRIAR är detsamma som att man har förlovat sig. Så egentligen är vi väl förlovade nu, men vi har ju ännu inga ringar, har inte bestämt datum för varken förlovning eller bröllop, så ännu så länge väntar jag. JAG har föreslagit 080808, som ett kul datum för bröllop. OM vi förlovar oss t ex den 8/12-07 är det dessutom 8 månader till 080808. Och min ide´ är att ha en liggande 8:a i förlovningsringen = evighetsmärket.. Lite fiffigt väl? Vi vill båda ha en borgerlig vigsel... kanske vid sommarstugan, med bara den närmaste familjen. Vi funderar fortfarande....

• matteve

Tycker att frieriet låter som en toppen idé!

• lill malin

jaa, det låter jättebra =) go for it!

• Hullda

Jag anser också att ni faktiskt redan är förlovade, i o m att han ställde FRÅGAN. Jag anser att får man ett "ja", är man för-lovad till giftemål. Om man sen vill ha en ring eller inte är väl frivilligt. Egentligen skulle jag kunna tänka så; min sambo vet att en förlovning betyder, för mig, att vi ska gifta oss. Och i o m att vi bestämt ATT vi ska förlova oss, så... nä, det var kanske lite långsökt.. ha ha ha.

• jenba

ja absolut kan du göra så!!

vi förlovad oss nu i somras och tänker gifta oss om 2-3 år. så det går alldeles utmärkt.

Svar på tråden gifta sig on två, tre år?