• booo

gifta sig on två, tre år?

Jo det är så att min pojkvän har frågat min om jag vill gifta mig med honom alltså inte friat utan bara frågat. Vi hat varit ihop i 6 år men bor inte ihop på riktigt då jag pluggar i en annan stad (vi bor ihop på helgerna,) och vi har bestänkt att inte flytta ihop innan jag har gått klart utbildningen (om ca 1 år). Nu vill han alltså gifta sig och det vill ju jag också. Men jag vill vänta i några år tills vi har bott ihop ett tag och fått bättre ekonomi.
    Han tycker att det låter som att jag inte vill gifta mig med honom när jag säger så.

Han tycker att det är slöseri med pengar och att det är lite löjligt att förlova sig när man ändå ska gifta sig.
    Men jag funderar ändå på att fria så att han förstår att jag menar allvar.
    Det jag undrar över är ifall ni tycker att det är en bra ide och ifall man kan fria och säga ?vill du gifta dig med mig om 2 år??

• Svar på tråden gifta sig on två, tre år?
  • Sister of the Night

Jaja, go for it!

Självklart kan man göra som du föreslår - en gång i världen ansågs detrent av "fint" att vänta mer än ett år på bröllopet efter ingången förlovning.
    Oftast anges ju ett år som lämplig tid att vänta, men det där är ju rätt olika idag och jag har svårt att se at något skulle vara fel.

Sen blir jag lite full i skratt över din killes idé om att det är slöseri med pengar att köpa förlovningsringar först "för man ska ju ändå gifta sig" - det är ju liksom det vanligaste sättet att göra det på
    Jag menar naturligtvis inte att han "har fel" på något sätt med det, givetvis kan man se det som han gör. Lite udda bara

Men man behöver egentligen inte byta ringar för att förlova sig. att lova varandra att man gifta sig är egentligen vad förlovningen går ut på, ringar eller ej.

• Sister of the Night

*Hm, läge att förtydliga tror jag:

I princip kan man säga att ni redan är förlovade om löftet avgetts. Just däför är din killes kommentar så kul, att "förlovning är lite löjligt".

• Danielaa