• Fröken Figo

Vad INTE äta enligt GI?

Jag är nyfiken på GI. Ok, det är kolhydrater man ska undvika men kan nån ge en lista på saker man ska tänka på att inte äta?

Vitt bröd
    Pasta
    Potatis

Vad är det mer?

• Svar på tråden Vad INTE äta enligt GI?
  • Bauti

Enligt Gi skall du hålla dig borta från socker oxå.

• Fröken Figo

Ok tack

vitt mjöl
    pasta
    potatis
    socker

nåt mer man ska undvika för GI?

• *Lilla M*

Med risk att trampa folk på tårna:
    GI är ett sätt att bedöma hur kroppena blodsockernivåer reagerar på det vi äter. Det är utarbetar som ett hjälpmedel vid diabetesbehandling inom vården, egentligen inte som en dietmetod. Friska människor behöver egentligen inte hålla koll på blodets nivåer av insulin, eftersom man inte är sjuk och kroppen tar hand om det helt själv. För låga halter av insulin innebär förlust av muskelprotein, vilket inte alls är bra.

Det är mycket sundare att allmänt försöka att äta rätt och nyttigt så att kroppen själv kan reglera sina egna hormonnivåer, än att försöka reglera kroppen med hjälp av GI-tabeller.

Vår kropp kan inte räkna, varken kalorier eller värdera maten enligt GI. Kroppen tar emot vår föda i form av kolhydrater, fett, proteiner. Och det i ännu mindre beståndsdelar; fettsyror, aminosyror, glykos. Kolhydrater är kolhydrater, glukos är glukos. Oavsett om det kommer från ett wienerbröd eller från knäckebröd. Det som kroppen däremot förstår är MÄNGD. Och man behöver äta mycket mer knäckebröd för att komma upp i enegrinivåerna av ett wienerbröd.

Men då handlar det om sunt förnuft.

• Margaux1

Tummen upp för Lilla M's inlägg!

• malinlars

tack Lilla M.. äntligen en till som har förstått.. dessutom så är risken ganska stor att man prioriterar bort livsmedel med lågt GI som innehåller essenssiella näringsämnen..

• pickolina

Yey för *Lilla M*s inlägg!

Dessutom, om man nu ska gå efter GI så är det målets sammanslagna GI som har betydelse. Därför behöver man inte slaviskt utesluta vissa produkter pga dess enskilda GI.

• Dumlas

Nu var det ett tag sedan jag grottade ner mig i vad man ska äta och vad man ska undvika.

Men undvik raffinerade produkter, vitt mjöl (framförallt vetemjöl), vitt socker, skalat ris osv.
    Ät iställer tex. dinkelmjöl, ungefär som vetemjäl men har inte samma påverkan på kroppen. Hela eller krossade korn, kanske främst råg och havre. Råris eller dinkelris, quinoa är också ett bra alternativ.
    Om du måste söta något så är rissirap eller agavesirap bra alternativ. Är helt oraffinerade och består av bättre sockerarter än vanligt socker. Tas inte upp lika snabbt av kroppen som vanligt socker. De består ändå av 70-80% kolhydrater. Så de är inte helt "ofarliga".
    Drick vatten och undvik inte fett!

Hoppas detta hjälper dig lite.

• Minie

En vän till mig körde denna diet.

Alltså inte äta vittmjöl.
    Socker,godis,å sånt..

Å började äta mera fett.

Hon har krympit hela hon, halva min kompis är borta, å hennes sambo lika så..

• tolonta

Det finns ett, och endast ett, sätt att gå ner i vikt, och det är att förbrukningen av kalorier ska vara större än intaget.

GI kan vara ett hjälpmedel för att åstadkomma det, att man lyckas känna sig mätt på färre kalorier. Men att minska fettmängden kan ha precis samma effekt. Välj bort de kalorier som är lättast att avstå ifrån. Ät frukt istället för kaka till kaffet, minska till lättare mejeriprodukter, ät mycket grönsaker till maten och ät ordentligt lagad mat även efter jobbet istället för 3-4 smörgåsar... Det brukar räcka långt för de flesta...

Kan tillägga att jag som tränar mycket, blir mätt på för få kalorier om jag väljer bort socker och vitt mjöl ur mina kostvanor. Jag har inte tillräckligt med energi för träningen då.

• Zozo

GI-metoden passar inte mig och personligen gillar jag bâttre metoder som tex Viktväktarna som gar ut pa att man ska äta vettigt och inte utesluta en viss sorts livsmedel. Jag har gatt ner 22 kg med den metoden.

VILL du nu testa denna metod sa skulle jag ända rada dig att kolla lite bättre än listor härifran. Jag menar, som jag fattat det sa gar det inte ENDAST ut pa att utesluta vissa livsmedel. det finns definitivt folk som gatt ner i vikt med den här metoden, men det finns a andra sidan även folk som gatt ner i vikt pa att äta hamburgare..

• Masha

Rätt sorts fett är också viktigt. T ex är fet fisk kanonbra, chips och pommes frites är vansinne. Fel sorts fett finns ofta i bagerivaror.

• Ankan80

Jag tror den gamla hederliga tallriksmodellen är en bra början.

• Duchess

För mig har GI funkat bra. Tror att det beror på att jag är en gottegris av stora mått. Att vänja av min kropp vid socker/kolhydrater var jätteviktigt för mig.

Det viktigaste är att man hitta en metod som fungerar för en själv, och är hälsosam. (Jag tror inte på dieter som handlar om att äta ett salladsblad om dagen i tre veckor).

• Zozo

*ett salladsblad om dagen i tre veckor* LOL! Nej, inte jag heller!!!

• aroma

Ganska roligt faktiskt att vi i väst börjar välja bort ris som livsmedel för att vi inbillar oss att det gör oss feta. I Kina där de äter ris typ tre gånger om dagen finns det inte SÅ många feta....

• Fröken Figo

aroma:

helt rätt! bra tankeställare...

självklart spelar ju hela livsstilen in och inte bara kosten eller kolhydraterna... kan tänka mig att kineser åker mindre bil än vad vi gör. jobbar mer fysiskt överlag. äter säkert mindre efterrätter och kött och sånt...

Bra åsikter på GI här i tråden. Jag är inte en sån som slaviskt skulle följa GI eller nån annan diet, jag letar hela tiden efter en livsstil som passar min kropp och psyke och sociala liv. Jag är på god väg nu... har gått ner 14 kg utan att banta, har 6.5 kg kvar. Men de där 14 kg fick ta 1.5 år. Och de resterande 6.5 kg får ta 6 mån. (sen MÅSTE jag beställa brudklänningen! )

Svar på tråden Vad INTE äta enligt GI?