• thalia82

Alkoholfritt vin?

Ett av de alkoholfria alternativ vi vill erbjuda våra gäster som måltidsdryck är alkoholfritt vin.
    Vi kommer att ha en buffé med bla rökt lax, potatisgratäng, tjälknul, grönsaksgratäng med aubergine och zucchini.
    är det någon som har tips på vad som kan vara gott till då?
    själv har jag ingen koll alls på alkoholfria viner...

• Svar på tråden Alkoholfritt vin?
  • icra

De alkoholfria jag prövat har varit riktig äckliga rent ut sagt, tror att alla dryckalternativ utom alkoholfritt vin är bättre.

• thalia82

aj då, det låter lite trist...
    jag hoppas ändå på att det finns någon som har positiva erfarenheter erfarenheter att dela med sig av.

• Liinda_e

alkohol fri bubbel har jag provat som smakar gott och en uns alkohol...alla på festen vart oroliga då alla körde men den var helt utan ....
    men vin...näää alla jag testat smakar blask...

• viktualia

Vitt alkolfritt tycker jag funkar jättebra, Sutter Free Home som finns på systemet är bra.

Rött alkoholfritt smakar druvjuice/saft och är något man lika gärna kan vara utan.

• thalia82

tack, viktualia. :)

jag tror på det ni skriver om att mycket smakar blask. För egen del skulle jag gärna bjuda på lättöl/mineralvatten/läsk till dem som inte vill ha vin, men m2b hävdar bestämt att han själv skulle vilja ha alkoholfritt vin, om han var chaufför, på en sån här tillställning. Men så har han inte smakat nåt heller.

• viktualia

Vi bjöd på:

Fördrink: mousserande vitt vin
    Alkofritt: Hyfsat torr cider utan alkohol

Förrätt: Vitt vin
    Alkofritt: Vitt alkofritt

Varmrätt: rött vin
    Alkofritt: Tranbärsjuice, lättöl, mineralvatten osv

Efterrätt: Dessertvin
    Alkofritt: Äppelmust

• Morr

om du frågar någon på systembolaget och listar upp vad ni ska äta så hoppas jag att de är ärliga och ger bra tips på alkoholfritt vin som är drickbart eller säger om det inte finns! Min sambo har jobbat på bolaget och de finns i affären för att man just ska kunna fråga sånt! ang. bubbel så råkade jag till vår 3års dag köpa alkoholfritt bubbel i tron om att det var alkohol (undrar vad kassörskan trodde när jag glatt visade upp mitt körkort..) jag hade aldrig tänkt på att det var alkoholfritt om inte min far hält upp stora dricksglas till körande personer! tror det var schloss Boosenburg nr 1966!

• Margaux1

Vin utan alkohol är ganska trista saker...
    Detta brukar jag rekommendera:
    Fördrink- flädersaft med tonic, eller fruktsoda (torr/söt), gott med en skiva sitron och mynta eller citronmeliss.

Till måltiden- alkoholfri öl eller en bra äppeljuice blandad med mineralvatten. Det är friskt och jättegott!

Kan ni få tag på nypressad äppeljuice är det annars ett gott alternativ pga sin goda syra.

• solrosfrö

FASt det beror ju på är det till någon som "inte dricker" som ej tål alhohol så är ju även alkoholfritt med en smutt av alkohol så jag rekomenderar smaksatt bubbel vatten.

• thalia82

Jag tror nästan att vi skippar det där med alkoholfria viner. tack för alla varningar! det behövdes, som ni märker.

stort tack för hjälpen till er alla!

Svar på tråden Alkoholfritt vin?