sluta med p-piller
Hej!
Jag undrar vad man ska tänka på när man ska sluta äta p-piller, främst när man ska sluta.
Råd?
Hej!
Jag undrar vad man ska tänka på när man ska sluta äta p-piller, främst när man ska sluta.
Råd?
sluta inte mitt i en karta för då blir kroppen "fucked up" fast jag slutade iofs i april med pillren och har ännu inte blivit gravid och mensen är helt åthelvete och ÄL ska vi inte ens gå in på. så mitt råd är:
1. börja inte ens med att stoppa käften full med piller fulla med hormoner
2. nu när det ändå är försent, sluta i tid om ni planerar barn för det tar TIID innan allt återställs och vänta inte med att gå till gyn om du misstänker hormonobalans eller pco och gå isf till en privat för hos landstinget måste du vänta 2 år innan det blir utredning
Jag är inte bitter ;)
slutade med minipiller för ca en och en halv vecka sedan.
Pratade med barnmorskan och eftersom jag ätit p-piller under en ganska lång tid,ca 7år, trodde hon att det kunde ta ca ett år innan kroppen var "normal" igen.
Men å andra sidan poängterade hon såklart att det kunde ta mycket kortare, eller längre tid.
Vi löste d såhär: jag slutar nu, och vi använder "säkra perioder" fram tills vi känner att kroppen är normal och vi vill försöka på riktigt. Blir det något innan, är det "meant to be", ingen katastrof alltså=)
Så... sluta i tid! och stressa, man kan inte beställa en bebis..
Ok!
Skulle kunna sluta nu, men ska gifta mig i Februari och vill inte få några oväntade överraskningar/biverkningar som ev kan komma när man slutar äta p-piller. Slutar när jag gift mig så får vi se sen då hur lång tid det tar innan kroppen återhämtar sig.
Tack för era svar
Kommer att göra precis som mrsD.
Jag slutar nu med mina p-piller och sedan kör vi säkra perioder/kondom fram till bröllopet. Båda längtar ju efter barn och händer det så händer det liksom.
Att sluta med p-piller var det bästa jag nånsin gjort! Jag känner mig som en riktig människa igen!
När det gäller att sluta så, som sagts, sluta inte mitt i en karta utan ät klart den och börja inte på en ny. Var beredd på att diverse olika saker kan hända med din kropp - viktförändring (upp eller ner), finnar, oregelbunden mens, mer menssmärtor, PMS osv. Men en del känner ingen skillnad alls faktiskt, så bli in rädd nu Själv gick jag ner i vikt, bibehöll en regelbunden menscykel, fick lite mer finnar (runt mens) och mer PMS - men det är bara skönt att veta att man fungerar normalt
En till tråd...
www.brollopstorget.se/Forum-1-13/m2474701.html
En fråga: Om jag slutar med mina piller i maj. efter att ha ätit i 10 år, och gifter mig i augusti tror ni att jag nehöver oroa mig för massa finnar och viktändring. Jag skulle helst sluta nu, men min m2b är rädd att vi ska bli med bebis då. Men jag är livrädd att se ut som en finnig 14-åring på min bröllopsdag.
2aug08: Jag kommer att sluta i god tid innan bröllopet just för att inte riskera finnar etc. Tycker helt enkelt att man kan använda andra skydd under den här tiden fram till bröllopet.
Jag slutade med mina mini-piller i maj och ska gifta mig maj 2008. Jag känner att det är skönt att slutat med dem redan, för då kan kroppen återhämta sig. Vi använder kondom numera för att undvika att bli gravid nu...
efter MÅNGA år med p-piller slutade jag och blev gravid efter 1 1/2 månad trots att vi skulle vara lite "försiktiga". Jag mådde väldigt mycket bättre utan piller. Inga viktproblem eller så. Kommer aldrig äta det igen!!
www.brollopstorget.se/Forum-2-16/m2481801.html
forum om säkra perider
Jag åt färdigt hela kartan innan jag slutade med mina piller. Eftersom vi hade satt ett datum när vi skulle börja försöka få barn (jan 06) så slutade jag några månader tidigare, eftersom det kan strula lite med mensen ibland om man ätit det länge. Vi använde kondom fram till jan och tur var det för jag blev på smällen första gången vi körde oskyddat
Det är ju väldigt individuellt om man får finnar osv när man slutar med p-piller.
Jag slutade för bara 2 veckor sen men har redan fått första mensen, även om den va lite knepig=)
Men har än så länge inte märkt att några andra förändringar.. men så har d ju bara gått två veckor oxå..
Men min tips e nog ändå att sluta i tid, så vet du om det blir massa knas med finnar, viktförändrningar osv.. då hinner de förmodligen gå över t bröllopet!!
Nu har vi bestämt oss jag slutar redan nu när den här kartan är slut. Jag vill inte få massa överraskningar när jag gifter mig. Vi ska vara försiktiga och försöka köra med säkra perioder, men skulle jag bli på tjocken är det inte hela världen. Lite tidigare än vad jag hade tänkt men men.
Härligt att fler än vi tänker så. Det är inte hela världen! Vi småpratade idag om vad som var det värsta som kunde hända. Vi var snabbt överens om att det värsta som kan hända är att vi aldrig får barn över huvud taget. Att vara rund om magen vid bröllopet är väl bara gulligt. (Men inget man behöver eftersträva såklart!)