• Anonym

Nu har jag ställt till det!

Väljer att vara anonym här då det är ett känsligt ämne.

"Ställt till det" var kanske ett magstarkt ord men...

Så här är det. Har en sambo som jag varit tillsammans med i nära 8 år (han är min första och enda partner någonsin). Vi har det helt ok, men det är klart att ibland går det ju upp och ner, jag har haft lite av en kris i min ensamhet för en tid sedan med frågor som "är det detta jag vill", "är det kärlek/vänskap" osv...

Jag tycker om att prata med folk på internet och har råkat på en person som gör mig alldeles varm i hjärtat, hans utseende är inte så att jag vill svimma men hans sätt att uttrycka sig är makalöst! Jag tänker på honom...står inte ut med att han ínte hör under för lång tid osv. Jag skulle aldrig komma på tanken att träffa honom (jag har sambo och är inte den typen som tar ett sånt steg). Är detta oskyldigt eller är jag på väg ut på farliga stigar?

Hjälp mig!

• Svar på tråden Nu har jag ställt till det!
  • Anonym

Trådstartaren här igen...

Måste bara lägga till att jag aldrig tidigare upplevt något sånt här (internetflirt, eller vad man ska kalla det). Jag står inte ut med tanken pp ett helt ge upp denna person, men...vad ska jag göra?! Jag känner ändock att jag passerat gränsen, i våra "samtal" för vad som är ok när man redan har sälskap.

• Missy

Jag tycker du ska ställa dig frågan vad du skulle tycka ifall din sambo hade motsvarande "relation" med någon på nätet.

Jag skulle inte acceptera att min sambo gjorde något liknande, men du kan bara känna efter själv.

Lycka till!

• Kicker

Tycker inte det låter så farligt... Så länge du inte verkligen börjar få känslor för denhär killen, eller börjar längta efter att träffa honom!
    Kom ihåg att de flesta av oss är bättre på att uttrycka oss i skrift än i tal, helt enkelt beroende på det enkla fakta att man har mer tid på sig att tänka igenom exakt vilka ord och uttryck man vill använda. Så låt inte dig imponeras till några slutsatser om honom som människa endast pga det!

• Anonym

Trådstartaren igen...

Nej, nej någon träff blir det inte! Även om personen ifråga tar upp önskemål om det ibland, men respekterar att jag har en partner. Av anlednngarna jag angett ovan men även pga min feghet. Det är så spännande och han gör mig så glad. Jag fick faktiskt frågan på jobbet i veckan om jag träffat nån ny..(syns dt så väl att man är glad, haha). Jag känner mig bara som värsta skurken, min sambo sade i helgen att han tyckte att vi hade det bättre än någonsin...smittar min glädje av sig på honom också, det känns ju helt galet i så fall.

• Jane

Hej,

Jag vet percis vad du pratar om, jag har både upplevt det själv och en av mina väninnor har gjort detsamma.

Det är så lätt att "falla för" någon på nätet, jag tror det är för att man själv kan projicera och fantisera om hur denna person är. Träffar man personen i verkligheten stämmer oftast inte bilden av personen, som man faktiskt till stor del fantiserat ihop själv. Nu är jag inte negativ till kärlek via internet, jag träffade själv min blivande på nätet.

Det jag vill säga är att rannsaka dig själv litegrann och tänk över allt noga, kan det vara så att du förstorar upp den här personens förtjänster? Att det är nytt och spännande spelar kanske också in? Vad vill du med den här relationen? En oskyldig flirt över nätet eller lämna ditt förhållande?

• Miss lucky

Vad känner den här killen som du har kontakt med via internet, för dig ? Du kanske bara känner att du behöver någon nära vän som du kan prata med allt om och känna att han finns där. Man kan ju känna starkt för en tjejkompis som man verkligen tycker mycket om för att man kan prata om allting och för att hon är hon. Å man skulle inte vilja klara sig utan den här kompisen. Har du många nära kompisar ? Det du får göra är att tänka igenom vad du känner för den här kompisen, är det vänskap eller mer än vänskap ?
    Jag tror att dom flesta ställer sig den här frågan, när man kanske har varit tillsammans i en längre tid, Är det här verkligen den personen jag vill leva med i hela livet !? Särskilt om han är den första.
    Lycka till !

• Anonym

Trådstartaren igen...

Tack för alla svar. Var beredd att ducka för bitska kommentaren och detta förkastlig(?) beteende.

Jag har ganska mycket nära vänner...så jag tror inte att det är den biten som tar sig detta uttryck. Det är svårt att säga vad det hela handlar om, jag känner mycket för honom och visst pirrar det i magen, men helt säkert vet jag inte (tror jag, eller förnekar jag)

Jag vet att det mycket väl kan vara så att inget av den bild man fått stämmer, detta har även han sagt. Han kräver inget av mig men önskar att jag skulle vilja träffa honom bara för att ses. Detta klarar jag dock inte av.

Ang mitt förhållande så är jag inte medvetet på jakt efter nåt nytt, även om jag ibland känner för at vara ensam (detta har jag ett stort behov av). Ångrar nästan ibland att vi blev sambos, jag skulle nog trivas bäst som särbo -det inser jag nu). Inte nu för att jag tror att detta är orsaken till min "internetflirt", det var mer av en parentes i det hela.
    Tack igen för alla svar!

"En förvirrad själ"

• Busan Lydebring

Fortsätt flirta du!
    Om detta gör dig glad och uppåt så finns det ingen anledning att sluta!
    Du behöver förmodligen bra lite extra uppmärksamhet tjejen!
    Tänk inte för mycket på det hela utan ta det för var det är. En flirt helt utan krav eller risker!

Kram

• Bride of Autumn

Berätta för din sambo, en relation som inte är ärlig är aldrig bra.

• CyberPet

Min make och jag träffades via Internet så att säga att du inte ska samtala med denna kille vore som att skjuta sig i foten. Internet är otroligt på det viset att man kan få så nära relationer med människor (av båda könen) som leder till en riktig vänskap (eller relation) då man slipper en massa masker och kan vara sig själv.

Jag chattar varje dag med både tjejer och killar som jag är god vän med, men alla dessa personer känner min make till. Jag berättar om vilka de är och ungefär vad vi pratar om, däför att jag inte vill att han ska tror att jag går bakom hans rygg med något eller någon.

Så mitt råd är att vara ärlig med din sambo om din relation med denna kille. Är det bara en god vän så kommer du ju inte att ha något att skämmas över. Känner du att du inte kan berätta om honom kanske du ska ta och fundera lite över din egen relation och varför vissa ämnen går att samtala med denna kille om men inte med din sambo om.

Petra

• dea

Hej!
    Även om man är fullständigt lycklig i sitt förhållande kan man känna förälskelsekänslor för nån annan. Det som är viktigt är att man inte agerar på dem. Det är trohet, i min mening, och gör dig värdig förtroendet din sambo har för dig. Jag tycker du ska jobba på att omvandla denna person till en vän. Du måste ju ha rätt att samtala med honom ändå. Man vet ju inte riktigt vad det är som triggar en förälskelse (en del forskare tror att det är oupplösta konflikter med föräldern av motsatt kön!) så håll dig på rätt sida skaklarna och vänta på att det blåser över. Man måste inte nedlägga alla man beundrar.

Hur man omvandlar nån till en vän vet jag inte riktigt, jag antar att man inte flörtar. Min killkompis säger att om en kvinna säger nåt om sin menscykel till honom innan de haft sex, så blir de inte mer än kompisar.

Att du känner att du inte borde ha blivit sambo är en annan sak, som jag tycker du måste ta itu med. Mycket allvarligare!
    Försök ha en plats och en tid som är bara din. Ett rum, eller ditt skrivbord eller en fåtölj. Klyschigt, men viktigt!

Lycka till.

• Anonym

Hej anonym!
    För nästan exakt ett år sedan hade min (nuvarande man), då kille en nätflirt. DEtta skedde via mail och var helt oskyldigt. Tyckte han. Jag råkade av en slump få syn på ett av mailen och blev jäkligt fundersam. Gjorde då det hemska att jag kollade igenom hans mailbox och det slutade med att jag satt och grät och ville kasta ut honom. När han läste mailen med mina ögon förstod han mig. Detta var ett fruktansvärt svek och vi har fortfarande problem p.g.a. detta.
    Det de gjorde var att flirta - via mail. Inget allvarligt, antagligen något som fick dem båda att ha roligare dagar. Detta sårade mig på ett sätt som jag inte trodde var möjligt. Min man ångrar sig enormt och känner att det var jäkligt dumt gjort. Det var nära att vi gjorde slut och förlorade varandra.

Mitt råd till dig är:
    Tänk igenom hur du vill ha ditt förhållande, kanske behvöer du bo ensam? Tänk över hur du skulle känna om din kille skrev samma saker till en tjej. Läs med hans ögon.
    Om du fortfarnade tycker att det ni skriver är okej så kan du lugnt fortsätta. Men bara om din kille tycker att det är okej.
    Kram!

• Anonym

Har nu inte lästa alla svar så jag hoppas att jag inte upprepar, men visst är det så att vi förälskar oss hela tiden och att förälskelsen kan ta olika former. Att man blir upprymd av att träffa andra människor som man verkligen "klickar" med är ju självklart -det behöver inte bedyda att man vill bli ihop med dem, men om du känner något åt det hållet så hoppas jag att du är försiktig för förälskelse kan också slockna fort ibland. Tänk efter var du har din egen gräns, och grattis till att ha träffat en underbar människa.

• TeaSpoon

Så länge det håller sig till nätet och det inte träffas så kan inte jag se något fel i det...
    Att få en lite "crush" är aldrig fel så länge den inte påverkar mitt förhållande negativt. T ex min man vet att jag får "småbetuttningar" emellanåt vilket livar upp VÅRT förhållande... jag blir precis som du beskriver och efter några veckor/någon månad så går det över.
    Både jag och min man har kontakter liknande det här på nätet och båda två är medvetna om att den andre har dessa kontakter.
    Du kanske ska berätta för din sambo att du har en kontakt på nätet men att du kanske utelämnar (inte ljuger - utelämnar) eventuella detlajer som skulle såra honom. Så länge du är 110% säker på att det är din sambo du vill vara med så är det inte fel, så länge det inte går över gränsen till ett agerande. Bara för att vi lever i ett förhållande/äktenskap så betyder det inte att vi slutar leva - däremot så är det vår skyldighet att se till att respektera och vårda vår relation. Kan en tillfällig "crush" utan någon som helst agerande liva upp vår relation så varför inte?! Det kanske är det som gör att vårt förhållande/äktenskap kommer att hålla livet ut?!

• Señora A

TeaSpoon, jag tycker inte att man respekterar den man lever med om man "utelämnar" detaljer som kan såra. Man ska inte hålla på med saker som kan såra. Men om båda är helt okej med det och gör likadant så kanske det funkar.

• Jenna

Lägg ned detta....skulle du gilla det om din partner gjorde likadant??

• Anonym

Så länge det känns fel och man funderar på det, så är det FEL.
    Jag anser att det är otrohet, inte fysiksk med känslomässig otrohet mot sin partner.

Hur skulle man själv reagera om ens partner drömde om en annan och hade kontakt med denne personen i fråga?!
    Inte så bra förmodligen.

Nä, det gäller att köra med öppna kort i ett förhållande och inte smussla med sådanna saker, det kan förstöra mycket.

• Señora A

Håller helt med anonym 19:19!!! Känns det fel så är det fel!

Svar på tråden Nu har jag ställt till det!