• Brud Sommaren 2003

Vad ger man till en liten kille i doppresent?

Hej!

Vi skall på kombinerat bröllop och dop och vill givetvis köpa en doppresent till den lille killen. Vad köper man? Jag har bara varit på dop av tjejer tidigare och då kan man ju köpa en guldhjärta eller en fyrklöver i kedja, men vad köper man till en kille? Vi står dem ganska nära så jag vill att det skall kännas liet speciellt och inte vara något meningslöst.

Tacksam för alla tips! Kanske Ni som har barn själva har någar idéer om vad som var kul att få eller hade varit roligt att få?

• Svar på tråden Vad ger man till en liten kille i doppresent?
  • Paulina

En kul present som jag sett var en ganska djup träram utan innehåll och en liten påse gipspulver (tror jag att det var). Poängen var att föräldrarna skulle göra en avtryckning av barnets fot i gipset i ramen. Instruktionerna medföljde så klart, så att alla förstod presenten. Ett minne för livet och något att hänga på barnkammarväggen.

• Pinotti

Hej!
    Jag vet hur svårt det är att hitta något som betyder nått.

Till min systerson gav jag en bok som jag hade bett familj och vänner att skriva något speciellt i, typ kul råd för framtiden eller vad det minns från dagen då han namngavs m.m. Detta gjordes i hemlighet under festen. Det blev en härlig bok med allt från teckningar till lov om gröna lund turer. Och som extra bonus för mig var syrran reaktion.

På ett annat dop köpte jag regnskog som doppresent.
    Det finns också fina halsband till killar där man kan gravera in namn och något speciellt om man vill.
    Lycka till.

/Pinotti

• Lotten

Fina barnböcker? Elsa Beskows, eller hela bandet av Skattkammar ön?

• Elin 7/6 2003

Jag brukar köpa Astrid Lindgren böcker. Det är nåt som de kan uppskatta många år, ja rent utav hela deras liv. Det är en kul avbrrytning från alla siver ramar och silver skor som annars brukar vara innehållet i de flesta paket.

• ester

Mitt kusinbarn fick ett trälok med två vagnar av trä från en hemslöjdsaffär. Jättefin, rolig att leka med samt fin att ha som prydnad i hyllan.

• Paulina

Jag kom på att en bekant till oss fick två fruktträd i doppresent. Familjen hade precis köpt ett nytt hus där de skall bo "resten av sitt liv", så killen kommer att se sina träd växa och bära frukt.

• 13/12 2003

Det är svårt med killar, det håller jag med om, men här kommer några förslag:
    Fina barnböcker är alltid roligt att ge bort.
    En fond/bankbok som "förökar" sig med åren.
    Min son fick en hand gjord skallra i enträ, uppskattade han väldigt som liten. (Den smakade tydligen väldigt gott )
    Ett halsband är inte heller fel på pojkar.
    Sen måste jag säga att Paulinas förslag om ram m fottryck var väldigt roligt.

Slut med ideér just nu, återkommer om jag kommer på något riktigt bra.

• Stina 3/5

När min sambos systersson döptes fick han 1000 kr i fonder av oss. Vi sätter nu in pengar varje år på hans födelsedag.
    pengarna blir hans när han fyller 20 år.

Fina sagoböcker kan vara kul att få.

Det tråkigaste är prydnadssaker tycker jag. Min sambo har kvar 6 st. punchkoppar i nysilver som ligger i en låda och skräpar som vi aldrig kommer att använda. De kommer att säljas på loppis till sommaren.

• Cecilia

Till min systerson köpte vi en speldosa och till en annan pojke köpte vi en träbåt med tygsegel. Finns att köpa i vissa leksaksaffärer och inredningsaffärer.
    Den båten står fortfarande uppe i hans fönster och är jättefin.
    Har även köpt träleksaker som man kan dra efetr sig och liknande, tycker att det är lite charmigt med gåvor som används och förhoppningsvis kan användas även i nästkommande generationer!

• Jema

Vi var nyligen på dop och det var en pojke som döptes och vi hade också svårt att komma på vad vi skulle ge. Men till sist blev det att vi köpte en liten servis till honom eller rättare sagt tallrik, djuptallrik, mugg och bestick i 3 delar med motiv på (Elsa Beskows; "Putte i Blåbärsskogen")

Andra saker som jag såg att han fått var bland annat:
    * Böcker (Elsa Beskow)
    * Kläder
    * Speldosa
    * Fotoram
    * Pengar
    * Liten klackring
    * Halsband
    * Mätstock (en sådan man kan se hur lång man är)

Jema

• Anonym

Småkillarna i släkten har fått slipsnålar och manchettknappar, det är tydligen något man gav mycket förr. Dessa kan ju användas hela livet och något man har kvar.Finns i olika kvaliteter och priser. Vi har även gett en fickplunta i tenn med ingraverat namn och dopdatum

• lady@

När min son döptes fick han bland annat det här:

*Sparbössa i form av ett lok
    *Silverburk "Mina tänder"
    *Doptavla i tenn (att gravera in födelse osv)
    *Guldarmband med en bricka där hans namn är ingraverat i.
    *Fotoalbum där framsidan är av silver och namnet ingraverat.
    *En bankbok med "födelsevikten" i pengar.
    *Min första bok (där man skriver in allt som händer de första åren)

Vid ett annat dop gav jag två tavlor till barnrummet med Nalle Puh och Tiger.

Hoppas att du fick lite tips..

• september 03

En fin bok med våra vackra barnsånger i tycker jag är lika lämpligt både för killar och tjejer

• Anonym

Gillade tanken på fotavtrycket...det är alltid kul med lite udda presenter..min son fick en flaska portvin av sin faster. Kan tyckas lite kontroversiellt!! Man brukar ju inte uppmana barn att dricka alkohol men detta är inte tanken. Den skall lagras i minst 18 år...sen sände hon med en fin text där hon talar om att när han fyller 20 skall hon finnas där o berätta om portvinet o vad det är till för. Låter kanske som nåt dumt men jag tyckte iden var lite kul bland alla skedar, sparbössor o div.

Svar på tråden Vad ger man till en liten kille i doppresent?