• 30 aug2003

Vad ska ni ge era gäster?

Hejsan!

Jag har börjat planera för presenter till gästerna men kommer inte på något.....
    Godis finns ju i olika fina askar men jag vill ha en annan ska oxå.
    Har ni några förslag så skriv dem gärna.

Tack på förhand: En nervös brud i aug

• Svar på tråden Vad ska ni ge era gäster?
  • zoilaz

har aldrig vart med om att man skall ge gästerna nåt paket ...
    räcker det inte med den trevliga upplevelsen å maten?

• september -03

Vi ger inte våra gäster någonting, utom en stor fest med mat och dans! Jag tycker att det räcker gott och väl. jag får redan passa mig så att jag inte pysslar ihjäl mig!

• Plupp

En trerätters middag med dryck + en trevlig fest!!!
    Ett minne från vårat bröllop får de ha i "huvudet".......

• Anonym

Vi ska ge små snaps flaskor till dom vi vet gillar sån´t och godis till en del....( 50 gäster )

• Bina

Vi var inne på present till gästerna, men kommer nog hoppa det. Med tanke på all mat, dryck, gottebord och den fria baren kommer de nog ha trevligt ändå

• LCN

vi kommer att ge en CD skiva till alla gasterna med vara favorit latar inbranda. I fodralen far vi ocksa chans att skriva lite personlig text och medfora lite bilder pa oss. Det kanns som en CD ar nagot som gasterna kan anvanda lange och kanske tanka pa oss nar de spelar. Jag printade ut labels pa hemdatorn och brorsan hjalper till att branna skivorna.

• Hestia

Lite godis, kanske i ett fagelbo av grenar (se Martha Stewarts hemsida), eller i aluminiumburk med glaslock.

• Paulina

I Finland kallas presenten för bröllopsgodis och består alltså oftast av godis och en aforism eller en kärleksdikt.

Jag följer denna tradition och ger mina gäster godis och en kärleksdikt skrivet på ett ihoprullat papper i en liten ask, som jag beställer från Calligraphen. Asken som är vacker i sig placeras förmodligen på tallriken och blir en del av dukningen. Kostnaden för presenten blir ca 10 kr/st.

Jag har även varit med om att gästerna fått en bit självgjord tvål i en vacker förpackning eller frön att så.

• Jennie med ie

Tillfälle att dela vår stora dag med oss, massor av god mat och god dryck, samt förhoppningsvis en hel del glada minnen. Det fick våra gäster av oss.

• Lotten

Äran att vara med när vi förklarar vår kärlek inför varandra och gud. Toppat med skönsång i kyrkan, middag, gott vin, tårta, drinkar och dans.

Behövs det verkligen något mer?

• Pingstbruden

Var på bröllop i Sydafrika och fick present en handgjord tvål i en leopard mönstrad ask, jättefin men det kändes absolut inte nödvändigt som gäst att få en present, så vi skippar det på vårat bröllop även om vi tänkt från början att ge en miniatyr "dalahäst" eftersom min blivandes familj och vänner kommer över från England.

• miss Mary

Finska traditioner här med... Vi ska ge våra gäster bröllopsgodis, något som min blivande aldrig hade hört talas om innan jag tog upp ämnet! Har hittat guldfärgad non stop liknande godis som vi ska ha i små tyllknyten med guldkant. Så fint så fint...

• Paulina

miss Mary!

Guldfärgat godis? Måste bara fråga var du hittat sådant någonstans?

Vi tänkte även ha hjärtskyltar med våra namn på som vägbeskrívning. Det har jag inte sett i Sverige, dock vet inte om det är typiskt finskt heller?

Är det något annat finskt som ni tänkte ha/göra?

• sylli

Min blivande är finsk och jag blir väldigt tacksam om ni kan bidraga med lite finska traditioner till mig också.
    Vi ska ha "piirakka" på buffebordet och finsk öl. Har ni flera ideer?
    Tacksamma Sylli. Midsommarbrud.

• miss Mary

Hej Paulina!

Å vad kul att träffa på någon som "pratar samma språk"! Har tänkt låta gubben smälta det där med godiset ett tag innan jag tar upp de där hjärtskyltarna... Jag tror att det också är något finskt, är dock inte helt säker.

Guldgodiset hittade jag på Verner & Verner, finns även i silver. Säljs i ofärgade plastlådor med ca. 100 st i (min gissning). Passar fint till bröllop tycker jag!

Förutom bröllopsgodis och ev. hjärtskyltar känner jag inte till några andra finska bröllopstraditioner. Ni då?

• Paulina

Det här är ingen tradition, men jordgubbstårta är ofantligt populär som bröllopstårta i Finland. Av någon anledningen avskyr majoriteten av befolkningen på andra sidan viken marsipan... (och jag hör till dem. Det kanske ligger i blodet ;) )

Annat traditionsenligt är att röva bort bruden, en lek som innebär att brudgummens vänner kidnappar bruden och brudgummen får göra ett och annat löjligt för att få tillbaka henne, typ sjunga en sång osv.

Jag kan inte komma på något mer just nu. Det finns dock ett antal finlandssvenska brudar här, vet jag...

• miss Mary

Det här börjar bli riktigt roligt... Jag har alltid trott att det bara är min familj som inte gillar marsipan!! Kontigt nog har jag lärt mig att äta princesstårta men jag vet inte om vi vågar satsa på en sådan till bröllopet. Hälften av gästerna kan i värsta fall bli utan tårta...

Sylli:
    Är det karelska piroger (de med risgrynsgröt som fyllning) ni ska ha? De är jättegoda med "äggsmör", d.v.s. hackade ägg blandat med smör, till! Annars är jag inte så insatt i finska bröllopstraditioner, tyvärr!

• 30 aug2003

Jag menade inte att man måste ha presenter men jag tycker att det skulle vara roligt att ge en liten gåva. Allt beror på hur mkt pengar vi har kvar efter allt det "viktiga" är betalt.

• Eva M

Det är många länder där det är tradition att ge något till gästerna.

Vi hade små presentaskar i kartong med två fina tryfflar i, runt asken sidenband där gästens namn var textat. Funkade alltså som placeringskort också.

E

• Tjipp

miss Mary!
    Du skriver att du hitta guldfärgat godis på Verner och Verner. Jag har varit runt och frågat och de har aldrig hört talas om det. Vilken V&V var du på?

Svar på tråden Vad ska ni ge era gäster?