• aircondition

Myomer

Har fått reda på att jag har 5 stycken myomer i varierande storlek från 2 cm i diameter upp till 4,5 cm. Har ordentligt ont av detta och blev rekomenderad att göra en hysterectomi. Någon som tagit bort livmodern och vill dela med sig av erfarenheterna kring detta? Jag har tre barn, och ska inte ha fler. Så av den anledningen är det inget svårt beslut.

• Svar på tråden Myomer
  • Lyckligt gift!

Här har du en! Hade liknande besvär som du har, har också 3 barn och inga fler i planerna. Gjorde en hysterectomi för 10 år sen, det bästa jag har gjort!! Aldrig ont, aldrig några blödningar, behöver aldrig skydda oss för oönskade graviditeter o inte heller stoppa i mig piller e d. Gjordes med titthål, har inga ärr. Inte ett enda problem har det varit.

• aircondition

Jag hoppas dom kan göra "min" också med titthål. Jag har haft tarmred 6 gånger och är opererad två gånger för tarmvred + snitt och lite annat smått och gott, så det bästa är att göra så lite ingrepp som möjligt. Men vad 17, gå med magont 365 dagar/ år är ingen hit. Då kanske jag får ta risken att få tarmvred. Det går ju över på ett par dagar...

• Lyckligt gift!

Oj din stackare! Va ont i magen du har haft!
    Jag har gjort ingrepp vid 6 tillfällen via titthål och vid ett enda har dom fått snitta (blindtarmen).
    Magen är ju det ställe på kroppen där du har flest grejer du faktiskt kan överleva utan.

Du kommer inte att ångra detta, jag lovar dig!

En annan sak som talades om mycket när jag skulle ta bort min livmoder var dess betydelse och det finns nog många olika uppfattningar om det. För en del utgår allting därifrån, utan en livmoder känner man sig stympad osv. Det tycker inte jag, tvärtom! Den har haft betydelse 3 ggr för mig, då jag fått mina barn. För övrigt har den bara gett mig stor smärta och rikliga blödningar med allt vad det innebär.

• aircondition

Tog dom bort äggledare och äggstockar på dig? Jag kan välja där, så jag behåller det...

• Lyckligt gift!

Hej, (f d Lyckligt gift) Nej, jag tog bara bort livmodern, men senare har jag tagit bort ena äggstocken. Har inga som helst problem med vallningar od. Om du har möjlighet att behålla en eller båda så gör det, annars kommer du kanske i för tidigt klimakterium och det är ju lite onödigt.

• aircondition

Den ena äggledaren är redan borta. Men jag tänker att det vore bäst att behålla den äggledare som finns kvar + äggstockarna. Nå´t tidigt klimakterium vill vi inte ha!

• aircondition

Västkusten:
    Har googlat lite på myomer. Lite olika bud om livmodertappen. Tog dom bort den på dig?

• Lyckligt gift!

Nu blev jag osäker, men det tror jag. Varför ska man inte ta bort den? Tror och hoppas att dom tog hela livmodern.

• aircondition

Vet inte varför man gör på olika sätt. Det verkar i a f skilja sig från sjukhus till sjukhus...

Svar på tråden Myomer