• thalia82

    Monica Zetterlund

    Är det någon som har texten till Monica Zetterlunds vackra sång En slump? Beppe Wolgers och Tage Danielsson har skrivit den svenska texten.

    Har suttit och googlat och kollat runt med inte hittat nåt.

  • Svar på tråden Monica Zetterlund
  • Jämtlandstaus

    Orginalet heter "Bewitched" och i Tage Danielssons fantastiska översättning heter den "En slump".

    Du som har skönhet och behagen
    en ren och himmelsk urbild ger
    jag såg dig och från denna dagen
    jag endast dig i världen ser

    Det är så sant som det är skrivet
    detta känslokännande
    det är det som gör att livet
    blir så spännande...

    Det händer här
    det händer nu
    och plötsligt för honom finns bara du
    man vet ingenting om kärlek;
    en slump

    En sommarkväll,
    en månskenstur,
    en roddbåt som läcker så hon blir sur
    han ler och så är det färdigt;
    en slump

    Som ett spotlight som tänder
    när ridån går isär
    utan förvarning händer
    simsalabim!
    det där...

    En äldre dam,
    en äldre man
    "det blir lite tomt hemma" säger han
    en blick - sen ser de samma tv;
    en slump.

    Men det händer mig
    det händer snart
    och livet med en gång blir underbart
    vad är det som kallas kärlek?
    en slump...

    En dag när solen lyste klart
    och blommor stod bugande par vid par
    kan bli den första gång jag såg dig;
    en slump

    Fast tretusen miljoner människor finns
    ungefär
    känner just två personer
    Simsalabim!
    det där...

    Ett sommarregn,
    ett nylagt hår
    han offrar sin rock för ett nylagt hår
    dom går tryckta mot varandra;
    en slump.

  • thalia82

    tack snälla! :D
    En av de låtar jag har som förslag att våra solister ska framföra under vigseln, men kunde inte hitta texten nånstans! Nu gäller det bara att övertala m2b om det.

    Såg nu att det stod R Rodgers, inte B Wolgers på skivan. Klantigt av mig... Ser det jag vill se ibland...

  • Jämtlandstaus

    jag har aldrig hört låten, är jättenyfiken på den ska genast köpa den tror jag!

  • Nessan

    Viba Femba (en vokalistgrupp) har gjort en fin version av denna sång (den enda version jag har hört också kan kanske tilläggas). Den finns på deras skiva "Samla alla fem".

  • thalia82

    Den är jättevacker. :) Lite soft jazzig. Har en samlingsskiva med några av hennes låtar, och det där är en av favoriterna.

    Texten på En Slump är så fin, passar så bra på oss. Det var verkligen en slump att vi träffades. Sen är jag ett stort fan av Tage Danielsson, och det skulle vara kul att ha med honom på ett litet hörn.
    Får jag inte ha någon hårdrock med (m2b ärlite konservativ ibland... ), då vill jag iaf ha Monica och Tage.

  • Jämtlandstaus

    vi har en nick cave låt och bo kasper låt som sånger på bröllopet. känns jätteroligt. hade gärna haft en depechelåt, men vi fick bara välja en vardera

  • thalia82

    Nessan:

    Är det sant?! Genast steg mina chanser att övertala m2b! Vi har varit och sett dem ett par gånger i Uppsala, och svärmor har väl alla skivor skulle jag tro... :D

  • thalia82

    Nessan:

    Har mailat min svärmor och frågat om hon har skivan, och om hon ifs kan ta med den när de kommer hit och hälsar på på söndag. vi ska prata igenom bröllopet med föräldrarna då. Det är de som ska se till att det flyter på med mat och sånt på festen. och så kan det ju vara bra om de vet hur vi tänkt oss allting med lokaldekorationer (vi ska hjälpas åt med sånt kvällen innan bröllopet), och allt annat...
    bara 22 dagar kvar nu, så det börjar liksom bli dags att hitta musik. (a)

  • Nessan

    åh, spännande! Bara 22 dagar kvar! :) Ni har så mycket kul framför er.

    Hoppas ni lyckas lösa musikbiten i helgen då, att mannen gillar ditt låtförslag. Har ni tänkt ha solist eller hur ska det framföras?
    Var gifter ni er förresten?

    Har också sett VibaFemba live några gånger, inte bara i Uppsala. Konstaterade att jag sett dem i alla städer längst ostkustbanan från Sthlm till Söderhamn. :)

Svar på tråden Monica Zetterlund