• bmm

Gudmor

Hej alla brudar!

Jag är gudmor/fadder till en liten gossen och nu i höst är det årsdagen sedan dopet. Hade tänkt att ge en liten present varje år på den dagen från "gudmor".

Har Ni några ideer?
    Har Ni gjort likadant, Ni faddrar?

Tacksam för lite tips.

• Svar på tråden Gudmor
  • Klarityn

Ett fint smycke som han kan använda senare i livet tex i skolan.. En nalle med hans namn på. Lite kläder, kanske tofflor, kritor, ritblock..

Är själv inte fadder, men blir det snart! Har tänkt i dem banorna själv oxå med presenter osv.. :)

Öppna ett konto o sätt in pengar varje födelsedag, jul!. Lycka Till

• yasna

min dotter fick ett körsbärsträd på hennes dopdag som vi tycker är en jättefin gåva, anledningen till trädet var att den ska växa med henne under alla hennes år och med tiden kunna ta hand om den så den kan ge henne söta så körsbär som hon kan smaska på.....gulligt eller hur!? annars så tror jag att en leksak som är anpassad till hans ålder är faktiskt uppskattat av honnom som han kan leka med( de viktiga är att du alltid har koll på vad han behöver under åren och att du som gudmor ställer upp för honnom vid hanns behov) kul kul cyckel hjul...:)

• Kaffemoster

Nu får jag dåligt samvete ... Är nog ingen vidare Gudmor .. har fullt sjå att komma ihåg födelsedagar och namnsdagar ...

• Gable

Jag har inte gett min guddotter presenter på dopdagen, utan bara födelsedagar och jul. Tycker det räcker mer än väl.

• Miamaja

Jag har inte gett present på dopdagen men försöker uppmärksamma den på annat sätt, vill helst att vi gör ngt tillsammans och gärna med lite kyrklig anknytning. Du kan välbörja samla på ngt till honom, ngt klassiskt.

• pudan

Vi ger bara presenter till vår guddotter på födelsedagen och till jul. Däremot tar vi med henne på roliga saker som hon får välja ganska ofta -bio, museer - hon älskar att titta på uppstoppade djur :) Utflykter, lär henne åka skidor, simmar mm mm. Är oxå noga med att hänga med på hennes uppträdande på dagis osv.

Personligen tycker jag att det är trevligare att ge av vår tid och ge henne 100% uppmärksamhet och låta henne bestämma vad hon vill göra med oss än ge henne presenter oftare.

Min gudmor, som jag träffade 1 ggr i månaden, tog alltid med mig på långpromenad i en stor park där vi matade ankor, käkade mjukglass och hade "vår" särskilda bänk där vi satt och pratade om sånt som jag funderade på. Det är fantastiska minnen och varje gång jag är i den parken nu blir jag varm i hjärtat när jag ser kiosken där vi handlade glass :) Vill därför gärna ge mitt gudbarn nåt liknande.....

Det är ju jättemysigt med presenter men tänk på att se till att du får en förtroendefull relation med ditt gudbarn så att h*n känner att du är en person h*n kan vända sig till om det blir problem eller om hjälp och stöd behövs.

Ursäkta att det blev så långt :)

• malineva

Jag är också gudmor. Jag köpte "barnkammarboken" nr 1 på dopdagen & skrev in ett fint ordspråk i den. SKrev också alla hans namn och datum på dopdagen. Nu i september har han hans andra dopdag, då fortsätter jag med boken, Nr 2. Skriver ett ordspråk som jag tycker är fint & har en innebörd som jag kan stå för. Något du kan samla till honom så att han har sen!

• I vått och torrt

Jag köpte en flagga med mässingfot som han kan ha på sin födelsedag och dopdag.. på mässingfoten har jag fått ristat in alla hans "fakta" typ födelsedag, vikt, längd, tid dopdag och naturligtvis namn..

Svar på tråden Gudmor