• Tiny

Kall huvudrätt med rött vin

Förslag på kall huvudrätt som passar till rött vin?

Vår förrätt blir en röra med matjesill, majonäs, gräslök mm. serveras på hjärtformad formfranska med nubbe och öl till.

• Svar på tråden Kall huvudrätt med rött vin
  • Tvillingmamman

Rostbiff eller tjälknöl med någon extra festlig potatissallad kan man kanske tänka sig.

• fästmön

Dubbelmarinerad oxfilé, hur gott som helst och väldigt festligt! HAr själv serverat det fester och det blev hur uppskattat som helst. Till det hade jag en fransk potatissallad, dvs utan en massa majonäs samt en "vanlig" sallad!

Lycka till

• J&B

Kall kyckling i alla dess former. Jättesmarrigt med rött till!

• marian

Dubbelmarinerad oxfilé?
    Det lät jättegott... Hur gör man det?

• fästmön

Hej Marian!

Det är lika gott som det låter med dubbelmarinerad oxfilé! Sen är det så bra att det går att förbereda i hyfsad god tid.
    Jag tror att du kan hitta recept (har det inte på jobbet) på antingen tastline.com eller ica.se. Principen är att man lägger en heloxfilé i marinad varpå den griljeras i ugnen (lindas in i folie och tidningspapper för att bli ännu mörare). När den kallnat skivar man upp oxfilén i skivor och lägger den därpå i marinad nr 2 fram till servering. köttet blir enormt mört! min blivande sa att det var det godaste kött han någonsin ätit!

Lycka till

• Tjipp

Fästmön!
    Jag hittar inget på Ica eller på tasteline.
    Kan du inte titta efter ditt recept eller mer specifikt var man kan hitta det. Det lät väldigt gott!

• Tiny

Jag hittade ett recept på tasteline, men det var på Madeiragarvad oxfilé. Lät i och för sig gott men det var nog inte den fästmön menade eller...

• fästmön

Tack Jj,

Det var det receptet, ett tips om ni ska göra det är att ta ut det ur ugnen vid ca 60-62 grader, eftersom den eftersteks i foliet och tidningspappret, så blir köttet lite saftigare! Det tar lite tid, men är faktiskt ganska enkelt!

Lycka till!

Svar på tråden Kall huvudrätt med rött vin