• fius

två- eller trerätters middag?

Vi har svårt att bestämma om vi ska ha två-rätters eller trerätters middag. Vill helst att tårta, kaffe och avec ska serveras direkt efter middaen så att dansen sen kan börja utan avbrott. Det som oroar mig är dock om middagen blir för kort och stressig om vi inte har efterätt. Prismässigt spelar det oss ingen roll med efterrätt eller ej utan det vi vill är att festen ska flyta på på ett trevligt sätt utan att bli seg. Vad har ni tänkt? Har ni några erfarenheter från andra bröllop ni varit på?

• Svar på tråden två- eller trerätters middag?
  • marja 7/6-03

Vi ska ha tvårätters, tårtan blir i vårt fall efterrätten.

• Julia

Vi är också inne på att ah tårtan som efterrätt och därmed ha en tvårättersmiddag istället för trerätters med efterrätt + tårta. Vi vill också att allt ska flyta på bra så att dansen kommer igång snabbt efter maten och man kan mingla lite mer istället för att "sitta fast" vid borden.

Ni som haft tvårätters + tårta, var det trevligt eller kändes det för avstyckat eller märkligt på något sätt?

• Sophia

Vi har valt bort efterrättten och serverar istället vickning senare på kvällen.
    Det blir alltså 2-rätters, bröllopstårta som efterrätt och sen vickning.

Vi valde detta alternativ för att vi tror att vickning uppskattas mer än en liten efterätt.

• Tvillingmamman

Jag har varit på ett bröllop utan efterrätt, och jag saknade efterrätten då. Men då kom inte tårtan direkt efter middagen, utan borden bröts först. Jag tror det går utmärkt om man lägger tårtan som efterrätt så att säga.

Har man först efterrätt och sen tårtan direkt efter så tror iallafall jag att det blir lite för mastigt. Man brukar behöva röra lite på sig för att få ner tårtan när man ätit en trerätters...

Jag var förresten på ett bröllop där de hade skippat tårtan och hade glassbomber som kombinerad efterrätt och tårta. Det gick bra det med. De skar första biten tillsammans, så alla fick sina "skära-tårtan-foton" iallafall

• lindsey

Vi ska ha ostar med tillbehör och dricka
    ett gott portvin till. vi tror nämligen att det blir rätt många tal, och då kan det ju vara bra att ha något att pilla med.

Lycka till!!!

• Stina 3/5

Vi ska ha en 4:a rätters.

Ni kan ju skippa desserten och ta tårtan efter varmrätten som ni vill men för att förlänga middagen kan ni ha en liten rätt mellan förrätt och varmrätt.

Vi ska ha hummersoppa, sallad med pinjenötter och parmesan sedan kalv till huvudrätt, dessert och sedan tårta.

Klämm in en liten sallad, soppa eller något annat som en liten mellanrätt.

• Charlottsky

På mitt första bröllop hade vi tårtan som dessert med kaffe och portvin till. Det fungerade bra tyckte jag.

Vi hade i o f s ett godisbord för gästerna uppställt senare, mend choklad och frukt som min snälle äldste bror verksam i livsmedelbranschen bjöd oss på som present.

• Busan Lydebring

Vi har också stött och blött den här frågan fram å tillbaka fram å tillbaka.... Och kom tillslut fram till tack vare erfarenheter och tips från äldre bekanta att tre-rätters+ tårta som serveras först efter en paus blir det bästa. Dels för att "tårtskärar-ritualen" ju i sig är lite speciell och sen för att vi har ett så pass stort bröllop att det med all säkerhet kommer behövas den tiden för alla tal o.dyl. Men om man har ett mindre bröllop (vi har 80 gäster) typ 40 så räcker nog tiden utan efterätt. .. Sen beror det ju på hur tal-benägna ens bekanta är så klart!

PS: tipsa toast mastern om att ha en dead line för anmälan... annars kan ni råka ut för att folk får i sig lite för mycket innanför västen och håller en del pinsamma tal, Har själv upplevt det på ett bröllopD.S

Svar på tråden två- eller trerätters middag?