• zukigirl

Marinerade skaldjur. Behöver recept.

Ska ha buffé på bröllopsfesten och vill bla ha marinerade räkor och kräftstjärtar. Men jag hittar inget bra recept. Har provat flera men inget som jag tycker har varit gott. Och med marinerat menar jag med olja, kryddor osv. Är det någon här på BT som har något recept på en god marinad? Gärna med lite "sting" i!

• Svar på tråden Marinerade skaldjur. Behöver recept.
  • bumse2

1/2 kg räkor med skal

3 msk sweet chili sås

2 msk matolja

saften av 1 lime

1 tsk riven ingefära

1 krossad vitlöksklyfta

2 msk hackad persilja

salt, peppar

Skala räkorna. Rör ihop chilisås, olja, limesaft, ingefära och vitlök. Blanda i räkorna och den hackade persiljan.

Låt stå svalt.

• bumse2

Kryddiga marinerade räkor

1 vitlöksklyfta
    1 gul lök finhackad
    1 msk gräslök finhackad
    2 msk olivolja
    2 msk pressad citron
    1 tsk Tabasco® röd
    2 msk ketchup
    2 msk pepparrot
    1 kg stora räkor
    salt

6 portioner

Skala räkorna. Blanda alla ingredienser utom räkorna i en stor skål. Lägg sedan i räkorna och rör ihop. Täck över med plastfolie och ställ kallt 4-6 timmar eller över natten. Servera med tandpetare bredvid eller trä räkorna på tandpetare.

• zukigirl

bumse2 : nr 2 lät riktigt mumsig. Har du testat den själv? Den första faller på ingefäran. Är inte vidare förtjust i det tyvärr.

• zukigirl

puffar för lite mer tips...

• zukigirl

Ingen mer som har recept så jag kan experimentera lite här hemma?

• bumse2

Gillar inte heller ingefära så jag har helt enkelt struntat i den.
    Jag gillar 1:an bäst men min man föredrar nr 2 då han tycker att det är mer "hetta" i de räkorna.

• zukigirl

Jag ska testa båda två så får jag se vilken jag tycker bäst om. Är ju lite svag för mat med sting i! Tack för tipsen!

• zukigirl

puffar för lite fler tips....

• _elin_

zukigirl:
    jag brukar marinera räkor i lite olja, sweetchilisås och presad lime, + att man kan ha i strimlad salladslök om man tycker det är oki att det blir ngt annat än räkor i.

• zukigirl

Har nu testat tipsen och vi föll båda två för den kryddiga marinaden. Så på lördag blir det kryddiga räkor på buffébordet! Tack ska ni ha!

Svar på tråden Marinerade skaldjur. Behöver recept.