• puhs kusin

Hållbarhet på rosor?

Gifter mig på lördag och ska dekorera med vita rosor i lokalen. Om jag köper rosorna idag (på torget i ett par buntar), håller dom sig tills på lördag? Kom på att dom skulle kunna stå i förrådet, där det är svalare. Det är väl bättre förvaringsställe än inne i rumstemperatur?

• Svar på tråden Hållbarhet på rosor?
  • Pidis

Ja du ska i alla fall inte ha dem i rumstemperatur
    Har du en matkällare eller som du säger ett svalt förråd ska dem nog kunna hålla sig. Fråga dem du köper dem av.

• puhs kusin

Ok, tack!
    Ska åka in till torget och fråga dom som säljer rosor.

• Limegrön

Om du köper rosor av bra kvalitet ska de vara fina i MINST en vecka. Se bara till att du ger dem ny snittyta innan du stoppar i dem i vatten. Tar du upp dem ur vattnet igen av någon anledning, måste du snitta om dem igen. Det är i alla fall vad jag hört. Jag tror att det har något med att cellerna blockeras eller nå´t.
    Ge rosorna varmt vatten ur kranen och lite växtnäring eller socker. Se till att inga blad finns under vattenytan (de ruttnar och förstör vattnet)
    Förvara blommorna så svalt du kan, men inte i kallaste delen av kylen.
    Börjar de nicka till kan du ge dem ny snittyta och "chocka dem" med nytt varmt vatten (fungerar även med färsk dill...)

• puhs kusin

Ok, ny snittyta fick dom men jag fick instruktioner om att ställa dom i kallt vatten. Nu står dom i förrådetoch där är det inte jättekallt men förhoppningsvis tillräckligt kallt.
    Tack för tipsen, får se om jag behöver "chockadom"

• Lena+Mattias=sant

En bra grundregel är ju hårdare stjälk desto varmare vatten.

• Limegrön

Jag såg på Martha Stewart att hon använde isvatten till rosor... Det kanske är chocken som är viktigast? Annars har jag aldrig hört att man ska använda kallt vatten.

Svar på tråden Hållbarhet på rosor?