• chiqitita

    Vad kan man dricka utan att bli bakfull?

    Jag dricker helst inte alls. Men jag skulle tycka det vore kul att ta ett glas vin med min väninna i helgen. Men jag absolut hatar att bli bakfull!!Och det blir jag av ingenting. Så jag undrar väl vad man blir minst bakis av? Ren sprit, vin eller öl??

  • Svar på tråden Vad kan man dricka utan att bli bakfull?
  •  Miss Cee

    LOL

    Det finns inget med alkohol i som du kan dricka utan att bli bakfull! Dricker du i tillräcklig mängd så _kommer_ du att bli bakfull. Och då spelar det ingen som helst roll vilken sorts alkohol du drack, eller om du höll dig till 1 sort hela kvällen...;)

    Bakfull blir man av
    * vätskebrist (alkohol torkar ut)
    * mineralbrist (se innan)

    detta undkommer man genom att dricka ett glas vatten för varje glas alkohol under kvällen. Gärna dricka ett stort glas vatten innan man går och lägger sig. Sen ser man till att käka ordentligt på kvällen, samt gärna ta något att käka på natten. tex en ordentlig macka, för att få tillbaka lite ämnen i kroppen.

    Men det är ingen skillnad på öl, sprit, vin.

  • Buslinna

    Skaffa vätskeersättningsbrustabletten Resorb från apoteket. Det tar hand om vätskebristen och ersätter de salter kroppen förlorat. Världens bästa bakfyllemedicin!

    För egen del blir jag definitivt mindre bakfull när jag dricker vodka än om jag dricker vin till samma onykterhetsgrad. På vin mår jag som en hund. *ryser* Men om jag dricker vodka, tequila, rom, gin eller liknande (ej konjak eller whisky!) och håller mig borta från sliskiga drinkblandningar klarar jag mig med lite slöhet dagen efter. Och jag dricker alltid mycket vatten för att förebygga eventuella problem.

    Magnesiumtabletter ska kunna vara bra att ta före och vid hemkomst, men jag har själv aldrig provat och har ingen aning om det ens kan ha någon effekt. Å andra sidan, vad spelar det för roll om det är en placeboeffekt som får en att må bättre ... :)

  • Lucia05

    För att vara på den säkra sidan ska man nog inte dricka alls.

  • burken

    Gott eller kul? Må bra eller inte? För mig är svaret rätt självklart.

    Det finns nog inget som gör att man kan slippa bakfyllan. Är du känslig så är du helt enkelt.

  • FruÖlandstok

    Jag kan tipsa om att ta ett glas mjölk på kvällen innan du går å lägger dig, se till å äta ordentligt och som många sagt innan å dricka massor av vatten.. men å slippa bli bakis helt är nog svårt..

    blir själv väldigt lätt bakis.. men det är smällar man får ta ibland enda gångerna jag inte blir bakis är när jag kommer hem tidigt å är i säng innan tolvslaget å sover gott hela natten.. men det är inte alltid så kul på bröllopsnatten..

  • miffolina

    men är det inte så att det finns ett samband mellan hur mycket ämnen det finns i en dryck, och hur bakis man blir? det finns mer shit i rödvin, som är jobbigare för kroppen att bryta ner, medan vodka är mer "rent", därav ska man i teorin bli mindre bakis om man druckit vodka (REN vodka, börjar man blanda groteska drinkar, blir det inte så rent längre, men hur gott är ren vodka på en skala?)
    är detta sant eller har jag gått på en myt?
    borde ringa mythbusters....

  • FruÖlandstok

    miffolina
    hehe, jag funderade på samma ska innan för jag brukade dricka massa rent innan å blev nästan aldrig, men sedan blev jag vekar å gick över till lite annat å nu tål jag ingenting ;) men jag vet inte.. det kanske bara är åldern.. mend det vore ju trevligt om det inte vore det ;)

  • sharya

    För mig funkar det bäst om jag håller mig till en sorts sprit under kvällen. (dock ej vin, öl eller cider). Alltså INTE blanda två olika sorters sprit. SVAGA groggar skall det vara och mycket vatten innan man lägger sig.

  • Pomodoro

    Jag mar alltid mer kasst av vin an av ol och sprit. Tror att vinet innehaller andra saker som gor att man mar samre, forutom alkoholen. Men varannat glas vatten och att sluta dricka innan tolv samt att dricka mycket vatten innan man borjar festa ar nog bra tips.

  • ninjan

    jag har hört att om man suger på en sockerbit så slipper man bakfyllan dagen efter. har däremot inte testat det själv så jag kan inte säga om det stämmer eller ej.

Svar på tråden Vad kan man dricka utan att bli bakfull?