• Anke

Passande psalmer för vigsel

Tipsa gärna om fina psalmer för vigsel i kyrka. Vi gifter oss den 28 juni. Passande psalm för en sommar vigsel?

Tack!

• Svar på tråden Passande psalmer för vigsel
  • sommar ´03

Hej Anke!

Vilken trevlig datum ni gifter er på, här är en till! Tips på sommarpsalmer är ju exempelvis, "En vänlig grönskas rika dräkt", "Den blomstertid"- ganska vanlig, "I denna ljuva sommartid". Själv har jag inte bestämt mig än, men kommer nog att ta någon av dessa!

Lycka till!
    Kram
    Hillevi

• Hobbelina

Hej!
    Det kan ju även vara kul att ha någon psalm på vigseltemat (man har ju 2 eller 3 psalmer, lite beroende på ifall man har någon annan extramusik).
    Psalm 411 och 84 är de två vigselpsalmer som vi väljer mellan, men även psalm 82 används ganska ofta.
    Ytterligare en psalm som många brudpar väljer är 289 vers 1-2 (vers 3&4 passar liksom inte på vigsel...).
    Lycka till i ert val!

• ichm

Vi hade vigselpsalm 85

Den är tydligen väldigt ovanlig av diskussionerna här att döma, vilket är synd, texten är verkligen jättefin. Den är till skillnad från de flesta andra vigselpsalmer skriven utifrån brudparets perspektiv, alltså _vi_ i stället för _de_.

Jag vill härmed slå ett slag för åttifemman ;)

• bride of june

Hej!
    Vi giofter oss också den 28 juni! Det är svårt det där med psalmer tycker jag, man är ju inte direkt expert på psalmboken... :)
    Vi har funderat på "den blomstertid nu kommer", den blir ju nästan alla lite lycklig av. Sen har jag hört att 411 är fin, vet någon vad den heter? Jag undrar också om psalmbokebn finns på nätet någonstans? En fin psalm är ju förrewsten också den som heter "Guds kärlek är.." nåt sånt.

Hoppas du hittar något som känns rätt för just er!
    Kram!

• bride of june

Ha, ha, ursäkta alla mina felstavningar! Är på jobbet...

• Hemligt bröllop 7/12

En jättefin "psalm" som i alla fall finns i psalmboken i frikyrkan (har inte koll på stadskyrkans) är "Du vet väl om att du är värdefull". Verserna är lite småknepiga så vi hade solist på dem, men det är ändå refrängen man vill åt!

---
    Du vet väl om att du är värdefull
    att du är viktig här och nu
    Att du är älskad för din egen skull
    för ingen annan är som du!
    ---

• Sörmländska

bride of june: "Guds kärlek är..." är nr 289 som Hobbelina pratar om i inlägget ovan!

Ni kan ju alltid be prästen om råd! Hon/han brukar ha koll på psalmerna (även lite nyare som inte finns med i den vanliga psalmboken) och vet vilka som är lättsjungna.

Kram

Svar på tråden Passande psalmer för vigsel