• chiqitita

Hur tränar man bäst för ett 10 km's lopp??

Jag funderar över att springa Midnattsloppet som snart kommer upp. Men jag är ingen erfaren löpare precis. Jag springer kanske tre gånger i veckan och då bara typ 10 varv runt IP banan. Men jag vandrar en del och jag är ganska atletisk och vältränad ändå. Jag har sprungit 5km okey. Men är lite orolig för hela 10 km och uppförsbackar. Jag har hört hur vackert det här loppet ska vara, så jag vill verkligen försöka springa. Men hur kan jag träna upp mig lite på bara mindre än två veckor? Har ni något knep? Är det okey att springa varje dag upp till dess för att få styrka eller ska man vila en dag emellan? Och vad borde jag äta den dagen jag ska springa? Nu hoppas jag ju att det inte är för sent att anmäla mig.....Tacksam för tips!!

• Svar på tråden Hur tränar man bäst för ett 10 km's lopp??
  • Joleen

Vad kul det låter att springa midnattsloppet. Eftersom du är rutinerad löpare så tror jag inte det blir något problem. Mitt förslag till dig är att springa varannan dag från och med nu och öka längden lite. Sen är mitt förslag till dig att springa en sträcka på minst 10 km två gånger innan loppet, helst den vägen som loppet går. Det är mycket lättare mentalt om man vet hur långt man har kvar.

Vad du ska äta, tjaa, stabil men ej stabbig mat. Fullkornspasta med mycket grönsaker och lite kött, undvik grädde, smör mm som lägger sig som en tyngd i magen.

• chiqitita

Tack för rådet! Jag bor inte längre i Sverige så jag är tyvärr inte så hemma på stan och tror inte jag skulle hitta runt!
    Önskar jag kunde hitta någon annan som ville öva den längan med mig. Det vore perfekt. Men jag ska öka på min löpning som du skrev! Jag är så fast i min tråkiga rutin av samma takt och längd.
    Tack!

• chiqitita

Har inte lyckats värva någon att springa med så jag sitter i valet och kvalet. Hade varit roligare att ha en kompis att springa med. Men om det nu blir så att jag springer själv, hittar jag då?
    Och hur många uppförsbackar är det?

• Fröken_S

Midnattsloppet går ju på backiga Söder, och är ett relativt jobbigt lopp. Jag är absolut inget proffs vad gäller träning, men jag skulle råda dig att flytta din löpning från idrottsplatsen och ut på stan så att det blir mer likt själva loppet. Och jag håller med om att det nog är bra om du springer en mil minst ett par gånger inför loppet. På iform.se kan du mäta upp en lagom löprunda.

Lycka till!

• september22

chiqitita - har du anmält dig? Så roligt lopp! När jag sprang förra året hade jag inte tränat så mycket innan och sprungit 5,5km som längst, men jag tog mig runt på 65 min ändå. Man får liksom energi från alla runt en.

Antar att du menar hittar runt banan?, Ja det är bara att följa med klungan. Det är så många som springer att man är aldrig ensam. Vet inte riktigt hur många backar det är, men det är klart jobbigt, framförallt uppför mossebacke. Men sen går det ju nedför.

• ialu

Som sagt, iform.se är en bra sida. Men jag vill även tipsa om marathon.se där man kan se riktiga scheman över hur man ska lägga upp sin träning. Detta beroende på hur snabbt man vill springa. Själv håller jag på o tränar upp mig för Sylvesterloppet (1 mil) i gbg...=)

Svar på tråden Hur tränar man bäst för ett 10 km's lopp??