• chiqitita

Hur svårt är det att få ett ambassad jobb?

Jag har alltid varit intresserad av allt som har med ambassaden att göra. Men vet också hur svårt det är att få ett jobb där. Eller har en aning om det iallafall.
    Har ni några råd om hur man går bäst till väga? Vad krävs och vad är fördelarna med att ha ett sådant jobb?

• Svar på tråden Hur svårt är det att få ett ambassad jobb?
  • Kaptenskan

Menar du som diplomat eller lokalanställd?

• chiqitita

Tja, diplomat vore ju trevligt, men är nog utom räckhåll tyvärr. Så det vore nog mer som lokalanställd. Och vad är det dom gör på en ambassad förutom ge ut visum? Jag är inte alls insatt i detta. Så om någon vet kan ni väl dela med er? Nu råkar jag ha träffat en fd ambassadör för New Zealand. Så jag kan ju inte låta bli att undra hur mycket kontakter spelar in i det hela. Nog skulle jag vilja klara av detta själv.Men ambassaderna och UD jobb verkar väldigt *clickish* och svårt att få.

• Kaptenskan

Visum är bara en liten del av de flesta ambassaders verksamhet. Beroende på ambassadens storlek finns det ett otal olika tjänster för lokalanställda: trädgårdsmästare, receptionist, konsulär assistent, assistent för ekonomiska frågor, kulturfrågor, pressfrågor...

I väldigt många länder är ett arbete på en ambassad oerhört förmånligt och de lokalanställda stannar därför länge på sina poster. Det är dock ambassaderna själva som anställer lokal personal - så du får helt enkelt vända dig till olika ambassader till det land du befinner dig och göra reklam för dig själv.

Lycka till!

• chiqitita

Tack för bra information! Nu vet jag lite mer om allt runt ambassader. Vad krävs för utbildning tror du?

• anne på grönkulla

Kontakta ambassaden i det land du vill jobba (om det är en svensk ambassad du vill jobba på alltså) eller för det land du vill jobba (om du tänker dig en utländska ambassad i Sverige). Fråga hur de annonserar eventuella lediga tjänster och vilka kvalifikationer de kräver av sina anställda.

• Maddisen

När jag gick på Lunds universitet fanns praktikplatser att söka på ambassader runt om i världen. Man skulle då ha genomfört större delen av sin utbildning inom tex. statsvetenskap eller juridik.

• chiqitita

Tack för bra råd! Jag ska kolla upp det.

• anne på grönkulla

Just det är obetalda praktikplatser som delas ut via universiteten om man får räkna in praktiken i sin utbildning och får studiemedel för det. Om du pluggar och vill få lite arbetslivserfarenhet är det ett toppenbra sätt (på alla möjliga jobb) att ta sig en sån chans.

Får man fråga varför du vill ha ett jobb du inte alls vet vad det går ut på?

• Mrs Cykel

chiqitita: Hade du inte träffat en fd ambassadör? Han borde ju veta vad man gör på en ambassad! :) Kanske kan du fråga honom? :)

• chiqitita

Jo, jag arbetar på ett jobb där han är medlem. Så man får lägga upp det lite försiktigt. Det är nog många som går på honom om det här jobbet tror jag.....

• Kaptenskan

Måste bara fråga om det är en svensk ambassadör? Vi har nämligen ingen ambassad på Nya Zealand...

• Pomodoro

Det kravs mnog att man skall kunna stava i alla fall.

• canyll

Hm, jag har praktiserat på ambassad som del i min utbildning och det var väldigt intressant såtillvida att det fick mig att ge upp min idé om att bli diplomat eftersom hela den där världen är totalt snedvriden och inte alls vad jag hade tänkt mig. Pol. mag-examen till exakt ingen nytta, suck. Det behöver kanske inte kännas så för dig, men det är inte så glamoröst som det kanske verkar. Man måste vara väldigt tjockhudad, tror jag. Det var ingenting för mig (trots att jag kan stava - vad var det för kommentar?).

Å andra sidan är det kanske mindre press på en som lokalanställd och alla ambassader är förstås inte likadana. Min gissning är att ju lägre profil ambassaden har desto trevligare folk som jobbar där, men jag har som sagt bara en att jämföra med.

• Pomodoro

jag syftade nog mer pa TS rubrik

Svar på tråden Hur svårt är det att få ett ambassad jobb?