• Mats72

frieri hjälp!!

Har i snart ett halvår försökt komma till skott med frieri, först tänkte jag göra det framför pyrmidena i Kairo, sen på en mysig resturang i Egypten, på flygplanet hem, sen en fin restaurang, sen hennes födelsedag osv osv...varje gång händer det något gjort att jag ballat ur. En sak har jag förstått inga barn kan va med Vill veta hur ni har gjort. Har gått igenom 33 sidor i detta forum. Vanligast är i hemmet (kommer inte på frågan), utomlands (kan inte vänta så länge). Hjälp...

• Svar på tråden frieri hjälp!!
  • trul

Om ni ska till Egypten så har jag ett hett tips; vi förlovade oss i en luftballong i soluppgången över Nilen och Konungarnas dal... Så romantiskt!

Den gången ställdes iochförsig inte den stora frågan eftersom det var ett gemensamt beslut att förlova oss, utan den kom ca ett år senare när vi låg i sängen och kollade på Tom och Jerry i ett litet hotelrum i Indien! Det var kanske inte så romantiskt i många andras ögon men i mina ögon var det ett perfekt frieri. Vi var båda jättetrötta efter en heldags tågresande på indiskt vis, vi kommer till hotelrummet duschar, äter, och lägger oss i sängen och tittar på tecknat. Rätt vad det är så tittar han på mig och frågar vill du gifta dig med mig? Det var spontant och det kom ifrån hjärtat, han kände att han älskade mig och han utryckte vad han kände just där och då, och tro mig bättre än så kan det inte bli...

Hur du än gör om du planerar in i minsta detalj, eller om du väljer att vara spontan så är det viktiga att du visar vad du känner för henne..

Lycka till!

• Lady o Lufsen

Men herregud!!!!!
    Hade jag blivit friad till framför pyramiderna så hade mitt skrikande svar blivit JAAAAA!!!!!!!
    SKA ni dit eller har ni redan varit där?
    Ta med henne på en kamel-karavan och fria i solnedgången!!!!!

• Ailicec

Så här friade min sambo till mig: Vi skulle ut en helg när vi var barnfria och paddla kanot. När vi paddlat ett tag stannade vi vid en liten ö för att dricka kaffe (trodde jag) Då gick han ned på knä och friade. Det visade sig också att han gömt med sig champagne. Vi hade en underbar dag, stannade och frillade engångsgrill, sedan var vi på massage och duschade och gjorde ordning oss där. (Han hade tagit med ombyte till mig i bilen). Sedan gick vi ut och åt på fin restaurang. Allt var perfekt!

• Mats72

Hej och tack för svaren jag fått
    Vi har redan vart i Eypten för att svara på "Lady och Lufsens" fråga. Skulle vart skoj med kamelsafari, men svårt att ta med två småbarn Tänkte lite på vad "Trul" skrev om att man kan vara spontan, har vart inne på det också. Ringen är redan gjord och jag har haft med mig den i fickan på otaliga tillfällen, på fest, på restaurang, promander, bio, picknickar, utlandresor. Det känns som jag blåst upp ett luftslott, kanske för att vi pratat om frieri så har hon sagt att hon vill att det ska vara speciellt och ett minne för livet...hmm....lite mer hjälp skulle inte skada.

• Joleen

Du kan ju ordna något superromantiskt och minnesvärt frieri i Sverige också. Jag vet inte vart du bor men t ex skulle du kunna ta med henne till Thorskogs slott i höst. Boka en svit och en 5-rättersmiddag med gott vin till. Ta henne på en promenad i de vackra omgivningarna och gå ner på knä och fria bland de glödande höstträden.

www.thorskogsslott.se

Annars finns ju hotell Andrum som är ett mycket speciellt ställe som hon sent skulle glömma.

www.islanna.com/9.html

Eller varför inte fria på en snöklädd bergstopp? På Heaven 23? I en jacuzzi på ett lyxhotell med rosenblad i badvattnet och champagne på badkarskanten?

• Kat74

För några veckor sedan så var det någon som friade i en fullsatt biografsalong - det var speciellt om något och eftersom det var 15-årsgräns så inga barn

Och ja då, hon som blev friad till sa ja.

• Yllo

Mats72: Jag tror att oavsett hur du än friar till henne så kommer det att bli något speciellt och ett minne för livet

Min f.d. friade till mig genom att skriva en gullig liten lapp till mig där han skrev under med "Din blivande make". Nu blev han dock aldrig min make p g a olika saker.. Men än idag så tänker jag på den lilla lappen och myser vid minnet. Min man friade inte alls till mig, utan jag friade till honom på skottdagen.

• tindra!

Jag vet inte vart ni bor,
    men detta vore något. (jag har själv varit med om liknande)
    Boka en weekend någonstans,
    säg bara att ni ska ut och resa och att hon bör packa för si/så många dagar. Ska ni utomlands packa passen själv och ta fram dom när ni åkt hemifrån, en ännu större överraskning.
    Första kvällen bara myser ni och njuter av varandra, skulle hon ha någon aning då så tror jag att hon tänker om då du inte friar första kvällen. Så andra dagen..... när som helst vid bra valt tillfälle, går du ner på knä eller gör din grej.
    ROOOOOmantiskt!

• Västkustvigsel

Har Ni någon plats som är speciell för just er här hemma i Sverige?
    Ordna barnvakt och utgå där ifrån och planera ditt frieri.
    Det behöver inte vara så storstilat och exklusivt .. det är ju stunden som är det viktigaste och som ni kommer att minnas.
    Ju mindre påkostat det är .. ja desto mindre kommer hon att ana att något är på G.
    Sedan kan ni planera erat bröllop tillsammans och då ta ut svängarna så mycket ni bara vill

• junilejon

Hej Mats

Jag tycker att du ska göra någon som hon verkligen tycker om. Tex älskar hon havet, gör det nere vid havet, gillar hon äventyr kanske, ta med henne upp på en luftballongsfärd och fria! Vad gillar hon? Jag kanske kan hjälpa dig mer om jag vet vad ni bor och vad hon gillar!!!

• Jasså

Oj Tack för alla förslag och berättelser. Fick mycket att tänka på nu (på ett positivt sätt). Eftersom vi har två småbarn och ingen barnvakt som ställer upp mer än två dar i rad(max) så blir utlandet svårt. Vi har tillsammans bokat upp SelmaSpa+(2 dar), vi får se om det blir där. Vi bor i Stockholm för att svara "Joleen". Det ska helst vara romantiskt, har länge undrat vad romantik är, hittade en hemsida i ämnet som skrev "Tid", inte när när man är tillsammans utan när man är ifrån varann. Med detta menade skibenten, visa på olika sätt att man tänker och lagt tid på henne/honom när man inte är tillsammans. Kan vara att man plannerat en överaskning, middag osv. Några ideer i ämnet med inriktning frieri tas tacksamt emot
    Än en gång tack för alla svaren.

• Mats72

Oj då, hade visst två login "Jasså" loginet = "Mats72" Sorry.

• Mats72

Som svar till "Junilejon", vill helst inte göra något hon vart med om innan. Tyvärr har hon vart med om mycket innan, ballongfärd, helikopter, litet flygplan, forsfärd, middagar på de flesta fina restauranger i Stockholm, picknick på de populäraste ställen runt stockholm. Men visst hon gillar äventyr men vill även ha romantik. Alla förslag tas tacksamt emot

• junilejon

Skriv en lapp till henne där det står att hon ska åka till vis plats. När hon är där så få hon skicka ett mess till dig att hon är frame. Du svara messet genom att skriva en ny plats som hon ska ta sig till, när hon gjort det några gånger så skickar du henne till slut målet! Tex ett hotell...ge henne rumms nr och be henne gå in ducha,klä om till något fint som du har tagit med till henne och lagt på sängen. (Du kan ju med har köpt blommor och ställt in på rummet med en gullig lapp i, att du vill visa hur mycket du älskar henne)Sen ska hon skicka ett nytt mess att hon är klar! Då be du henne gå ner i resturangen och sätta sig på ert resarverade bord. Sen går du bara fram och fria...
    Ett tips bara...

• trul

Vet inte riktigt om du är hästvan men jag såg ett urromantiskt frieri på tv för ett tag sedan. Det började precis som junilejon skrev att hon blev lurad till diverse olika platser med ledtrådar, och när hon kom till sista platsen så var det en stor äng å då kom killen ridande på en häst han hyrt... Det var ett urgulligt och jättecharmigt frieri. Vem kan säga nej till en riddare?

• Jasså

Vilka bra förslag....*s*....
    Synd att jag aldrig suttit på en häst förr.
    Ska allvarigt fundera på SMS varianten. Det ända som gnager är att ett ex till henne har gjort likadant förutom själva frieriet....hmmm.....

• änglatärnan

jag forstar att du vill komma pa just det dar extra, men glom inte att var du an gor det BLIR det ju romantiskt av ett frieri! :)

• änglatärnan

Eller sa kan du overaska henne da hon kommer hem med att ha dukat upp picnic pa golvet i vardagrummet med tanda ljus, spela er lat osv :)

• trul

Har något av hennes ex gjort nåt liknande så hade jag nog inte gjort samma sak, utan försök att komma på något eget istället...

Min karl fixade en romantisk överaskning en gång som var väldigt speciell..Han vägrade å säga vart vi skulle och när vi kom fram var det en picknick i det gröna å han hade till och med ordnat en av sina vänner för att agera kypare till oss.. Han hade beställt gott vin och massor av goda exklusiva ostar... Det var helt fantastiskt...

Du kan kanske göra något liknande och tom med utveckla litegrann såsom att tex hyra in en trubadur som spelar å sjunger för er hela kvällen..

• Jasså

Va rädd om din kille "trul", va fiffi han verkar va
    Picknick verkar utmärkt, har tänkt en del på det. En plan B måste dock smidas om det blir dåligt väder.

Svar på tråden frieri hjälp!!