• Giiirly

Kortfattat HUR man dansar vals :)

Bara några få dagar kvar nu...

Vi har gjort en cd med valslåtar vi tycker om, och valde därefter ut tre stycken favoriter. Tänkte börja övningsdansa till dom men kunskaperna ifrån skolbalen finns inte riktigt kvar :)
    Jag får verkligen inte ihop det, haha!

Kan någon förklara med ord hur jag som tjej ska göra med fötterna!
    Att vals går i 3-takt, så långt e jag med i alla fall.

Finns det bra länkar till sidor så tar jag tacksamt emot dom också!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Kortfattat HUR man dansar vals :)
  • Giiirly

Ingen som vet?!

Jag är så speedad nu för jag é så nervös. Skulle bli jätteglad om någon kan hjälpa mig!

• Giiirly

Tack så mycket. Finns det även text där?
    Kanske svårt och beskriva i ord...?!

• sinnenas neonljus

Börja med att öva själv och gå åt vänster med vänster fot och ta sen två små steg på plats med först höger och sen vänster fot. Gå sen till höger med höger fot och ta sen två små steg på plats mer först vänster och sen höger fot. (Din kavaljer gör som du fast i omvänd ordning, dvs när du går åt ditt höger går han åt sitt vänster.) Sen är det inte mer! :) Vals kan göras hur komplicerat som helst, men öva så att du känner att du vet hur du ska röra dig så att det känns bekvämt och försök sen att få det smidigt och lite böljande.

Grafiskt skulle det kunna se ut något så här:
    -''
    -''
    -''
    -''

- = tungt, betonat steg
    ' = lätt steg på plats

Försök gärna dansa på tå, då ser det snyggare ut och känns inte lika stelt som om du sätter ner hälen först.

Lycka till!

• sinnenas neonljus

Äsch, min grafik funkade inte som jag tänkt mig. Hoppas du förstår ändå!

• H&K

- "
    - "
    - "
    - "

typ något sådant?

• H&K

nämen! de tar ju bort mellanslagen!

• Giiirly

Tack så jätte mycket, nu förstår jag.
    Men när man håller ut armarna så håller man alltså dom till vänster (tjejen)
    Och stegen går till vänster först?

• Giiirly

Men först vänster fot åt vänster:
    En

Sedan höger fot (lätt stamp) på högersidan... Hmm...

• H&K

tjejen lägger sin vänsterhand på killen axel och håller i killens hand med sin högerhand (dvs höger arm sträcks ut)

• Giiirly

Försökte övningsdansa med dottern idag (1.5) hon tyckte INTE det var kul :D

• sinnenas neonljus

Ni står mittemot varandra och du håller din vänsterarm på killens axel och högerhanden utåt i hans hand. Han håller sin högerarm om din rygg och vänsterarmen utåt i din hand.

Vilket håll ni väljer att börja på spelar ingen roll, det får ni känna efter själva vilket som känns bra!

• sinnenas neonljus

Försök att känna betoningen i musiken. Musik i tretakt har stark betoning på det första slaget i takten och det återspeglas i dansen eftersom det första steget är längre rent fysiskt än de andra två. Det är på det första steget i varje sekvens som den största förflyttningen sker.

• Giiirly

Tusen tack för eran hjälp. Nu ska det dansas :D
    Inte mer med dottern utan m2b i stället!

Svar på tråden Kortfattat HUR man dansar vals :)