• Linda10

Näsplastik-Victoriakliniken?

Hej,
    funderar på att göra en näsoperation på Victoriakliniken. Är det någon som gjort näsoperation där? Blev ni nöjda? Brukar problem med andning vara ett kvarstående problem e operation? Har redan lite problem med andning genom näsan, speciellt när jag ligger ner, är rädd att det blir värre. Vilka komplikationer förekommer vid näsoperationer? Finns det bra krämer runt ögon/näsa man kan använda e operation som tar bort blåmärken och svullnader? Oerhört tacksam för så mycket råd och info som möjligt!

• Svar på tråden Näsplastik-Victoriakliniken?
  • Brudgum 2008

Hej Linda

Jag har en kompis som jag tror opererade sig där. Det blev inte alls bra och de satte dit ett öra istället för en näsa, ser jättekul ut
    Nä skämt åsido, det blir alltid bra där, bara man får ordentligt med narkos. De bjuder på saft när man vaknar oxå.

• Joleen

Linda10:

Jag hoppas du vet att näsplastikkirurgi är en av de svåraste kroppsdelarna att få bra? Är du beredd på att få broskbildning, en näsa som är "fulare" än den du har nu och som du knappt kan andas genom?

Är du helt säker på att du absolut inte kan leva med din näsa som den är nu? Är det verkligen näsan som är problemet och inte ditt självförtroende? Snälla, tänk efter innan ...

//J

• Polstjärnan

Hej Linda!
    Jag råkade ut för en olycka för 9 år sedan och bröt näsan. Den blev bredare och jag fick en knöl mitt på näsbenet. Opererades inom den offentliga sjukvården -98 men det blev inte nämnvärt bättre. -03 opererades jag av Charles på Victoriakliniken. Jag blev mycket nöjd och har inte haft några som helst besvär efteråt. Kräktes av narkosen och några blodkärl gick sönder så jag blev VÄLDIGT svullen i ansikten men redan 1 vecka efteråt gick jag tillbaks till jobbet och ingen märkte något. Risker...? Dessa informerar nog kirurgen bäst om men jag har hört att man kan få oönskad broskbildning efter en näsop. Man bryter ju i regel näsbenet och tar bort brosk och ben och det "triggar" ju kroppens läkningsprocess. Jag har dock inte märkt av detta något. Gjorde lymfdränage efteråt och använde Aloe Vera på ärret. Kände mig för övrigt väldigt trygg i Dr Randquists händer. Bara att fråga på om det är något speciellt du vill att jag svarar på.

• Linda10

Hej Polstjärnan!

Tack snälla för ditt svar! Det känns skönt att höra från någon som har gjort en operation och inte bara från kirurgen. Jag har fått intrycket att Charles är väldigt duktig, i alla fall om man utgår från vad folk skriver om honom i olika debattforum på internet.
    Du har alltså inte märkt av att din andning påverkats? Inte ens i början, direkt e operationen? Har du fått rinnande näsa, påverkan på lukt/känsel? Jag ska förstås prata om detta med honom, men alltid bra som sagt att höra av någon som opererat sig. Jag ska passa på och ställa lite fler frågor till dig, hoppas du inte tycker jag är jobbig
    Du fick alltså inga ojämnheter på näsan e operation? Känns näsan hårdare på vissa ställen (har hört att det kan bli så)?
    Du skriver att några blodkärl gick sönder, vad innebar det - var det något som blev synligt på näsan el innebar det bara att det blödde mycket? Fick du blödningar från näsan lång tid e operationen?
    Vad menar du med att du gjorde lymfdränage, vad är det?
    Fick du ett invärtes el utvärtes ärr? Tog det lång tid att läka?
    Är du mer ömtålig för slag på näsan nu än tidigare? Om ej, hur lång tid tog det innan näsan kändes normal? Hur lång tid tar det innan man kan sova på sidan och magen?
    Det som känns jobbigast tycker jag själv är hur omgivningen kommer reagera. Jag vet ju att jag har vänner som är helt emot plastikoperationer. Jag vet att man ska utgå från sig själv och inte bry sig om vad andra tycker, men det är ju lättare sagt än gjort. Jag har för några år sedan nämnt för några att jag funderat på att operera mig, men ångrar att jag sa något, jag skulle vilja hålla det för mig själv. Märkte din omgivning att du opererat dig? Jag ska inte ta bort någon knöl, bara sänka den på höjden och ändra formen lite grann - den är nu svagt konvext i formen och jag vill ha den svagt konkav istället.
    Hoppas du orkar svara! Tusen tack igen!

• Polstjärnan

Hej Linda!

Jag ska försöka svara på dina frågor. Var ju ett tag sedan jag opererade mig nu så jag kommer nog inte ihåg allt i detalj men...

Diret efter operationen kunde jag givetvis inte andas genom näsan. Kändes som att man var väldigt täppt i näsan av en förkylning eller så. Gjorde lite ont också förstås, men det var klart hanterbart med lite Alvedon Forte. Ngt starkare behövdes inte. Jag har länge varit "beroende" av nässpray och var lite orolig att operationen skulle skapa fler andningsbesvär i näsan men jag har inte märkt av något alls! Ingen påverkan på luktsinnet. Har alltid haft väldigt bra luktsinne och visste om att det kan försämras (hade nog hört det ngnstans iaf) men jag är som en sniffhund. Inget rinn eller så har jag märkt av. Inga problem med funktionen alls som sagt och då var det här också den 2:a operationen jag gjorde. Riskerna ökar nog för varje operation kan jag tänka (avseende bråskbildning etc).

Jag känner fortfarande en LITEN knöl mitt på näsbenet men det är ju där min näsben knäcktes i olyckan, mao inte pga operationen. Jag fick ett utvärtes ärr och ett ganska bra tag efter op hade jag minskad känsel där och det kändes lite "olustigt" att röra på ärret. Det tar ju ca 1 år för ett ärr att läka helt. Minns ej när det upphörde men var definitivt borta efter ett år. Ärret syns knappt (och sitter ju på ett bra ställe). Själva såret läkte på någon vecka bara. Gick som sagt tillbaks till arbetet efter ca 8-9 dagar och ingen märkte något. Fuskade med att ha ärret tejpat (skulle sitta 2v men tog bort efter 1v) men som sagt läkte det fint ändå.

Lymfdränage är en metod som stimulerar lymfan som har i uppgift att rensa bort slaggprodukter, minska svullnader och främja blodcirkulationen. Tror att min läkningstid blev något kortare och kanske fick jag ett finare ärr tack vare detta. Jag skulle nog rekommendera det men vet ju inte hur det skulle blivit utan...Gjorde det hos VK:s hudklinik "Skincare" i stan.

Det var några blodkärl (i näsan antar jag. Frågade inte exakt var..) som brast när jag kräktes kraftigt. Trycket blev väl för stort då man ju är extra känslig i näsan efter operationen. Detta gjorde att jag svällde upp i hela ansiktet. Kunde knappt se något och såg ut som #)¤#W¤%). Fick t.om. gå ut bakvägen för att inte skrämma patienter i väntrummet. *ha ha* Däremot gjorde det inte så väldigt ont och det var fantastiskt att se förbättringen dag för dag. Har nu raderat bilderna men på en vecka syntes ingenting av svullnaden och när jag åkte från kliniken var jag gul/blå och svullen så jag tror att man hämtar sig ganska snabbt efter en sådan operation.

Ang. ömtålig för slag så ja, det är jag nog lite mer känslig mot. Särskilt i början men då handlade det också om oro att förstöra något, få en blödning eller liknande. Blödde förresten bara lite första dagarna, sedan kom det lite vätska (naturligt under läkningsprocessen) och som sagt, ingenting efter en 5 dagar eller så. Värst var 3:e dagen, sedan klingade det av successivt.

Ang. omgivningen så hade jag svårt för att "stå för" mitt ingrepp trots att jag gjorde det pga en olycka.. Vet ju hur många ser på sk skönhetsoperationer. I mitt fall handlade det oxå om funktion då brosket på min nästipp försvagats och behövde stärkas upp för att inte "fall ned". Men ändå... Utöver att ta bort knölen och det som skedde i olyckan så smalnade han av nästippen så visst blev min näsa lite annorlunda även jämfört med innan olyckan men det är faktiskt inte någon som märkt något! Några av mina närmsta vänner lade märke till att något var annorlunda och tycket jag såg ändå sötar ut än innan (som de uttryckte det) men de hade aldrig gissat att jag op mig. Charles är duktig på att se till varje individ och göra det som passar den personens proportioner. Han nämnde att vissa kirurger gör "samma" näsa till alla men att han ser mkt till varje patient och det kan jag nog hålla med om.

Du är i helt trygga händer hos Charles. Han är väldigt kompetent. Se bara till att du får ordentligt med tid på konsultationen. Han kan vara lite stressad ibland..

Måste gå men fråga på om det finns några fler funderingar. Vet hur mycket som snurrar runt i huvudet inför en sådan här operation..

• Polstjärnan

Låångt svar blev det visst. Hoppas du orkar läsa.

• Linda10

Hej igen Polstjärnan!

Tack snälla för ditt långa och utförliga svar! Roligt att höra att allt gick bra för dig!

Ja, det är många tankar som far i huvudet just nu.
    Har tänkt på att det kanske är viktigt att jag kan stå för att jag gjort en operation och berätta det, nämnde du något för dina vänner senare? I och för sig har ju inte andra med det att göra överhuvudtaget så jag är lite kluven på den punkten, vill dock inte att vänner spekulerar (negativt) bakom ryggen (det är i och för sig bara ett par "vänner" som skulle kunna tänkas göra det och då är de ju egentligen inga riktiga vänner). Jag har nog hakat upp mig för mycket på vad andra ska tycka om det. Jag själv vill ju jätte gärna. Jag har velat göra detta i många år nu. Som du hör är detta ett litet dilemma som nog måste mogna fram hos mig själv.
    Jag har bara en fråga kvar och det är hur lång tid e operationen som du gjorde lymfdränagen? Det skulle kanske vara bra att göra.
    Ha det jätte bra och en stjärna till dig för att du är så snäll och delar med dig av dina erfarenheter!!!
    //Linda

• Polstjärnan

Linda,

Bara trevligt om jag kan hjälpa..

Det viktigaste är ju va du själv känner och vill, inte vad andra tycker! Kanske berättade jag inte för någon innan operationen för att jag ville undvika eventuella kommentarer och bli påverkad. Bollade förstås med min kille och tror jag nämnde det för mina föräldrar. När en tid gått och allt inte kändes så "dramatiskt" längre så har jag kunnat berätta för mina vänner och andra runtomkring om samtalsämnet dykt upp. Jag har faktiskt inte fått några negativa kommentarer. Jo...mina föräldrar tyckte väl det var lite onödigt först men när de märkte hur tillfreds jag blev så tyckte de att det var ok. Jag slutade tänka på min näsa hela tiden. Innan störde den mig så fort jag tittade i spegeln, blev fotad etc. Nu tänker jag inte på den alls. Den bara sitter där och ibland kan jag komma på mig själv att tycka den är söt. hi hi. Jag tror det blir värre om man berättar i förväg. Då ska alla ha synpunkter och kanske försöka påverka åt något håll. Berättar man efteråt är det ju redan gjort och ingen kan ändra på det. Ev. negativa kommentarer blir kanske inte lika roliga då. Men jag tycker verkligen inte du ska fundera på vad andra ska tycka. Det är din kropp, ditt liv och ditt välbefinnande. Du verkar ha tänkt igenom detta noga (det hade jag också gjort = 5 år) så känner du dig trygg med kirurgen och andra bitar kring en operation tycker jag du ska "slå till".

Lymfdränage gjorde jag ett par gånger innan op och 4 gånger efter (tror jag). Det var i alla fall 6 ggr totalt. Tog ca 15 minuter och man blir liksom "dammsugen" kring näsan med ett munstycke. Gör inte ont. Känns lite som massage. Det är samma metod som man använder mot tex celluliter. Kostade då ca 3000kr för 6ggr. Som sagt vet jag inte hur det hade blivit utan men med tanke på hur svullen jag var tror jag att behandlingen skyndade på läkningsprocessen och kanske fick jag ett finare ärr pga det också.

Önskar dig stort lycka till och hör av dig igen om det dyker upp fler frågor!

((Kram))

• Blondis42

Kan berätta att jag gjort två operationer av min näsa då första inte blev bra (bl a opererade plastikkirurgen fel näsborre på mig).
    Efter operationerna har jag har mycket stora problem med broskbildning och jag har tappat räkningen hur många gånger jag varit och fått kortisonsprutor pga detta. Dock har ingenting hjälpt :( Ska snart beställa ny tid och få något material som ska fylla ut ojämnheterna på näsan. Som min näsa ser ut nu så ser ut nu så är det en massa hack och konstigheter i den och om man känner på den är den alldeles knölig. Kan informera om att jag inte fick någon information om broskbildning innan jag opererade mig. Någon mer operation blir det inte tal om eftersom broskbildningen kan bli ännu värre då :(
    Jag är väldigt besviken och särskilt då jag inte tycker att problemet jag hade från början, att näsan var sned, fortfarande inte är helt bra utan näsan är fortfarande lite sned. Betalar man 30.000 kr vill man ju att näsan åtminstone ska bli riktigt rak vilket även plastikkirurgen sa att den skulle bli.

• Polstjärnan

Hej Blondis,

Vad tråkigt att dina operationer inte blev bra! Tyvärr är detta baksidan av "plastikoperations-myntet". Ibland sker det komplikationer. Hur man reagear på en operation är individuellt. För vissa går det bra, andra inte. Det jag dock tror är A och O vid en eventuell plastikoperation (oavsett område som man vill operera) är kirurgen och dess kompetens!!! Detta går inte att poängtera nog mycket. Med en skicklig kirurg minimeras riskerna för komplikationer. Därför bör alla som överväger en plastikoperation noggrant kolla upp kirurgen, eventuella anmälningar och höra sig för angående dess kompetens. Sedan medför plastikoperationer, såväl som alla operationer, en risk för komplikationer och detta är något man måste ta i beaktande när man beslutar sig för en operation...

• Linda10

Hej Polstjärnan,

tack igen! Hoppas du har det bra i sommaren!

Det jag undrade var hur många dagar/veckor e operationen som du gjorde din första lymfdränage? Det låter ju som det kan vara värt det om jag nu bestämmer mig för operation.

Ha det super bra så länge!

Kram,
    Linda

• Linda10

Hej Blondie,

vad tråkigt att höra! Det är ju för jävligt att lägga ner så mycket pengar och sen blir allt till det sämre. Måste så klart fråga vem som opererade dig?

Jag tackar dig för ditt inlägg och önskar dig lycka till. Det är hur som helst mest man själv som tänker på sitt "skönhetsfel" så jag hoppas att du kommer över det hela och kan må bra i alla fall!

Ha det bra!

• Polstjärnan

Hej Linda,

Tack, jag ha en härlig sommar med riktig långledighet.

Hm...Jag kommer inte exakt ihåg men jag tror att jag gjorde den första ca 1 vecka efteråt. Minns att jag i alla fall inte gick dit gul & blå och svullen och det tog ju en 5 dagar eller så innan jag såg hyfsat normal ut så, ja det var nog ca 1 vecka efteråt. Sedan gjorde jag ytterligare lymfdränage med 1 veckas uppehåll... Är som sagt osäker men det där har ju kirurgen stenkoll på.

Hur går det i dina funderingar? Lutar det åt VK eller blir det kanske någon annan klinik?

Kram!

• Blondis42

Linda10
    Det var Jonas Röjdmark på Akademikliniken. Han kan ju iofs inte hjälpa att jag fick broskbildning men jag tycker han borde upplyst om att den möjligheten fanns. Däremot var det ju klantigt att operera fel näsborre. Han gjorde ju inte ens någon markering på vilken näsborre han skulle operera innan operationen vilket han borde gjort för det är ju lätt hänt att göra fel annars.

• Polstjärnan

Blondis42: Ja, herregud! Det verkar ju inte klokt att operera fel näsborre! Det är väl A & O och "standart procedure" att kirurgen alltid ritar på området som ska opereras. Ofattbart att han kunde missa detta. Hoppas att allt det kommande ingreppet blir bra med ett tillfredsställande resultat. Lycka till!

• Linda10

Hej Polstjärnan,
    vad härligt att du är långledig (eller har varit). Själv har jag redan haft det mesta av min semester tyvärr!
    Har inte riktigt bestämt mig, har inte bokat någon konsultation än. Jag måste dock erkänna att hans foton på näskorrigeringar på hemsidan inte riktigt faller mig i smaken. Vet du om han är duktig på att lyssna och operera enligt ens egna önskemål hur man vill att det ska se ut? Vad man har läst så verkar han vara skicklig och det känns ju tryggt.
    Ha det gott så länge!
    Kram,
    Linda

• Polstjärnan

God morgon Linda,

När jag träffade Charles sa han direkt att han ser till att "den nya näsan" passar personen och dess proportioner. Han sa att med vissa kirurger ser man att "den näsan har han eller han gjort" för att alla blir mer eller mindre likadana men så gör inte Charles. Jag hade med mig några bilder på fina näsor (nu skulle jag iofs inte göra så stora förändringar men ändå) & frågade vilken näsa min skulle bli mest lik. Han lyssnar givetvis på dina önskemål men sedan är det inte alltid möjligt att infria dem men det är det ni kommer fram till under konsultationen.

Jag tog bort knölen på min näsa, smalnade av den något längs näsbenet samt nästippen. Jo... och så höjde han tippen lite. Hade inte tänkt på det själv faktiskt men han sa att näsan "sluttade" lite vilket ger ett mindre feminint utseende så han lyfte tippen en aning och det har faktiskt gjort rätt mycket för helhetsintrycket i mitt ansikte så jag är glad att han föreslog det. Hade nog aldrig tänkt på det själv.

Kommer du på fler frågor så är det bara att ställa dem allt eftersom. Jag vet hur det är att gå i tankarna på en operation. Det är ett beslut som (för de flesta) måste mogna ordentligt först.

Ha en bra dag, kram!

Svar på tråden Näsplastik-Victoriakliniken?