psalmer
hej!
Vi har bekymmer med psalmer till vigseln,finns det någon med bra tips? Hade en vi ville ha men som nyligen spelades på en bekant begravning. Vet inte om vi ska stryka den eller inte. Vad tycker ni?
hej!
Vi har bekymmer med psalmer till vigseln,finns det någon med bra tips? Hade en vi ville ha men som nyligen spelades på en bekant begravning. Vet inte om vi ska stryka den eller inte. Vad tycker ni?
Vi har valt psalmerna 411:1-2 och 84:1-2 .. två vackra psalmer som handlar om kärleken mellan kvinna och man och att man skall finnas vid varandras sida i både medgång som i motgång.
tack.. låter passande, ska kolla dem
Det finns ett tillägg till psalmboken som heter "Psalmer i 2000-talet". Där finns det många fina nya texter. En av de nya bröllopspsalmerna där är en text som sjungs till melodin "Din klara sol", som många kan sedan skoltiden. Kanske kan det vara något? Psalmen är dessutom inklusiv, dvs den funkar bra även när samkönade par gifter sig :)
Här är texten till Psalm 903:
Text: Sven Hillert
1. Jag tror att Gud är kärleken
som var och är och blir
den kraft som föder skapelsen
den källa som ger liv
2. Jag tror att Gud är kärleken
som bor i människan
som lever i förälskelsen
och drar oss till varann.
3. Jag tror att Gud är kärleken
som ger oss hopp och mod
som stöder oss i vardagen
och för oss tätt ihop.
4. Jag tror att Gud är kärleken
till kvinna eller man
som ger oss mänskor tryggheten
att leva med varann.
5. Jag tror att Gud är kärleken
i löftet som vi ger
som drömmer sig mot framtiden
och tror på det som sker.
6. Jag tror att Gud är kärleken
som gör vår närhet sann
som skänker oss välsignelsen
att vi får ha varann.
va´bra ska kolla upp den nya delen av psalmboken imon.
Strulan: Jag tror inte det är nödvändigt att stryka psalmen för att den sjungits på en begravning nyligen. Det avgörs väl av om flertalet av era gäster var med vid den begravningen, och av hur svårt det ev var för er eller dem.
Begravning, liksom bröllop är en del av livet.