• bex

Lokaler i Uppsala

Jag letar lokaler för nästa år, men de är såå svårt att hitta något man tycker om.
    Jag vill ha en sagolik lokal, helst herrgård el dyl som rymmer 100-120 gäster.
    Är det någon som har något att rekomendera?

• Svar på tråden Lokaler i Uppsala
  • thalia82

vad har ni för budget?

vi kollade upp Wiks slott, mest för att det vore kul att ha festen där. Vi träffades nämligen där på en kurs för åtta år sen...
    men vi bestämde oss snabbt för att det var helt klart över vår budget.
    lokalhyran går loss på 10 000, och sen har de en kuvertavgift på 1000 kr/pers. Ingen egen catering alltså...
    men det är otroligt vackert där...

hur långt från stan får det vara? I norra uppland finns ju hur mycket gamla vallonbruk som helst, och det finns herrgårdar lite här och där.

• bex

Vi har väl en budget på 110 000 kr.
    Jag älskar slott och herrgårdar, men 1000 per kuvert känns dyrt,kanske skulle funka om man inte bjöd så många.
    Vi har en lokal som vi ska kolla på nu i augusti som ligger vid mälaren, ungefär 20 min från kyrkan. Jag vill inte ha för långt bort heller.
    Men jag har hört att Uppsala slott hyr ut lokal och ja tror man får bestämma catering själv. Så ja tänkte kolla med dom oxå.
    Har Ni redan gift er?

• CarroK

Ja Uppsala slott (eller Ilans Slottscafé) kan man hyra. Det kostar 15000:- men man får ha egen mat och egen dricka. Det sparar man mycket pengar på...

• thalia82

bex:
    nädå, vi har några veckor kvar. 22 september är det dags.
    Vi hittade en bygdegård i Dalby, nära Balingsta kyrka där vigseln ska vara, som vi bestämde oss för. Så vill håller oss ganska nära Wik ändå, även om inte festen är just där. Dock tänkte vi åka dit och ta korten. ;)

• bex

CarroK
    Känner du någon som ska gifta sig där el har du varit där?

• Zandra

Har varit pa brollop pa Norrlands nation. Det finns en pampig och stor lokal i den gamla delen av huset, men det kanske inte ar riktigt vad du tankt dig?

• bex

Zandra:

Jo lite så faktiskt. Pampigt tycker ja om.Probemet är att man måste va medlem...tror jag men ja ska kolla de igen..men tack=)

• CAB

Någon sa i en annan tråd om uppsalalokaler att man inte måste vara medlem i nationen för att hyra där! Gamla salen på Norrlands är underbar. Och perfekt om man vill ha dans också! Hör av dig om du vill ha orkestertips!

• CarroK

Ja jag och min man hade bröllopsfesten där.

• Foxi

Det beror ju på om lokalen måste vara I Uppsala. Vi ska gifta oss i Österbybruk (4 mil norr om Uppsala) och ha festen i Herrgården. Gimo Herrgård och Lövfsta Bruk har ju också Herrgård och kyrka i anslutning till Herrgården.
    Annars är ju många nationer fina eller Slottet.
    Lycka till!

• Bella070707

Östgöta nation är en perfekt lokal för bröllop. Där hade vi vår bröllopsfest. god mat och pampig festsal. Personalen är vana att ordna fester och stora tillställningar. Om man går via Östgöta festsalar behöver man inte tillhöra studentkåren eller någon nation.

• bex

tack för alla svar. Har bara en fråga till.
    Har någon erfarenhet av skarholmen.? Ska dit den 22 aug å titta

• Mrs Cykel

bex: Vi letade också lokal i Uppsalatrakten för 100 personer inför vårt bröllop (som vi hade den 30 juni).

Vi var och tittade på Vårdsätra Sätesgård - har ni varit där? Den var verkligen fin, men vi "klickade" inte med ägaren. Dock otrolig utsikt över vattnet!

Skarholmen funderade vi också på, men vi gillade inte lokalen riktigt. Dock också fantastisk utsikt!!

Min möhippa hade vi på Gimo Herrgård! Wow, verkligen jättefint och mysigt!! Tror det är ganska dyrt dock att vara där, men värt att kolla upp!!

Vi hade vår middag mellan Sala och Västerås, på ett ställe som heter Sätra Brunn. Otroligt vacker miljö! Kolla www.satrabrunn.se . Det beror ju dock på hur långt ifrån Uppsala det får vara.

Good luck!

• Mrs Cykel

PS. Det var också på Sätra Brunn som Gry Forsell gifte sig för ett par veckor sen! Hihi! :) DS.

• brud2009

En kusin till mig gifte sig på Skarholmen. De hade en borglig sermoni på bryggan och bruden kom med båt, mycket vackert!

• bex

Mrs Cykel.
    Tack för dina förslag, vi har inte hunnit besöka någon lokal el herrgård än, men ja har lite kontakter med några olika. Sätra Brunn lät väldigt fint men lite långt borta för vi har redan hitta kyrka mitt i Uppsala

Svar på tråden Lokaler i Uppsala