• tindra!

Frieri?

Måste bara få fråga.

Jag har hela tiden trott och tyckt att när någon friar till en annan människa förlovar man sig och "bestämmer" sig därför för att så småningom gifta sig.

Pratade här om dan med en kompis som pratade om ett jättemysigt frieri. Men dom var förlovade sedan något år tillbaka.

Jag kan ju tänka mig att om man varit förlovad länge att någon friar för sakens skull mot just ett giftermål.

Jaja, det kanske är någon av er som vet hur det hänger ihop.

• Svar på tråden Frieri?
  • jocelyn

Vi är förlovade. Detta var "arrangerat" eller hur man vill uttrycka sig. Dvs, vi bestämde att vi skulle förlova oss och sedan gjorde vi det.

Friat har ingen av oss gjort än. Det var helt enkelt inte läge för oss att "dra igång" hela bröllopsgrejen i samband med förlovningen.

För oss funkar det bra med en längre förlovning...giftermålet hoppas vi på till nästa år.

• Tyche

Förlovning är ett tillkännagivande att en relation avser att leda till äktenskap. Efter att ena parten friat till den andre, och denne svarat ja, så är paret förlovade fram till dess att vigseln fullbordats.
    Sen kan man ringförlova sig, vilket är samma sak bara att man sätter på sig en ring oxå.

Är man förlovad så innebär det att man avser att gifta sig, annars är det onödigt att förlova sig då det inte innebär något rättsligt eller hur man ska säga.

Och är man förlovad så är man, då är det ju lite overkill att fria en gång till - men med det inte sagt att det skulle vara något fel i det!

• tindra!

Hm, fortfarande konfunderad.

Min älskling friade med ringar i våras, men bröllopet vill vi vänta med.
    Vi ser oss som förlovade men att vi ska gifta oss.

• Tyche

Nu förstår inte jag dig "Vi ser oss som förlovade men att vi ska gifta oss."
    Så fort man bestämmer att man ska gifta sig blir man förlovad. Sen kan man vara förlovad hur länge eller hur kort tid man vill.

Svar på tråden Frieri?