• Anonym

Vad är "rimligt"?!?!

Hej alla glada bröllopsplanerare!

Jag chockas varje dag av kostnader för detta härliga bröllop/kalas som väntar oss. Ibland undrar jag om man inte tappat huvudet och blivit avtrubbad vad gäller alla kostnader. Jag kan inte låta bli att undra över vad som egentligen är rimligt att lägga på ett bröllop. Hur har folk råd egentligen? Sparas det i stugorna eller lånas det på bank? Både jag och min sambo tjänar mkt bra, men mitt samvete plågas när jag inser vad man skulle kunna få för dessa pengar. Någonstans i bakhuvudet känns det själviskt att lägga ut så mycket pengar på oss/mig, (det sitter väl en liten Luther på axeln och piskar!).
    Jag ser enormt mycket fram emot vårt bröllop, vi kommer att ha ett bröllop för ca 90 pers, med kyrka, middag,fest osv, samt en bröllopsresa till Asien. Det blir hur härligt som helst.
    För att möjligen stilla sinnet, undrar jag
    hur mycket ni andra planerar att lägga på bröllop och bröllopsresa. Vad är anser ni egentligen är rimligt?

• Svar på tråden Vad är "rimligt"?!?!
  • Citronella

Vi lade ungefär 75 000 på bröllopet exklusive b-resan. Vi tjänade bra så det var inga problem. I samma veva blev dock både jag och min man arbetslösa men vi ångrar inte att vi lade de pengarna på bröllopet. Vi kommer att leva tillsammans resten av livet och det kommer att gå upp och ner- ibland har vi mycket pengar, ibland mindre. Efter bröllopet och pga arbetslösheten är vi nu i perioden *mindre pengar* men det oroar mig som sagt inte och det var värt det.
    Rimligt är väl vad man tycker har råd med och som man inte ångrar efteråt. Jag skulle aldrig låna ihop till ett bröllop; måste man göra det har man nog låtit det hela bli lite orimligt.

• Lotten

Vad som är rimligt eller inte - det kan bara brudparet avgöra utifrån sin egen situation. Så länge man inte lever över sina tillgångar är väl allt rimligt. Jag menar 100 000 kr för nån som har det gott ställt kan vara mycket mindre än 10 000 kr för någon annan. Det är svårt att jämföra, svårt att komma med pekpinnar.

Personligen skulle jag inte låna till ett bröllop, men det är jag (och min blivandes inställning). Jag skulle sänka ribban eller spara längre.

• kani

Vi blir ca 45 gäster. Det enda vi sparar in på är musik efter middagen, då har vi bara en seriös musikanläggning (egen) och hembrända cd-skivor. Våra föräldrar betalar middagen och vi allt annat. För oss är inte pengarna något problem, men jag vill absolut inte att det ska bli ett vräkigt bröllop - så vi har snarare försökt hålla igen lite. Ringen och resan är det enda som är påkostat.

mat&dryck 30000 kr
    kläder,skor,frisyr,blommor,ring 20000 kr
    inbjudan,menyer,tackkort,fotograf,pianist mm 3000 kr
    bröllopsnatt, transport mm 2000kr
    bröllopsresa 25000kr

Totalt ca 80000kr (50000kr ur egen ficka alltså)

Visst är det mycket pengar, men jag tänker lite såhär; om du köper ett hus gör inte 50000 någon större skillnad. Dessutom är det kul att kunna bjuda alla nära vänner på en riktig fest!

• Lill Anna (-03 el -04)

Hej!

Man får väl utgå ifrån sin egen ekonomi och se vad som är rimligt just för en själv.. För oss skulle det ta 5 år och samla ihop 50 000.. Därför lägger vi nivån väldigt lågt.. Många tycker kanske att 50 000 är "småpengar" och spenderar över 100 000..

Vår budget är ca 5 000 kr, nya kläder, ring och bukett (gör den själv). Inga gäster. Möjligtvis blir det en bugetresa på ca 600 kr.

Vad som är småpengar för någon är en förmögenhet för en annan..
    /anna

• augusti 2003

Jag vacklar hela tiden - håller med om att man blir lite blind för kostnader. Tänker å ena sidan att de här pengar utslaget på alla år vi förhoppningsvis får tillsammans blir inte så många kronor per år. Å andra sidan tänker jag på hur långt och länge vi skulle kunna resa för dessa pengar... Det är så knäppt, jag har drömt om ett stort bröllop i halva livet, men nu när det äntligen blir verklighet är jag ändå lite sniken. Vill verkligen ha "alla" på plats, att maten ska vara god och festen lyckad, men tycker också det är viktigt att minnas att vi har ett liv efter detta, då vi också vill kunna resa, köpa nya möbler, etc. Usch, det är inte lätt - men nu är vi på banan och det är bara att rulla vidare.
    Hittills ligger festbudgeten på 60.000, vilket jag förstått är relativt lågt om man jämför med en del andra. Fast sen tillkommer ju ringarna och bröllopsresan, som jag absolut inte kan kompromissa bort - den ska bli lång och äventyrlig!!

• JennyToo

Vi diskuterar just nu maten - trerätters eller buffé. Min mamma tycker buffé, mkt för att det blir billigare. Jag räknade ut att skillnaden skulle bli ca 3000. Då tyckte jag inte att det spelade ngn roll, men så tänkte jag efter... 3000 - det kan man ju göra mkt kul för annars!
    Så jag känner oxå att man kanske ska stanna upp ibland och tänka efter så att man inte blir fartblind när det gäller det ekonomiska.
    Mina föräldrar bidrar med 30'000, min blivande svärmor med 5'000 och min blivande svärfar kommer oxå bidra. Vår totala budget ligger på ca 50'000, men eftersom vi får så mkt i bidrag kan vi kosta på oss en resa för ca. 20'000. Vi reser väldigt lite och känner att detta är ngt vi vill lägga pengar på nu.
    Men jag vill inte lägga mer pengar på det!

• nyfriad

Egentligen har vi inte råd med något bröllop alls, men jag har sålt aktier (som jag sparat i ca 10 år) för ca 20 000 och dessa pengar tänker jag lägga på bröllopet. Min blivande kan nog inte bidra med särskilt mycket just nu, men våra föräldrar är beredda att betala 15 000 kr var. Så det får inte gå på mer än 50 000 kr totalt inkl resan som kostar 9 000. Fickpengar till den ska vi nog kunna skaka fram, ev önska oss bidrag i födelsedags- och bröllopspresent. Men jag håller med om att man blir avtrubbad för kostnader, köpte en klänning för drygt 4000 som jag tyckte var alldeles för dyrt, men när man hör att andra lägger 12000 känns det billigt...

• -Nilla-

Vi blir ca 55 gäster och har en budget på 130.000. Då är ingen resa inräknad. Den skjuter vi på eftersom det inte finns tid till att åka direkt efter bröllopet, räknar med att den går på ca 50.000, men eftersom vi inte bestämt vart vi vill åka så kan det ju skilja +-10'. Jag pluggar så vi lever lite knapert inför bröllopet men det är det värt tycker vi.

• Anonym

Vårt bröllop kommer att kosta ca 120 000 plus ring och resa.
    Middagen för 120 gäster ca 65 000
    fotograf, klänning, blommor... 55 000
    Jag har sett ut en fantastisk ring som kostar 22500. Å ena sidan är det galet mycket pengar att lägga på en ring men å andra sidan är det något jag ska ha på mig varje dag i resten av mitt liv.
    Vi har inte bestämt resa ännu, får nog avvakta ett halvår för att spara lite pengar. Kan tänka mig att den kommer att gå på 30 000 kanske
    Det rinner iväg...

• Stina 3/5

Jag känner så väl igen mig i ditt resonemang. Det är inte att spara ihop pengarna som är mitt dilemma, vi sparar ca 10 000 i månaden till bröllopet utan det är tanken att spendera alla de pengarna på EN dag.

Först hade vi planerat ett större bröllop med ca 60 gäster och en budget på ca 120 000. Jag fick mardrömmar om dagen och inget kändes kul, det var inte kul att planera inför bröllopet mm. Nu har vi ändrat oss, vi bjuder vår närmaste familj och vänner på middag. Budgeten ligger nu på ca 62 000 (inkl. allt, ring, resa mm)och allt känns helt underbart.

Det känns skönt att veta att det finns pengar efteråt, en trygg liten buffert som kanske kan utveckla sig till en handpenning på ett hus eller gågot annat.

För min del känns det inte realistiskt att spendera över 100 000 på en kväll.

• Sophia

Vi har en budget 50.000-60.000:-
    Vi sparar ca 2000:-/mån i 8 månader, sen betalar våra föräldrar resten.

De 2000:-/månad som vi sparar skulle vi i "normala fall" ha sparat till semesterresa eller d y l, så det gör ingen större skillnad i våran ekonomi.

Vi skulle inte kunna tänka oss att dra ner kraftigt på våran levnadsstandard i flera år för att ha råd med ett bröllop, då skulle vi hellre välja ett billigare alternativ.

• Angie

Vi har en budget på 70000:-.

Vi har nu fått i stort sett alla kostnader på papper så vigsel, kläder till bägge, skor,fin bil, fotograf, lokal + mat kommer sluta på ca 55000:-. Resterande kommer vi att lägga på resan! ringen kommer min sambo att bekosta alldeles själv så det är inte inräknat i vår budget.

Trevlig helg alla!!

• Charlottsky

Vad som är rimligt är nog upp till var och en, en kombination av vad man kan och vad man vill lägga ned på sitt bröllop.

Håller dock inte med om att det är pengar som går åt på en dag enbart, ringen ska man ju ha hela livet ut förhoppningsvis och fotografierna har man också kvar länge efteråt.

• Såsan

Jag håller med de som säger att "rimlighetsnivån" sätter man själv, beroende på hur mycket man vill lägga ner och känner att man har råd med.

Här i England är det ganska vanligt att man lånar till sitt bröllop, en del banker gör reklam för att man ska låna hos dem till sitt livs bästa dag. Personligen tycker jag att det är helt vansinnigt att låna pengar för att festa upp dem. Och hur ska det kännas om äktenskapet inte håller men man fortfarande har ett bröllopslån att betala av?

• Charlie

Vi spenderar 80 000 utan resa och då har vi gått över den ursprungliga budgeten. Jag har köpt billiga skor, klänning och vi behöver inte betala för fotografen. Vi har inte heller någon dyr lokal. Ibland undrar man vart pengarna går? Fast åt andra sidan betalade vi 3000 för musik i kyrkan och för övernattning för hela familjen (20 personer).

Svar på tråden Vad är "rimligt"?!?!