• chiqitita

Varför harklar sig min mamma hela tiden?

Nu har jag ännu en fråga när det gäller min mamma. Kanske ni har varit med om något liknande? Hon harklar sig ständigt som att hon försöker hitta sin röst. Det är jättejobbigt att höra men jag blir ju mer orolig att något är fel på henne!
    När jag tog upp det här förra året så hade hon lyssnat lite med någon läkare men dom hade ju inte gjort något och hon orkar inte ta upp det igen. Hon slutade att röka för över tre år sedan och skyller på att det kanske har något med det att göra. Men det tror jag inte. Så hon fortsätter att harkla sig och det verkar bli värre ju mer hon pratar. Men å andra sidan har hon inte pratat mycket idag och jag tycker hon harklar sig hela tiden. Vad kan detta bero på???

• Svar på tråden Varför harklar sig min mamma hela tiden?
  • Lena+Mattias=sant

Jag vet inte men hon borde harkla sig det kan skada halsen

• Sister of the Night

Jag tippar -utan att vara någon som helst expert i frågan- på att rökningen kan vara boven ändå. Det behöver inte vara så drastiskt som KOL, men om jag inte missminner så är detta ett problem som kan hänga kvar även sedan en person lagt rökningen på hyllan.

Men som sagt, jag är inte utbildad i frågor av det slaget, så ta det för vad det är; misstankar.

• chiqitita

Jag tror också att det är rökningen.
    Tack för rådet!

• joda

blir lätt lite ond cirkel också, om man harklar sig för att få bort slem från stämbanden, & harklingen är en signal för kroppen att producera mer... ...

• Blue Mountain

Hej,

Det kan ju finnas flera skäl, varav rökningen verkar troligt.

Ett annat skäl, som gällt min mamma, är en underfunktion av sköldkörteln. Det kan också ge de symtomen

Ett tredje skäl kan vara allergi.

Ett fjärde kan vara nervositet.

Hoppas ni kommer framåt snart, och att någon läkare kollar upp det ordentligt. Det är alltid jobbigt att gå och undra...

B M

• Sibbis

Jag tror, som flera tidigare, att rökningen kan vara del av orsaken. VAd man inte tänker på är att om man har rökt länge och sen slutar, kommer några flimmerhår växa tillbaka. Inte alla, tyvärr har några dött, men alla får tillbaka lite av dem.

Flimmerhårens funktion är att transportera bort skräp ur lungorna. När hon har rökt, har flimmerhåren varit bedövade och inte funkat, men när hon har slutat har de vaknat upp igen o nu jobbar de troligen stenhårt för att rensa lungorna. Det är ju väldigt mycket skräp som samlas i lungorna när man röker o det kan utan tvekan ta flera år innan det rensas.

Så jag tror u kan vara ganska lugn, hennes kropp håller ju på att RENSA :D

Svar på tråden Varför harklar sig min mamma hela tiden?