• sommarflickan

sött vin till dessert?

Hej! jag söker ett sött vin att ha till dessert som jag kan köpa här i Sverige på systemet! Är dessertvin samma sak som sött vin man har till efterrätten? haha.. kanske konstig fråga, men det jag undrar är om det är det som man dricker i jättesmå glas, bara lite granna till efterätten alltså?

Tipsa om några bra, söta och prisvärda! tackar på förhand!

• Svar på tråden sött vin till dessert?
  • Fru Bouncing bunny

Ja, det är samma sak. Beroende på om du har en väldigt söt efterrätt, kan det vara festligt och i mitt tycke, godare med ett mousserande vin (champagne).

Amfora Muscat d'Alexandrie är ett vanligt dessertvin vid festligheter...

Gå in på bolaget och fråga, de säljer ofta små flaskor så då kan ni prova.

Lycka till!

• sommarflickan

så om man har en väldigt söt dessert kan man ha vanligt mousserande vin som serveras i champagneglas och inte små dessertvinglas?!

• Snart fru 2

Ett lätt mousserande dessertvin som heter Nivole nr 7787 på systemet från Piemonte i Italien. Smakar en blanding av päron, äpple och fläder.
    Inte så starkt runt 5%.
    Jag tycker det är superduper gott
    Lycka till med letandet

• Snart fru 2

Glömde skriva att vi provade Amfora Muscat dÀlexandrie och tyckte det var för sött men som Bouncing Bunny skriver det är vanligt och populärt. Ni får testa vad som passar er smak

• Fru Bouncing bunny

Ja, precis så, i fina champagneglas och det känns ju alltid lite extra festligt med skumpa! Dessertvin är i regel en "kul grej" men få tycker egentligen att det är speciellt gott, enligt min erfarenhet.

Prova, det går att köpa supersmå Gordon Freixnet på bolaget som du kan dricka till en tårtbit eller något go dessert du gör/köper hem, varför inte festa till det med blivande och prova detta hemma efter en mysig fredagsmiddag på tu man hand hemma...?

Good luck - vi kör skumpa till tårtan och har skippat dessertvinet - nu på lördag smäller det, tjohoo!

Svar på tråden sött vin till dessert?